به راحتی می‌توان این را به عنوان یک ابتکار بی‌فایده از سوی بانکی که می‌تواند ۱۲ میلیارد دلار را صرف فناوری کند، در نظر گرفت، اما انجام یک اقدام بی‌فایده از غول سرمایه جهانی بعید به نظر می‌رسد. همان‌طور که الکس جانسون، مدیر تحقیقات فین‌تک شرکت مشاوران کورنرستون، در خبرنامه Fintech Takes خود نوشت: در مقطعی در آینده، این امکان وجود دارد که جهان‌های دیجیتالی که امروزه ساخته می‌شوند، توجه و تعامل کافی کاربران را به خود جلب کنند و شرکت‌های خدمات مالی باید در متاورس به عنوان کانالی برای کسب و کار و ارائه خدمات به مشتریان خود سرمایه‌گذاری کنند، اما ما هنوز در این فضا حضور نداریم. تا زمانی که تب متاورس اندکی فروکش کند، در برابر وسوسه استعمار آن باید مقاومت کنید.

با این حال، برخی معتقدند بانک‌ها باید شعبه‌های بانکی خود را در متاورس ایجاد کنند. طبق اطلاعات منتشر شده توسط IBS Intelligence، شعبه‌های مجازی قدم منطقی بعدی برای چگونگی استفاده موسسات مالی از فضای واقعیت مجازی هستند. تصور کنید هرگز مجبور نباشید در ساعات کاری استراحت کنید و در صف بانک منتظر بمانید. حالا تصور کنید که خدمات بانکی شخصی را در خانه خود دریافت کنید و در حالی که از یک فنجان قهوه لذت می‌برید، به راحتی از این خدمات بهره‌مند می‌شوید.

پول در متاورس در بخش تامین مالی است

به نظر نمی‌رسد جی پی مورگان واقعا باور داشته باشد که شعبه متاورس آن می‌تواند به بازدیدکنندگان تصادفی که تصمیم به باز کردن یک حساب جاری در این بانک خواهند داشت، خدماتی ارائه دهد. این در حالی است که هدف از ایجاد این سالن توسط جی‌پی مورگان مشکوک به نظر می‌رسد، زیرا تفکر این بانک در مورد فرصت‌های بالقوه متاورس کاملا مشخص است.

پویایی عرضه و افزایش تقاضا مردم را به سمت اقتصاد متا سوق می‌دهد. با گذشت زمان، بازار املاک و مستغلات متاورس می‌تواند به روشی مشابه بازار املاک در دنیای آنالوگ تکامل یابد و بازار املاک مجازی می‌تواند شروع به ارائه خدمات بسیار شبیه به دنیای فیزیکی کند، که از جمله ارائه اعتبارات، پرداخت وام مسکن و قراردادهای اجاره نیز در متاورس صورت خواهد پذیرفت.

در مقاله اخیر Fintech Snark Tank با عنوان رونق آینده وام‌دهی بانک‌ها در متاورس به این موضوع اشاره شده که فروش املاک و مستغلات مجازی به شدت در حال افزایش است. به طوری که در دو دنیای مجازی بزرگ یعنی The Sandbox و Decentraland ما شاهد ۸۶ هزار تراکنش دارایی مجازی به ارزش ۴۶۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ بودیم. برای هر دو دنیای مجازی، متوسط سرمایه‌گذاری روی خرید زمین حدود ۵۳۰۰ دلار بوده است، اما قیمت‌ها به طور قابل توجهی از میانگین ۱۰۰ دلار برای هر زمین در ژانویه ۲۰۲۱ به ۱۵ هزار دلار در دسامبر ۲۰۲۱ افزایش یافته و با رشد سریع در سه ماه چهارم مواجه شد که در Sandbox Alpha عرضه شد.

در ماه گذشته، فروش اموال در ۶ دنیای مجازی محبوب، بیش از ۵۲ هزار اتریوم، تقریبا ۱۶۹ میلیون دلار را در پلتفرم NFT تجاری OpenSea به ارمغان آورده است. واژه رهن، قیاس درستی برای خرید ملک مجازی در متاورس نیست و وام املاک تجاری عبارت بهتری است. قیمت املاک متاورس در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۰۰درصد افزایش یافت، اما فقط حدس و گمان قیمت نیست که باعث افزایش قیمت‌ها در این فضا شده است، بلکه این فضا فرصتی است برای کسب درآمد از زمین‌های مجازی با بازی‌ها، رویدادها و سایر ایده‌های درآمدزا.

از طرف دیگر بانک‌ها در ارزیابی اعطای وام املاک و مستغلات قابلیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند و بانک‌های هوشمند و کارآفرین توانایی ارزیابی وام املاک مجازی را نیز توسعه خواهند داد. بسیاری از اصول برای هر دو نوع دارایی به طور یکسان اعمال می‌شود. دقیقا مانند کسانی که اولین بار در متاورس تلاش می‌کنند تا «برند متاورس» خود را ایجاد کنند، موسسات مالی اولیه در این فضا نیز می‌توانند خود را به عنوان «وام‌دهندگان متاورس» معرفی کنند.

طبق گزارش بخش متاورس جی پی مورگان، موفقیت در ایجاد فضا و مقیاس‌گذاری در متاورس به داشتن یک اکوسیستم مالی قوی و منعطف بستگی دارد که به کاربران اجازه می‌دهد به طور یکپارچه بین دنیای فیزیکی و مجازی ارتباط برقرار کنند. در فعال کردن اکوسیستم بازی، بانک قصد دارد بر سه بخش عمودی شامل صنعتی کردن ارائه‌دهندگان پلتفرم بازی با محصولات و دارایی‌های دیجیتال در سطح بانکی، فراهم ساختن امکان تجاری‌سازی آسان آثار خود به سازندگان بازی و محتوا و مقیاس‌گذاری جهانی صنعت متاورس به چندین ارز و روش‌های پرداخت مختلف متمرکز شود.

براساس اظهار نظر اخیر وب‌سایت خبری TechBullion‌، تراکنش‌های صورت پذیرفته در متاورس به نوعی نیاز به زیرساخت مالی دارند، اما موسسات مالی سنتی ممکن است بازیگران اصلی متاورس نباشند. بیشتر آنها هنوز در فضای مالی غیرمتمرکز معلق هستند. زمانی که متاورس راه‌اندازی شد، بانک‌های دیجیتال در موقعیت بسیار عالی برای تسهیل تراکنش‌ها قرار خواهند گرفت. پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز نیز به سرعت با این شرایط تطبیق داده می‌شوند و خود را به عنوان بازیگران اصلی این فضا مطرح می‌کنند. به نظر می‌رسد نظرات TechBullion شامل حال جی‌پی مورگان نخواهد شد.