به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از خبرگزاری رویترز، این شرکت که زمانی بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه فولادسازی در جهان بود، گفت سود خالص سه‌ماه چهارمش تقریبا دو برابر شده و به ۴/ ۵ میلیارد دلار رسیده است. این شرکت تاکید کرد این رشد عمدتا به دلیل تاثیر طبقه‌بندی مجدد سودهای انباشته بوده است. با این حال سودهای مالی هنگفت این شرکت تا حدی با هزینه‌های مازاد مربوط به فاجعه سد برومادینیو، مانند تامین اضافی ۷/ ۱ میلیارد دلاری مربوط به سدهای بالادست، جبران شد. درآمد واله تحت تاثیر کاهش قیمت سنگ‌آهن در سال گذشته قرار گرفت، اما قیمت نیکل در چند سال گذشته همواره در حال افزایش بوده و این معدنچی پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای فلز مورد استفاده در خودروهای الکتریکی همچنان به رشد خود ادامه دهد. این غول معدنی خاطرنشان کرد: این رشد به دلیل چگالی انرژی بالاتر باتری‌های با محتوای نیکل بالا است این   موضوع  با رشد روز‌افزون استفاده از نیکل در باتری‌ها همراه بوده است. با استفاده از نیکل، می‌توان باتری‌هایی با قابلیت ذخیره‌سازی بیشتری از انرژی و همچنین وزن کمتری تولید کرد. البته میزان در دسترس بودن این ماده معدنی نسبت به سایر کانی‌ها را نیز باید مد نظر قرار داد. باتری‌های لیتیوم- یون -  نیکل چگالی انرژی بسیار بالایی را در عین وزن کم و نیز قیمت پایین ارائه می‌کنند که منجر به رقابت‌پذیری این نوع باتری‌ها نسبت به باتری‌های وانادیومی  یا دیگر فلزات شده است.

زنجیره تامین آمریکای شمالی به ویژه به پویایی این بازار وابسته است. این شرکت همچنین گفت انتظار دارد در کوتاه‌مدت یک عرضه مازاد جزئی مس ایجاد کند. واله سود تعدیل شده قبل از کسر بهره، مالیات، استهلاک (EBITDA) خود را ۹۶/ ۶ میلیارد دلار گزارش کرد که ۲۴ درصد نسبت به فصل مشابه سال ۲۰۲۰ کاهش داشت و همچنین کمتر از سود ۱۰/ ۷ میلیارد دلار گزارش شده در سه ماه قبل بود. این شرکت می‌گوید: این کاهش نشان‌دهنده افت قیمت واقعی سنگ آهن، محصول اصلی واله است. در این سه ماه، واله ۸/ ۱۰۶ دلار به ازای هر تن سنگ‌آهن نرمه تولید کرد که این میزان کمتر از قیمت ۷/ ۱۲۶ دلار گزارش شده در سه ماه سوم بود. در یک گزارش جداگانه نیز روز پنج‌شنبه، واله تقسیم سود به سهامداران را به مبلغ ۷۰۱۸/ ۳ رئال برزیل به ازای هر سهم، که معادل ۵/ ۳ میلیارد دلار است، اعلام کرد که در ۱۶ مارس پرداخت می‌شود.

تاثیرات حمله به اوکراین بر بازار

همچنین مدیران واله جمعه گذشته گفتند: تهاجم روسیه به اوکراین منجر به گمانه‌زنی در مورد قیمت نیکل شده است و آنها انتظار دارند این درگیری بر قیمت گندله سنگ‌آهن نیز تاثیر بگذارد. سهام این شرکت معدن‌کاری در سائوپائولو پس از انتشار نتایج سه ماه چهارم که بیش از انتظارات بود، ۵/ ۱ درصد سقوط کرد، اگرچه تحلیلگران با توجه به درآمد عملیاتی ضعیف‌تر و تولید جریان نقدی پایین به دلیل هزینه‌های بالاتر مربوط به دو فاجعه سد که صدها کشته برجای گذاشت، ناامید شدند. تحلیلگران Itau BBA در یادداشتی اظهار کردند: وخامت ادامه‌دار درآمد عملیاتی واله عمدتا ناشی از کاهش قیمت‌های واقعی سنگ‌آهن است که فروش قوی سنگ‌آهن و هزینه‌های نقدی پایین‌تر را جبران می‌کند. با این حال، قیمت نیکل تاکنون حدود ۴۰درصد در سال‌جاری افزایش یافته است و مدیران شرکت واله در تماسی برای بحث درباره نتایج درآمد گفتند انتظار دارند تقاضا برای این فلز در دهه آینده با انتقال خودروسازان به سمت خودروهای الکتریکی دو برابر شود. آنها افزودند که انتظار دارند تقاضای مس در همان دوره ۳۰ درصد افزایش یابد. مارچلو اسپینلی، مدیر اجرایی این شرکت، گفت: روسیه و اوکراین تولیدکنندگان عمده گندله سنگ‌آهن هستند و این شرکت انتظار دارد این درگیری بر قیمت این محصول تاثیر بگذارد. شرکت واله دستورالعمل سال ۲۰۲۲ سنگ‌آهن خود را تکرار کرد و انتظار دارد بین ۳۲۰ تا ۳۳۵ میلیون تن مواد اولیه فولاد را تولید کند.

اخبار مربوط به اقدامات روسیه منجر به کاهش شدید در بازارهای سهام در سراسر اروپا شد، به طوری که شاخص FTSE ۱۰۰ بریتانیا بیش از ۳ درصد و شاخص Dax آلمان بیش از ۵/ ۴ درصد کاهش یافت. پیش از این نیز شاخص سهام در آسیا سقوط کرده بود. روسیه تولیدکننده یک‌سوم گاز طبیعی اروپا است و حدود ۱۰درصد از تولید جهانی نفت را در اختیار دارد. با وجود تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی اوکراین و روسیه، قیمت گندم و ذرت نیز بیش از ۵درصد افزایش یافت.