به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به نقل از گزارش‌ها و صورت‌های مالی شش ماهه نخست سال‌جاری شرکت حریر خوزستان (حسابرسی شده)، بر این اساس روند سودسازی شرکت با کاهش روبه‌رو بوده است. واکاوی علت این موضوع و با بررسی جزئی صورت‌های مالی نشان می‌دهد که  افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه سربار ساخت (اقلامی‌ مانند قیمت انرژی و استهلاک) و کاهش تقاضا در بازار، سه عامل اصلی کاهش سودسازی شرکت بوده‌اند. این شرکت در سال‌جاری تمام مواد اولیه خود را از داخل ایران تامین کرده است.

عدم دستیابی به ظرفیت کامل تولید در ۶ ماهه نخست سال

فعالیت اصلی حریر خوزستان در دوره ۶ ماهه نخست سال‌جاری، تولید و فروش انبوه کاغذ تیشو بوده است. در بازه زمانی مذکور این شرکت با به کارگیری ۱۳۷ نفر نیروی کار قراردادی توانسته حدود ۶.۲۴۷ تن کاغذ تولید کند که این میزان نسبت به دوره ۶ ماهه نخست سال گذشته (۷.۷۵۲ تن) با کاهش ۱۹ درصدی همراه بوده است. از سوی دیگر با توجه به دوره بازسازی کارخانه حریر خوزستان در سال ۱۳۹۲ و با توجه به میانگین تولید سنوات گذشته عملا ظرفیت تولید شرکت به میزان ۱۵.۰۰۰ تن در سال افزایش یافته و شرکت در صورت تامین مواد اولیه با میانگین تولید ۱.۲۰۰ الی ۱.۳۰۰ تن در ماه قادر به تولید ۱۵ هزار تن تیشو در سال است. در نتیجه با در نظر گرفتن ظرفیت میانگین تولید ماهانه، تولید ۶ماهه نخست سال‌جاری حدود ۱.۲۵۰ تن از میانگین ظرفیت تولید برای ۶ماه کمتر بوده و تنها ۸۳ درصد از ظرفیت عملی تولید را پوشش داده است.

۴۳درصد افزایش درآمد‌های عملیاتی به کمک افزایش نرخ فروش

شرکت حریر خوزستان در۶ ماه نخست سال جاری توانست ۵.۷۴۱ تن از محصولات خود را به ارزش یک هزار و ۵۹۳ میلیارد ریال در بازار داخلی به فروش برساند. این در حالی است که حجم فروش محصولات این شرکت در دوره مشابه سال گذشته ۲هزار تن بیشتر از ۶ ماهه نخست امسال و به میزان ۷.۴۴۱ تن بوده است اما به دلیل پایین‌تر بودن نرخ محصولات در نیمه اول سال گذشته، به‌رغم بیشتر بودن حجم فروش، درآمد شرکت کمتر از دوره ۶ماهه نخست سال جاری و به میزان یک هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال رسیده است. در مورد سبد محصولات شرکت حریر خوزستان در دوره ۶ ماهه نخست سال‌جاری و دوره مشابه سال گذشته باید بیان کرد که در ۶ماهه نخست سال ۱۳۹۹، محصول تیشو کاغذ توالت دولا بیش از ۶۷ درصد (۵.۰۳۰ تن) از حجم فروش و ۶۵ درصد (۷۲۷ میلیارد ریال) از درآمد حاصل از فروش محصولات این شرکت را به خود اختصاص داد و این در حالی است که در بازه زمانی ۶ ماهه نخست سال‌جاری این محصول جایی در سبد فروش حریر خوزستان نداشته است. از سوی دیگر این شرکت در بازه زمانی ۶ ماهه نخست سال جاری به میزان ۲.۳۳۴ تن محصول تیشو دستمال کاغذی ۲ لایه را به فروش رسانده که از محل فروش آن ۶۳۴ میلیارد ریال درآمد کسب کرده و این در حالی است که در دوره ۱۲ ماهه سال مالی قبل این محصول در سبد محصولات حریر خوزستان نبوده است، اما محصول دیگری که سهم عمده‌ای از درآمد‌های حاصل از فروش این شرکت را در هر دو دوره ۶ ماهه نخست سال جاری ( ۴۷ درصد) و ۶ ماهه نخست سال گذشته (۵/ ۲۹درصد) به خود اختصاص داده است تیشو کاغذ توالت (بنفشه) ۲ لایه بوده است. نکته دیگر در مورد فروش شرکت حریر خوزستان ، میزان سهم خرید صنایع کاغذ پارس (سهامی‌خاص) در دو دوره۶ ماهه نخست سال‌جاری و گذشته است. در دوره۶ ماهه نخست سال گذشته، صنایع کاغذ پارس بیشترین سهم خرید از شرکت حریر خوزستان را در میان مشتریان عمده محصولات با ۲۵۱میلیارد خرید (۲۳درصد از کل فروش حریر خوزستان) را به خود اختصاص داده بود و این در حالی است که در دوره ۶ ماهه نخست سال جاری سهم این شرکت از خرید محصولات حریر خوزستان صفر بوده است.

