مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: این دستاورد از سال ۱۳۹۸ و با تشکیل گروهی از متخصصان فولاد خوزستان و همکاری شرکت دانش‌بنیان دانش‌پردازان میثاق شکل گرفت.  

امین ابراهیمی افزود: از مهم‌ترین دلایلی که به ساخت دستگاه گرانول‌پاش ختم شد، می‌توان به تشدید تحریم‌ها و دسترسی نداشتن به مشابه خارجی و باج‌خواهی شرکت‌های چندملیتی سازنده اشاره کرد. وی تاکید کرد: در چنین شرایطی متخصصان فولاد خوزستان برای ساخت و بومی‌سازی این دستگاه اقدام کردند. نتیجه اعتماد به توانمندی داخلی، پس از دو سال تلاش مستمر به ساخت دستگاه گرانول‌پاش تمام ایرانی منجر شد.

ابراهیمی افزود: مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه، قابلیت تولید انبوه و رفع نیاز شرکت‌های فولادسازی کشور است. مدت زمان اجرای طرح ۲۴ ماه بود که پس از گذراندن مراحل مختلف آزمایشی، سرانجام در شهریور ۱۴۰۰، دستگاه در مسیر خط ریخته‌گری نصب و به بهره‌برداری رسید. بهینه‌سازی مصرف گرانول تا ۵۰ درصد، ضریب ایمنی قابل اطمینان و حذف نیروی انسانی از فرآیند خط ریخته‌گری (ایمن‌سازی فرآیند)، جلوگیری از خروج ارز و کاهش هزینه ساخت از دیگر مزایای اجرای طرح هستند. نمونه خارجی دستگاه حدود ۵۰هزار یورو است که با احتساب هزینه‌های ارسال، به ۷۵ هزار یورو معادل ۲میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان می‌رسد. در حالی‌که هزینه ساخت و نصب و راه‌اندازی دستگاه گرانول‌پاش ایرانی۶۰۰ میلیون تومان معادل ۲۰ هزار یورو است. از طرفی تامین قطعات و تضمین کیفیت محصول و در دسترس بودن سازنده، از دیگر مزایای ساخت به شمار می‌آید. مراحل ایده، طراحی، ساخت و در مدار قرار گرفتن دستگاه گرانول‌پاش با حمایت شرکت فولاد خوزستان، از سوی متخصصان بسیج سازندگی حوزه شهید بقایی فولاد خوزستان و با همکاری شرکت دانش‌بنیان دانش‌پردازان میثاق انجام شد.