به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از گوگل نیوز، اما این گزارش اولین بار در استرالیا منتشر شد، جایی که ریوتینتو به دلیل انجام عملیات انفجار در Juukan Gorge‌، یک پناهگاه صخره‌ای باستانی که برای جوامع بومی ‌در منطقه پیلبارای غربی این کشور مهم است، دچار مشکلات بسیاری شد. حادثه جووکان گرج در سال ۲۰۲۰ منجر به استعفای ژان سباستین ژاک، مدیرعامل وقت و سایر مدیران ارشد این شرکت شد.

این گزارش توسط یک شرکت مشاور به رهبری الیزابت برودریک، یک مقام سابق دولت استرالیا که بر سیاست‌ها و تحقیقات تبعیض جنسی نظارت داشت، تهیه شده است. تجزیه و تحلیل کلی آن ۸ ماه به طول انجامیده که از مارس ۲۰۲۱ شروع شد و شامل اظهارات بیش از ۱۰ هزار نفر از طریق یک نظرسنجی آنلاین، علاوه بر برگزاری جلسات حضوری محرمانه و ارسال اسناد کتبی بود. در بیانیه‌ای که همراه با این گزارش منتشر شد، یاکوب استاشولم، مدیرعامل ریوتینتو گفت از اینکه متوجه شده تا چه حد آزار و اذیت  و رفتارهای نژادپرستانه در ریوتینتو اتفاق می‌افتد، احساس شرم و تاسف فراوان دارد.

استاشولم در ادامه افزود: یافته‌های این گزارش برای من عمیقا آزاردهنده است و به طور قطع برای همه کسانی که آنها را می‌خوانند نیز درد‌آور خواهد بود. من از همه اعضای تیم، چه در گذشته یا چه در حال حاضر، که در نتیجه این رفتارها آسیب دیده‌اند، صمیمانه عذرخواهی می‌کنم. این گزارش نشان می‌دهد «زورگویی» در سراسر کارگاه‌های ریوتینتو به صورت سیستماتیک در جریان است و به کارمندان گفته شده که شرایط زندگی در این شرکت معدنی جهانی سخت خواهد بود و در بسیاری از محیط‌های کار، قلدری با کارگران تبدیل به امری عادی‌ شده است.

بر اساس این گزارش، اکثر زنانی که با آنها مصاحبه شده است تجربه جنسیت‌گرایی روزمره را گزارش کردند که بر عزت نفس، روابط شخصی و سلامت عمومی ‌آنها تاثیر گذاشته است. آنها توضیح می‌دهند که مدیران درباره ظاهر کارمندان زن اظهار نظر می‌کنند. آنها همچنین موانعی را در دستیابی به ترتیبات کاری انعطاف‌پذیر برای بانوان و محرومیت از حمام و سایر فضاهای مختص زنان گزارش کردند. در این گزارش آمده است: یکی از کارمندان زن به صراحت اعلام کرد هیچ‌گاه ریوتینتو را به عنوان مکانی برای کار برای دوستان یا همکاران زن توصیه نمی‌کند.

بعد از انجام بررسی‌ها این شرکت مشاور مشخصا دریافت که آزار زنان یک چالش سازمانی غیرقابل انکار در ریوتینتو است. در این گزارش آمده است به جای دریافت حمایت از مدیریت یا منابع انسانی، باید خودشان بار مدیریت وضعیت را به دوش بکشند.

نژادپرستی یک «چالش مهم» برای کارمندان در بسیاری از مکان‌ها بود. افرادی که در یک کشور خارجی کار می‌کردند، نرخ بالایی از نژادپرستی را تجربه کردند، در حالی که تقریبا ۴۰ درصد از مردانی که خود را بومی ‌یا جزیره‌نشین تنگه تورس می‌دانستند، نژادپرستی را تجربه کرده بودند. از طرف دیگر رفتارهای نژادپرستانه نیز ازسوی بسیاری از کارمندان مورد بررسی گزارش شد، از جمله تجربه نژادپرستی و تبعیض جنسیتی که به‌ویژه پیشرفت در این شرکت را برای زنان با پیشینه‌های مختلف سخت کرده است. در این گزارش آمده است: این دیدگاه مستدل وجود دارد که در برخی از بخش‌های ریوتینتو، نژادپرستی به امری عادی تبدیل‌شده است، به طوری که یکی از کارمندان اظهار کرد: من نژادپرستی را در هر گوشه‌ای از این شرکت مشاهده کرده‌ام.

در این گزارش ۲۶ توصیه به این شرکت برای اجرای بهبود شرایط محیط کار، از جمله تعهد مدیریت شرکت برای ایجاد محیط‌های کاری ایمن، محترمانه و فراگیر برای جلوگیری از رفتارهای مضر و حمایت بهتر از افراد در موقعیت‌های آسیب‌پذیر شده است. استاشولم در ادامه خاطرنشان کرد: من مصمم هستم که با اجرای اقدامات مناسب برای تحقق این توصیه‌ها و با تعهد تیم مدیریت به یک شرکت ایمن، محترم و فراگیر تبدیل خواهیم شد و در همه زمینه‌ها، تغییرات مثبت و پایداری ایجاد خواهیم کرد و فرهنگ محل کار خود را برای درازمدت تقویت می‌کنیم.

ریوتینتو آخرین شرکت معدنکاری استرالیایی است که به مشکلات مربوط به فرهنگ شرکتی خود رسیدگی کرده است. این در حالی است که BHP سال گذشته اعلام کرد از سال ۲۰۱۹، بالغ بر ۴۸ کارگر خود را به دلیل حملات جنسی و آزار و اذیت اخراج کرده است. علاوه بر تلاش برای بازگرداندن اعتماد به گروه‌های بومی‌ استرالیا و سایر سهامداران، ریوتینتو با اتهامات فساد مالی در گینه برای تضمین حقوق ذخایر عظیم سنگ‌آهن سیماندو مواجه شده است.

رئیس سابق امور مالی ریو همچنین به تاخیر پرداخت و افزایش هزینه‌های Oyu Tolgoi اشاره کرده، که خشم مقامات مغولستان را تا حد تهدید به لغو قرارداد سرمایه‌گذاری سال ۲۰۰۹ که زیربنای توسعه معدن بود، برانگیخته است. این اختلاف در ماه گذشته و پس از بازدید  استاشولم از مغولستان حل شد.

کلی پارکر، مدیر اجرایی ریوتینتو استرالیا، گفت این شرکت در حال حاضر در حال رسیدگی به مسائل ذکر شده در گزارش است. پس از آنکه پاسخ‌دهندگان گفتند به شکایت از مافوق خود اعتماد ندارند و احساس کردند انجام این کار می‌تواند آنها یا آینده شغلی آنها را به خطر بیندازد، توجه ویژه‌ای به سیستم گزارش‌دهی داخلی شرکت خواهد شد.