کاهش سود عملیاتی

در کنار افزایش ۴۳درصدی درآمد‌های عملیاتی حریر خوزستان در دوره ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته، بهای این درآمد‌ها نیز در۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۵درصد افزایش داشته و از ۹۳۸ میلیارد ریال در ۶ ماهه نخست سال گذشته، به یک هزار و ۴۵۸ میلیارد ریال در ۶ ماهه نخست سال‌جاری رسیده است. این افزایش در بهای تمام شده، باعث شد، سود ناخالص این شرکت در بازه ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با ۲۳درصد کاهش همراه باشد. از سوی دیگر میزان هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى حریر خوزستان در ۶ ماهه نخست سال جاری به میزان ۳۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش ۵۴ درصدی روبه‌رو بوده است. با توجه به موارد مذکور، سود عملیاتی حریر خوزستان در بازه زمانی ۶ ماهه نخست سال جاری به میزان ۱۰۲ میلیارد ریال بوده که کاهش ۳۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است.

افزایش سایر درآمد‌ها و کاهش سایر هزینه‌های عملیاتی

درآمد‌های حاصل از سود سپرده‌های بانکی حریر خوزستان از ۴۱۴ میلیون ریال در دوره۶ ماهه نخست سال گذشته به یک میلیارد ریال در دوره ۶ماهه نخست سال‌جاری، رسیده است. همچنین سایر فعالیت‌های غیر عملیاتی این شرکت در دوره۶ ماهه سال گذشته با هزینه ۳ میلیارد ریالی همراه بوده است که موجب شده است فعالیت در بازه زمانی ۶ ماهه نخست سال گذشته با ۳ میلیارد ریال سایر هزینه‌های عملیاتی روبه‌رو شود. اما در دوره ۶ ماهه نخست سال جاری علاوه بر افزایش کسب درآمد از محل سود سپرده‌های بانکی، این شرکت توانسته است به میزان ۱۲۵ میلیون ریال از محل سایر درآمدهای عملیاتی خود درآمد کسب کند که در مجموع سایر درآمد‌های عملیاتی در بازه زمانی ۶ماهه نخست سال جاری را به بیش از یک میلیارد ریال رسانده است.

در نتیجه با توجه به موارد ذکر شده و در نظر گرفتن هزینه‌های مالی ۵ میلیارد ریالی این شرکت در دوره ۶ماهه نخست سال‌جاری، سود خالص حاصل از فعالیت حریر خوزستان در دوره زمانی مذکور برابر با ۷۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش ۳۴ درصدی روبه‌رو بوده است.

معرفی شرکت

شرکت حریر خوزستان در تیر ۱۳۶۳ به صورت سهامی‌خاص تاسیس و در دی‌ماه ۱۳۷۷ شخصیت حقیقی آن از سهامی ‌خاص به سهامی‌عام تغییر یافت.در حال حاضر این شرکت از واحد‌های تجاری فرعی شرکت هلدینگ سلولزی تامین گستر نوین (تاسیکو) است.

موضوع فعالیت اصلی این شرکت تاسیس و اداره کارخانه‌ها به منظور تولید، تهیه و ساخت انواع مختلف کاغذ تیشو و دستمال کاغذی و حوله کاغذی و سایر محصولات بهداشتی ساخته شده از کاغذ تیشو و سایر مشتقات آن و...، واردات مواد اولیه ماشین‌آلات مورد احتیاج شرکت، مواد ساخته شده و فروش تولیدات و محصولات شرکت، مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تامین یا تعهد سهام شرکت‌های جدید یا خرید یا تعهد سهام شرکت‌های موجود و به طور کلی کلیه عملیات و معاملات مالی و تجاری و صنعتی مرتبط به موارد مذکور است.