علی‌اکبر اکبری تعامل گسترده با تامین‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان را اثربخش اعلام کرد و گفت: تحقق توامان دو آیتم استفاده از تجارب صنایع مشابه فولادی و شناسایی سازندگان توانمند داخلی در دیسیپلین‌های مختلف، مسلما منتج به کاهش وابستگی خطوط تولید فولادی کشور به قطعات و تجهیزات خارجی، کاهش خروج ارز از کشور و نهایتا افزایش میزان تولید و صادرات فولاد کشور خواهد شد.

وی در مورد  برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی همچون نمایشگاه ملی فولاد با محوریت بومی‌سازی و تاثیرات آن بر پیشبرد اهداف شرکت‌ها عنوان کرد: در حوزه اهداف توسعه‌ای شرکت فولاد سنگان، شناسایی و تبادل اطلاعات با شرکت‌های پیشرو در حوزه بومی‌سازی که می‌توانند در آینده‌ای نزدیک جایگزینی برای شرکت‌های خارجی باشند موجب تسهیل در تصمیم‌گیری‌های کلان خواهد شد.

به گفته مدیر بومی‌سازی فولاد سنگان به واسطه نمایشگاه ملی فولاد ایران در حوزه تامین به خصوص قطعات یدکی و مصرفی، فرصتی ارزشمند برای افزایش دایره تجاری شرکت با شناسایی و مذاکرات برای آغاز تعاملات جدید در اختیار فولاد سنگان قرار دارد؛ علاوه بر این کسب اطلاعات و آگاهی از ایده‌ها و پیشنهادهای تامین‌کنندگان و سازندگان توانمند داخلی در رابطه با محصولات و دستاوردهای جدید حوزه فولاد، گسترش دادن مبادلات و فراهم کردن بستری برای عقد قرار‌داد بازرگانی جدید و در نتیجه گسترش دامنه تامین‌کنندگان، دسترسی به تحقیقات علمی و تکنولوژی بومی شده، آشنایی با آخرین دستاوردها و انتخاب برترین آنها از جمله اهمیت و ضرورت‌های شناسایی شده در این نمایشگاه است. وی در راستای استفاده فولاد سنگان از فرصت‌های پیش آمده در این حوزه گفت: با استراتژی ابلاغ داخلی سفارش‌های تامین و ساخت با فیلترهای پیش‌بینی‌شده جهت شناسایی و ارزیابی شرکت‌های توانمند، تا حد بالایی سفارش‌گذاری خارجی در این شرکت کاهش داشته و جای خود را به استفاده از توان علمی و فنی شرکت‌های دانش‌بنیان و برجسته داخلی داده است.

اکبری افزود: فولاد سنگان با استفاده از دانش و توان سازندگان داخل کشور توانسته است تاکنون بیش از ۲هزار ردیف از قطعات یدکی کارخانه‌های تولیدی خود را ساخت داخل و در این راستا بیش از ۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی کند. مدیر واحد بومی‌سازی فولاد سنگان در ادامه به چالش‌های فولاد سنگان در این بخش اشاره و تصریح کرد: شرایط فعلی اقتصاد ملی و اعمال تحریم‌های خارجی، شرایط ویژه‌ای را برای کشور ایجاد کرده است. نیاز به اکتساب فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های فولاد و صنایع وابسته، همواره افزایش یافته و ضرورت اتکا به توانمندی‌های داخلی و بومی، خود را نشان می‌دهد.

به گفته وی، در طول سال‌های اخیر، پروژه‌های انتقال فناوری متعددی در کشور صورت گرفته است، اما به نظر می‌رسد هدف اصلی آنها یعنی جذب، بومی‌سازی، ارتقای فناوری و رسیدن به نوآوری در تولید نمونه‌های جدید، چندان محقق نشده است. بومی‌کردن فناوری به این معناست که بسیاری از فناوری‌ها اگرچه ریشه در جایی دیگر دارند، اما بعد از انتقال، جذب و تطبیق آن با وضعیت کشور گیرنده و احتمالا ایجاد تغییراتی در آن بومی می‌شوند.

اکبری تصریح کرد: فناوری بومی و بومی کردن فناوری، هر دو نیاز به فعالیت‌های تحقیق و توسعه دارند. البته باید در نظر داشت تحقیق و توسعه به تنهایی برای رسیدن به این امر زمان‌بر بوده و نمی‌تواند به عنوان یکی از روش‌های دریافت فناوری در همه شرکت‌ها موثر واقع شود، از این رو  بنگاه‌ها می‌توانند فناوری‌های مورد نیاز را از دارندگان آنها دریافت کرده و بومی‌سازی کنند. در این راستا از مطالعه و تحقیقات می‌توان برای توسعه و بهبود فناوری استفاده کرد و در زمان کمتری به مزیت‌های رقابتی مورد نظر دست یافت. برای دستیابی به این منظور باید مراحل این فرآیند شناسایی شود و با در نظر گرفتن عوامل موثر بر آن اقدامات اجرایی تعیین شود. از بین بردن موانع موجود و فراهم آوردن عامل‌های اثرگذار می‌تواند میزان موفقیت بومی‌سازی را افزایش دهد. مدیر بومی‌سازی فولاد سنگان تاکید کرد: بزرگ‌ترین چالش‌های بومی‌سازی را می‌توان در دو حوزه زمان برای بهره‌بردار (کارخانه تولیدی) و هزینه برای سازنده با توجه به خاص بودن قطعات و دوره‌های تضمین در نظر گرفت. در این راستا فولاد سنگان با اتخاذ استراتژی‌های مناسب برای حمایت از سازندگان توانمند داخلی اقدامات موثری در این خصوص انجام داده است. از نقاط قابل بهبود اساسی برای بازدهی آیتم‌های مزبور، توجه بسیار بیشتر شرکت‌ها به سامانه مشترک بومی‌سازی و به روز جهت اشتراک‌گذاری مشخصات پروژه‌های موفق بومی‌سازی صنایع فولادی است.