وی درباره سایر مشکلات شرکت‌های تولیدکننده کابل گفت: در موضوع ارزش افزوده با شرکت‌های مقیم مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی مشکل داریم. بر اساس قانون، مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی از مالیات ارزش افزوده معافیت دارند که بیش از ۴۰درصد مشتریان ما را شامل می‌شوند. این شرکت‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند، اما  ما که در مناطق آزاد فعالیت نداریم باید هنگام خرید مواد اولیه،‌ مالیات ارزش افزوده پرداخت کنیم، اما نمی‌توانیم مالیات ارزش افزوده را از شرکت‌هایی که در مناطق آزاد فعالیت دارند، ‌بگیریم. علاوه بر این وزارت دارایی به ما می‌گوید این مالیات را باید از آنها بگیریم.  وی افزود: بخشنامه‌ای توسط سازمان امور مالیاتی صادر شده که طبق آن تنها معامله بین دو شرکت مقیم منطقه آزاد از پرداخت مالیات معاف بوده و  معامله بین شرکت در منطقه آ‌زاد با یک شرکت خارج از این منطقه،‌ مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده می‌شود، اما از یک طرف این شرکت‌ها زیر بار این موضوع نمی‌روند و از طرف دیگر این قانون، سیاست‌گذاری ایجاد مناطق آزاد را خدشه‌دار می‌کند. وی افزود: در بخش سازمان مالیاتی و دارایی نیز مشکل داریم؛ آنها تنها به فروش شرکت‌ها برای دریافت مالیات نگاه می‌کنند و به سود یا زیان‌ده بودن شرکت‌ها توجهی ندارند. همچنین ضعیف بودن نقدینگی مشتریان و گران‌شدن مواد اولیه به ویژه مس مشکل‌ساز است. در چند ماه اخیر در دو یا سه مرحله قیمت مس در سطح جهان جهش داشت. قیمت مس در هر تن بالای ۱۰ هزار دلار شده است. این موضوع باعث می‌شود قیمت کابل هم متناسب با آن افزایش پیدا کند که در نتیجه قدرت خرید مشتریان کابل کاهش پیدا خواهد کرد. سهامدار مدیریتی شرکت کارخانه‌های کابل‌سازی ایران  درباره افزایش کابل‌های غیراستاندارد در بازار گفت: متناسب با افزایش قیمت مس، میزان کابل‌های غیراستاندارد در بازار زیادتر شده است. البته تولیدکنندگان مطرح و استاندارد در کشور داریم که تعداد آنها از تعداد انگشتان دست بیشتر نیست. استفاده از کابل غیراستاندارد در پروژه‌ها می‌تواند باعث به وجود آوردن فاجعه شود و خسارات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند. راه کنترل این موضوع بسیار مشکل است و به راحتی این کابل‌ها در بازار عرضه می‌شوند. یکی از راه‌ها می‌تواند این باشد که بارکدهایی را روی محصول قرار داد که نتیجه تست‌ها و اطلاع فنی کابل روی آن قرار گیرد و به صورت بارکد و به همراه کابل ارائه شود. به راحتی می‌توان با استفاده از این بارکد اطلاعات آن را استخراج کرد. سازندگان کابل باید این سیستم را اجرا کنند. متاسفانه این سیستم در کشور وجود ندارد، در کنار آن می‌توان بازرسی‌های دیگر هم انجام داد.

وی افزود: در کارخانه‌ شرکت کابل‌سازی ایران (بایکا) تمامی‌ کابل‌های تولیدی تست و اطلاعات آن در سیستم ثبت می‌شود. با توجه به اینکه تولیدات کارخانه‌های بایکا به صورت پروژه‌‌محور بوده به طور معمول اطلاعات هر قرقره کابل در یک جای مشخص به همراه محصول قرار داده می‌شود و علاوه بر آن کتابچه‌های مهندسی شامل مشخصات فنی دقیق با جزئیات و ساختار کابل، گزارش‌های تست مواد اولیه و محصول تمام‌شده، استانداردها و سایر اطلاعات سفارش نیز به مشتریان برای بهره‌برداری و سابقه در کتابچه‌های مهندسی و فایل‌های الکترونیکی ارائه می‌شود.

عرفانیان  افزود: ما به عنوان یک تولیدکننده استاندارد نمی‌توانیم از نظر قیمتی با کابل‌های غیراستاندارد رقابت کنیم، زیرا از مواد اولیه باکیفیت استفاده می‌کنیم و هزینه‌های ما بالاتر است. باید وزارت صمت و سازمان استاندارد از تولید و عرضه کابل‌های غیراستاندارد جلوگیری کنند. وی افزود: تولیدات کارخانه‌های کابل‌سازی ایران طبق استانداردهای بین‌المللی بوده که مهم‌ترین آنها استاندارد، IEC BS و DIN آلمان است. کابل‌سازی ایران با توجه به اینکه تکنولوژی تولید آن از کشور آلمان بوده بیشتر استانداردهای آلمان را رعایت می‌کند که چند مرحله بالاتر از سایر استانداردهای بین‌المللی است.

یکی از موارد مهم این است که نمونه‌های کابل که برای اولین بار ساخته می‌شود باید تایپ تست داشته باشد که انجام آن هزینه‌بر است. نمونه و کابل‌ها را در (آزمایش‌های نوعی) آزمایشگاه Kema هلند و CESI ایتالیا برای تست می‌فرستیم و تاییدیه کیفیت را دریافت می‌کنیم. با این تاییدیه‌ها کابل‌های تولیدی ما در سطح جهان مورد تایید قرار می‌گیرد.  عرفانیان درباره اثرات برجام بر صنعت سیم و کابل گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شود برای حداقل سه سال اول بازار داخلی یکی از بالاترین و بهترین بازارهای فروش کابل خواهد بود. زیرا به علت تحریم چندین سال شبکه برق به ویژه نیروگاه‌ها، پست‌های فشار قوی، پالایشگاه‌ها و انواع صنایع توسعه داده نشده و نیاز آنها زیاد خواهد بود. اگر سازمان‌های معتبری مانند وزارت نفت و نیرو بخواهند خریدهای کابل خود را از تولیدکنندگان استاندارد مورد تایید انجام دهند، شاید نیاز باشد این تولیدکنندگان سه شیفت کار کنند تا بتوان نیاز کابل کشور را تامین کنند. پیش‌بینی بنده این است که حتی در بعضی موارد نیاز باشد که واردات انجام شود.