سرمایه‌گذاری در کوره؛ به‌منظور ارتقای  کارآیی زنجیره تامین

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از  بیزینس استاندارد، این غول فولادسازی هندی روز جمعه اظهار کرد این سرمایه‌گذاری برای نوسازی یک کوره اصلی آهک‌سازی در سایت شاپفل تاتا استیل در کامبریا صورت پذیرفته که طی ۱۰ ماه تکمیل شد و به آن اجازه داد از سال ۲۰۱۶ که فعالیت این کوره متوقف شده بود، دوباره تولید خود را آغاز کند. تاسیسات کامبریا این شرکت از سنگ آهک استخراج شده در بریتانیا برای تولید آهک استفاده می‌کند که به بهبود کیفیت فولاد و همچنین حذف ناخالصی‌ها در طول فولادسازی کمک می‌کند. کاربرد سنگ آهک در صنعت فولاد را نمی‌توان بدون استفاده از آهک، که همیشه در کل فرآیند ساخت فولاد وجود دارد، تصور کرد. افزودن آهک در کوره‌های قوس الکتریکی، مبدل‌های AOD و در ملاقه‌های تصفیه ضروری است. سنگ آهک در صنعت فولاد می‌تواند یک تصفیه‌کننده برای از بین بردن ناخالصی‌ها، زدودن گوگرد و از بین بردن فسفر باشد، حتی می‌تواند به عنوان شارژ عمل و در خنثی‌سازی شرکت کند.

جان برد، مدیر اجرایی سایت شاپفل اظهار کرد: سرمایه‌گذاری تاتا استیل منجر به ارتقای حیاتی در این سایت شده است. این کوره خاص چند سال به حال خود رها شده بود، اما این شرکت هم‌اکنون این فرصت را پیدا کرده تا آن را مجددا به جریان تولید برگرداند، زیرا کوره‌های دیگر نیز به پایان عمر معمول خود نزدیک می‌شوند. همچنین ما از فناوری‌های جدید استفاده می‌کنیم که به این معنی است که ما یک کارخانه پایدارتر و مقرون به صرفه خواهیم بود.

وی افزود: انجام این سرمایه‌گذاری در سایت در راستای کمک به ادامه فعالیت‌ها و تداوم حمایت از مشاغل و نوآوری در شهر کامبریا بسیار حیاتی است. این فرصتی عالی برای ما بود تا تعدادی از افراد با استعداد خود را برای مشاهده فرآیند نادر بازسازی کوره و به اشتراک گذاشتن این تجربه برای نسل‌های آتی گرد هم آوریم. او در ادامه خاطرنشان کرد، ما همچنین از این فرصت استفاده کردیم و قبل از گرم شدن مجدد کوره، برخی از تمهیدات را برای نصب تجهیزات واقعیت مجازی در داخل کوره تکمیل کردیم که در آینده برای آموزش اپراتورها در ایمنی کامل استفاده خواهد شد.

طی یک دوره ۱۲ ساله، کوره شاپفل ۴ نزدیک به ۵ / ۱ میلیون تن محصولات آهکی غنی از کلسیم تولید خواهد کرد. این کوره با استفاده از فناوری جدید در همکاری با شرکتی به نام Secatherm راه‌اندازی می‌شود. این شرکت روی توسعه سیستم‌های احتراق نوآورانه شعله‌های HV و مشعل احیاکننده متمرکز است. این فناوری جدید با عملکرد حرارتی مورد انتظار صنایع مختلف از جمله فولادسازی، ذوب فلزات، شیشه و... مطابقت دارد. مشعل با سرعت بالا سال به سال به ابزاری مهم برای پیش‌گرم کردن مخازن و خشک کردن پوشش نسوز جدید کوره‌های صنایع مختلف در سراسر جهان تبدیل می‌شود.

در کوره جدید یک سیستم دمنده گاز داغ برای افزایش کنترل نصب شده است که در عین حال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به همراه داشته و عملیات پاکیزه‌تری را ارائه می‌دهد. به گفته این شرکت، فناوری جدید، از جمله نظارت بر جریان هوا، به تاتا استیل بریتانیا این امکان را می‌دهد تا روند احتراق و بهره‌وری انرژی کوره را تشخیص دهد و کنترل کند که این امر در مصرف کلی انرژی و هزینه‌ها صرفه‌جویی قابل توجهی را ایجاد خواهد کرد.  

تاتا استیل می‌گوید می‌خواهد در بریتانیا حداکثر تا سال ۲۰۵۰ فولادی با انشار کربن صفر تولید کند و تا سال ۲۰۳۰ نیز بالغ بر ۳۰ درصد از انتشار CO۲ در عملیات خود را کاهش دهد. این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق این کار باید در ولز جنوبی انجام شود، در پورت تالبوت که بزرگ‌ترین سایت عملیاتی این شرکت است. همچنین این شرکت اعلام کرده در حال توسعه برنامه‌های دقیق خود برای گذار به فولادسازی سبز با تکیه بر فناوری‌های کم‌کربن است و در حال بررسی این موضوع است که کدام‌یک از فناوری‌های جدید به بهترین وجه در دستیابی به جاه‌طلبی‌های این شرکت کمک می‌کند. در همین حال، تاتا استیل در حال تحقیق در رابطه با مکان‌یابی و چگونگی راه‌اندازی تاسیسات جدید فولادسازی سبز خود در سایت پورت تالبوت است و همچنین در حال آزمایش است تا ببیند آیا می‌تواند از انتشار CO۲ برای تولید محصولات دیگر صنایع استفاده کند یا خیر.

از طرف دیگر تاتا استیل مشارکت‌هایی را با گروه صنعتی ولز جنوبی (SWIC) آغاز کرده است که در حال بررسی طیف وسیعی از گزینه‌ها از جذب کربن تا هیدروژن است و چهار سال متوالی توسط انجمن جهانی فولاد به عنوان برترین شرکت از نظر پایداری زیست‌محیطی شناخته شده است. ولز جنوبی دومین تولیدکننده بزرگ صنعتی در بریتانیا است که معادل ۱۶ میلیون تن دی اکسید کربن در سال در سراسر صنعت و فرآیندهای تولیدی خود آزاد می‌کند. در سال ۲۰۱۹، بریتانیا به یکی از اولین کشورهای جهان تبدیل شد که قوانینی را تصویب کرد که تا سال ۲۰۵۰ به انتشار خالص کربن صفر دست یابد.

تاتا استیل یکی از تولیدکنندگان پیشرو فولاد در اروپا است که واحدهای فولادسازی در هلند و بریتانیا و همچنین چند کارخانه‌ تولیدی در سراسر اروپا دارد. این شرکت محصولات فولادی با کیفیت بالا را به بازارهای پر‌تقاضا از جمله ساخت و ساز و زیرساخت، خودرو، صنایع بسته‌بندی و مهندسی عرضه می‌کند.