هزینه 23هزار میلیارد تومانی  برای توسعه فولاد خوزستان

مدیرعامل فولاد خوزستان در این جلسه گفت: فولاد خوزستان نقش کلیدی در زنجیره فولاد کشور ایفا می‌کند. با همت کارکنان پس از تامین نیاز داخلی، ۶۰درصد محصولات این شرکت صادر می‌شود.

امین ابراهیمی افزود: در سالی که شعار آن تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است، با ایجاد قطعی‌های برق و گاز، حجم تولید این شرکت بسیار کاهش یافت. البته شرکت فولاد خوزستان با افقی که برای خود مشخص کرده است، قصد دارد ۲۵درصد تولید کشور را در صنعت فولاد به خود اختصاص دهد.

ابراهیمی در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۴۵ پروژه با هزینه افزون بر ۲۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه فولاد خوزستان در نظر گرفته شده است.

 تنها ۸درصد سطح معدنی کشور استخراج شده

جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور در این نشست اظهار کرد: فرآیندهای پولی و مالی، با قوانین وضع شده در امور بین المللی، دستاویز ابر‌قدرت‌ها شده است و در حوزه اقتصاد اگر با دقت و هوشمندی پیش نرویم، با وجود بدافزارها، دچار اختلال خواهیم شد.

محسن ساسانی افزود: در طول سال‌جاری سه مرتبه صنایع اصلی کشور ما مورد حمله سایبری قرار گرفته است. حال اگر سیستم پولی و مالی در کشور دچار تهاجم شود، چه اتفاقی خواهد افتاد. به‌ همین دلیل نیاز وجود پدافند غیرعامل بیشتر احساس می‌شود. وی در ادامه گفت: تعریفی به نام توسعه پایدار در کشور مطرح شده است که مصادیق عملیاتی آن بر زمین مانده است. زیرا در مکان‌یابی و جانمایی آنها اشتباه شده است. برای هر سازمانی نیاز است که هزینه‌های تولید آن کاهش یافته و در مقابل، سرمایه در گردش تولید آن افزایش یابد.

ساسانی افزود: با وجود سطح بالای سواحل دریایی، متاسفانه بر ظرفیت اقتصادی توسعه دریایی در کشور سرمایه‌گذاری نشده است.

جانشین پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: تنها ۸درصد سطح معدنی کشور استخراج شده است. با جانمایی شرکت‌های معدنی و فاصله آنها با شرکت‌های صنعتی، هزینه حمل‌ونقل بالایی بر شرکت‌های صنعتی تحمیل می‌شود.

وی با بیان یک سوال گفت: زمانی که حادثه‌ای در شرکت فولادی اتفاق می‌افتد، سیستم اطلاع‌رسانی به مدیریت و تصمیم‌گیری برای اولویت ورود واحدهای مربوطه چگونه انجام می‌شود؟ نحوه اعزام نیروهای بهداشت و درمان و زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشان به محل حادثه چگونه است؟ امروزه در زمان بروز حادثه، جامعه از مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها نداشتن اطلاعات کافی را نمی‌پذیرد.

 برگزاری ۳ مانور ملی پدافند غیرعامل در فولاد خوزستان

مدیرعامل فولاد خوزستان در این نشست عنوان کرد: در پدافند عامل دفاع در مقابل حملات خرابکارانه زمینی، هوایی، موشکی، اتمی و بمب با به‌کارگیری سلاح و تجهیزات جنگی و تکنیک‌های رزمی صورت می‌پذیرد، ولی پدافند غیرعامل مجموعه‌ای از اقداماتی است که مستلزم به‌کارگیری جنگ‌افزار نبوده و با اجرای آن می‌توان آسیب‌پذیری را حذف کرده یا به حداقل ممکن کاهش داد. این اقدامات شامل افزایش بازدارندگی‌ها، تداوم فعالیت‌های ضروری و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، جابه‌جایی، فریب، مکان‌یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفا، ماکت فریبنده و سازه‌های امن است. در پدافند غیرعامل نهادها، بخش‌ها، واحدها و کارکنان می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

وی ادامه داد: حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و از جمله ارتباطی و رسانه و ارزیابی امنیت آنان و حفاظت از تاسیسات و تجهیزات، حفاظت سازمانی، تداوم اداره مدیریت کارکنان و شبکه‌های اطلاع‌رسانی سیستم‌ها و دارایی‌ها و مراکز حیاتی درون‌سازمانی و ارتباطی (که در صورت انهدام موجب بروز بحران، آسیب و صدمات جدی، سامانه‌های هدایت کنترل و فرماندهی، تولیدی و اقتصادی، پشتیبانی ارتباطی و دفاعی می‌شود) و مراکز حساس و فضای سایبری در پدافند غیرعامل بسیار مهم است.

مدیرعامل فولاد خوزستان تاکید کرد: بر اساس رویکرد پدافند غیرعامل بسیاری از تاسیسات و ساختمان‌ها به صورت دو‌منظوره احداث می‌شود تا به‌عنوان پناهگاه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: سطوح پدافند غیرعامل سازمانی عبارت از: سطح عالی و راهبردی پدافند غیرعامل (شورای رهبری)، تعیین خط‌مشی و سیاستگذاری سطح عملیاتی و تدوین برنامه‌های اجرایی و نظام‌نامه و دستورالعمل (مدیران ارشد)، سطح اجرایی و تاکتیکی پدافند غیرعامل سازمانی و اجرای مانورهای منظم سالانه و فصلی است.

وی افزود: در شرکت فولاد خوزستان تاکنون سه مانور ملی در زمینه پدافند غیرعامل برگزار شده که از آن جمله می‌توان به مانور پدافند غیرعامل ایستگاه برق، (عملکرد بمب‌های گرافیتی) و مقابله با عملیات خرابکارانه در خصوص نشت گاز کلر و انفجار در سایت صنعتی اشاره کرد.