متخصصان را به یک میلیون نفر افزایش می‌دهیم

مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار شرکت «فنا گستر سبز» در گفت‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: شرکت «فنا گستر سبز» دارای چندین محصول دانش‌بنیان بوده که «آچاره» یکی از آنها است. استارت‌آپ «آچاره» فعالیت خود را از ابتدای سال ۱۳۹۶ به طور رسمی آغاز کرد و پلتفرمی برای تسهیل انجام خدمات حرفه‌ای است، به نوعی سفارش از طریق درگاه‌های این پلتفرم به صورت تلفنی،‌ وب،‌ اپلیکیشن و وب‌اپ ثبت می‌شود و سفارش‌ها به تعداد زیادی متخصص ارجاع داده شده و در نهایت تعدادی از متخصصان به کاربر معرفی می‌شوند و مشتری براساس قیمت، شرایط،‌ نظر کاربران پیشین و نیازهای خود یکی از آنها را انتخاب می‌کند و کار انجام می‌شود. پرداخت نیز از طریق اپلیکیشن یا نقدی صورت می‌گیرد و در پایان بازخورد کاربر از عملکرد خدمت انجام‌شده در اپلیکیشن ثبت می‌شود.

 فعالیت ۳۰۰ رسته شغلی در آچاره

حامد تاج‌الدین افزود: تعداد کاربران «آچاره» در بازه زمانی فعالیت آن تا به امروز به دو میلیون نفر رسیده است و چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر متخصص در سامانه ثبت نام کرده‌اند و خدمات «آچاره»  در ۲۹ شهر ایران ارائه می‌شود. در این استارت‌آپ حدود ۳۰۰ رسته شغلی معرفی  شده و فعال هستند که ازجمله آنها می‌توان به تعمیرات، تاسیسات، نظافت،‌ باغبانی، خشکشویی، قالیشویی،‌ خدمات پزشکی و پرستاری، پیرایشی و آرایشی اشاره کرد که هر کدام از سرویس‌ها به خدمات گوناگونی تقسیم می‌شوند، به عنوان مثال حوزه تعمیرات به چند زیرشاخه تعمیرات لوازم برقی،‌ خودرو و موبایل انشعاب می‌یابد. در مجموع «آچاره» حدود ۳۰۰ عنوان سرویس را در حوزه ابنیه و تمام خدمات داخلی آن و سرویس‌های در محل عرضه می‌کند.

وی تاکید کرد: متخصصان از طریق کانال‌های مختلفی جذب «آچاره» می‌شوند؛ به عنوان مثال می‌توانند به وب‌سایت مراجعه کنند و با استفاده از گزینه کسب درآمد اطلاعات را وارد کرده و به عنوان یک متخصص در «آچاره» مشغول به کار شوند. همچنین افراد می‌توانند به وسیله تبلیغات انجام شده به دفاتر تهران و شهرستان‌ها مراجعه کرده تا فرآیند جذب انجام شود. برای جذب متخصص‌هایی که متقاضی کار در این استارت‌آپ هستند تمام اطلاعات هویتی و سوءپیشینه افراد به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تایید لیست افراد توسط پلیس ادامه مراحل جذب نیرو انجام می‌شود.

 به متخصص‌ها آموزش می‌دهیم

هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ «آچاره» در ادامه گفت: جواز کسب و گواهی‌نامه تخصص افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تایید توانمندی لازم برای اشتغال در این حوزه همکاری با آچاره آغاز می‌شود.

در برخی از حوزه‌ها برای سنجش مهارت افراد نیز از آنها آزمون تئوری گرفته می‌شود و با وجود تمام این موارد و سپری کردن آنها، در نهایت برای افراد و متخصصان متقاضی یک دوره اجباری برگزار می‌شود که در این کارگاه‌ها نحوه برخورد با مشتری، سیاست‌ها و خط‌مشی سازمان، مشتری‌مداری و نحوه کار با اپلیکیشن و نوع حساب و کتاب‌ها به افراد آموزش داده می‌شود. در برخی از رسته‌های شغلی علاوه بر این آموزش‌ها،‌ دوره‌های آموزش تخصصی سرفصل‌های کسب و کار مورد نظر نیز برگزار می‌شود.  به‌عنوان مثال برای کارگران ساده نظافتی یا تسهیلدار که به تخصص خاصی نیاز ندارند آموزش‌هایی با محوریت نحوه کار ارائه می‌کنیم تا خدماتی که «آچاره» عرضه می‌کند با حداقل مشکل و ایراد به مشتریان و کاربران عرضه شود.

تاج‌الدین در رابطه  با خدمات شرکتی نیز توضیح داد: فعالیت‌های «آچاره» از ابتدای تاسیس برای بسیاری از شرکت‌ها جذاب بود و شرکت‌هایی همچون ایرانسل و شاتل جزو اولین‌هایی بودند که از خدمات «آچاره» استقبال کردند و بعد از مدتی با «همراه اول» وارد همکاری شدیم و به تدریج موج همکاری با سایر شرکت‌ها همچون داروسازی‌ها و سفارت‌ها گسترش یافت. در مجموع خدمات شرکتی شامل سرویس‌های ابنیه و پذیرایی می‌شود.

 آچاره پیشتاز در عرصه خدمات‌رسانی

وی تاکید کرد: بخش دیگری از خدمات توسط «آچاره» تحت عنوان حوزه تعمیرات و نگهداری و نوسازی تعریف شده است که به سازمان‌های بزرگ عرضه می‌شود.

گفته می‌شود این بخش در شرکتی مجزا خواهرخوانده «آچاره» به حساب می‌آید و براساس نیازهای بازار و سازمان‌های بزرگ بعد از ۵ سال تشکیل شده  و خدمات نوسازی و تعمیرات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این شرکت تیم جداگانه‌ای دارد و برای عقد قراردادها خود وارد مذاکره می‌شود، اما از زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌های «آچاره» بهره‌مند می‌شود و محصول خاص  را که تعمیر و نوسازی است در بستر این تکنولوژی عرضه می‌کند. برای این حوزه نیز دو مشتری بزرگ به نام‌های «همراه اول» و شرکت‌های زیر‌مجموعه آن و همچنین دانشگاه صنعتی شریف داریم و در حال مذاکره با سایر دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها هستیم.  مدیرعامل شرکت «فنا گستر سبز» در رابطه با رقبای داخلی اپلیکیشن آچاره یادآور شد: این استارت‌آپ رقیب جدی داخلی به نام «استادکار» دارد اما اپلیکیشن‌های دیگری نیز وجود دارد که نوع فعالیت‌های آنها با «آچاره» متفاوت است. اگر بخواهیم در رابطه با مزیت‌های آچاره نسبت به استادکار بگوییم باید به ارائه سرویس بهتر، حجم بیشتری از خدمات و تنوع مشاغل اشاره کنیم.

به عنوان مثال یک میلیون خدماتی که در «آچاره» انجام شده است یک رکورد محسوب می‌شود و پلتفرمی وجود ندارد که یک میلیون مرتبه به آن اعتماد شده باشد و در این تعداد مراجعه به پلتفرم، میانگین امتیاز اعتماد به «آچاره» چیزی حدود ۸۱/ ۴درصد برآورد شده است که این میزان از نظرسنجی کاربران بعد از دریافت خدمات حاصل شده است و یک مزیت برای این اپلیکیشن به حساب می‌آید.

 در ۲۹ شهر شعبه داریم

وی ادامه داد: مزیت دیگر «آچاره» وسعت و تنوع خدمات است، به واسطه توسعه شبکه متخصصان در این اپلیکیشن امکان عرضه خدمات در سراسر ایران وجود دارد که در سایر رقبا چنین گستردگی مشاهده نشده و به نوعی می‌‌توان گفت خدمات آنها فقط محدود به استان تهران است. این در صورتی بوده که «آچاره» در استان‌های تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و البرز به صورت گسترده فعال بوده و در مجموع در ۲۹ شهر شعبه دارد و به کاربران خدمات ارائه می‌کند. به طور کلی داشتن شبکه سراسری برای «آچاره» یک مزیت مهم محسوب می‌شود.

تاج‌الدین به تخفیف‌های عرضه شده در این اپلیکیشن اشاره کرد و گفت: گروه بازاریابی و عملیاتی، تخفیف‌ها را به صورت فصلی و مناسبتی بر اساس صلاح کسب و کار طراحی و عرضه می‌کنند. برای بعضی از بخش‌ها بودجه اختصاص می‌دهیم؛ به این صورت که به عنوان مثال هر ۱۰۰ هزار تومان قیمت سرویس شامل ۱۰ هزار تومان تخفیف می‌شود تا کاربر برای استفاده از خدمات ترغیب شود.

 کرونا ترمز آچاره را کشید

هم‌بنیان‌گذار «آچاره» در ادامه چالش‌های کسب و کار این استارت‌آپ را این چنین شرح داد: در این حوزه چالش و معضل بسیاری وجود دارد؛ به عنوان مثال قطع شدن سرور‌های سازمان ثبت شرکت‌ها یک مشکل است که گاهی اوقات با آن مواجه می‌شویم. در کشورها بر اساس زیرساخت‌هایی که دارند جذابیت‌های کسب و کاری مشخص می‌شود، به عنوان مثال با توجه به زیرساخت‌های ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی یک کسب و کار به سختی ایران نیست و روال ثبت شرکت در ۱۰ دقیقه انجام می‌شود. چنین چالش‌های کلانی گریبان‌گیر تمام فعالیت‌ها هستند، اما کسب و کارهای اینترنتی در شرایطی که حمایت‌های دولتی و قانونی حداقل بوده و عملا زیرساخت خاصی تعریف نشده با فشارهای چند برابری فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی از چالش‌ها به دلیل نوپا بودن این نوع کسب و کارها ایجاد شده‌اند، به عنوان مثال دادستانی به دلیل آشنا نبودن با فضای کاری در برخی شهرها دفتر ما را می‌بندد، این در حالی است که مجوز سراسری کسب وکار اینترنتی را داریم. علاوه بر این مسائل شیوع ویروس کرونا و وضعیت ارزی و اقتصادی کشور ضربه سنگینی را به استارت‌آپ‌ها وارد کرد. کرونا به ویژه برای «آچاره» مشکلاتی را در پی داشت چراکه متخصصان ما به صورت مستقیم با مردم در ارتباط هستند و هر موردی که این ارتباط‌گیری را مختل کند قطعا یک چالش جدی برای ما به حساب خواهد آمد.

تاج‌الدین ابراز کرد: ما به عنوان بنیان‌گذاران استارت‌آپ نوپایی همچون «آچاره» به جرات می‌گوییم یک ریال از تسهیلاتی را که دولت قرار بر حمایت‌های کرونایی مطرح کرده بودند استفاده نکردیم و فقط با وعده‌های پوشالی مواجه هستیم.

 دانشگاه آچاره را تاسیس می‌کنیم

وی آینده «آچاره» را این چنین ترسیم و خاطرنشان کرد: ما در این اپلیکیشن در تلاش هستیم که از دو جهت روند کاری را تسهیل کنیم، اولین مورد اینکه «آچاره» را به تمام مردم ایران معرفی کنیم که همه بتوانند برای نیازهای خود از این فضا استفاده کنند و سعی داریم تا چند سال آینده به آن جامه عمل بپوشانیم. در وهله دوم نیز «آچاره» در مدت فعالیت خود اثبات کرده که می‌تواند ماوای کسب درآمد متخصصان باشد و درصدد آن هستیم که در ادامه تمام افرادی که در اصناف مختلف قادر به ارائه خدمات حرفه‌ای هستند بتوانند با ما همکاری داشته باشند و از طریق این پلتفرم درآمد خود را افزایش دهند و هزینه‌ها را به حداقل برسانند.

این مدیرعامل عنوان کرد: هدف ما این است که تعداد افراد متخصص را به بیش از یک میلیون نفر برسانیم. در حال حاضر چیزی حدود ۶ میلیون نفر نیروی توانمند و با مهارت در کشور وجود دارند که در تلاش هستیم یک میلیون نفر از این تعداد را در «آچاره» مشغول کار کنیم. میانگین درآمد هر نیروی متخصص در هر رسته در این پلتفرم ۱۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. در صورت تحقق این اهداف کمک ارزنده‌ای به تحول صنف خدمات حرفه‌ای خواهد شد. هدف سومی که در سر می‌پرورانیم تاسیس یک دانشگاه علمی و کاربردی برای آچاره است تا فردی که علاقه‌مند به کار در حوزه خدمات حرفه‌ای و کسب درآمد است، ابتدا وارد این دانشگاه شود و مهارت‌های لازم را آموزش ببیند و پس از کسب مدرک در پلتفرم «آچاره» مشغول به کار شود. با اجرای تمام این برنامه‌ها در تلاش هستیم کیفیت خدمات «آچاره» را به بالاترین حد ممکن برسانیم.