پرداخت 42 میلیارد تومان به شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان

مدیر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در یازدهمین رویداد پیوند و اولین رویداد تخصصی حوزه صنایع خلاق بیان کرد: برگزاری رویدادهای پیوند در صندوق نوآوری به قصد کمک به کسب و کارهای نوپا، هسته‌های نوآور و استارت‌آپ‌ها طراحی شده است تا این افراد در مسیر پیچ و خم تجاری‌سازی، به‌هم‌رسانی خوبی داشته باشند، به شتاب‌دهنده‌ها وصل شوند و سرمایه اولیه بذری‌شان از طریق این مسیر تامین شود. مصطفی بغدادی با اشاره به خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به کسب‌وکارهای نوآوری که از عنوان دانش‌بنیانی برخوردار نیستند و نمی‌توانند از خدمات صندوق نوآوری بهره‌مند شوند، اظهار کرد: ما از طریق سایر روش‌ها همچون شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان و صندوق‌های پژوهش و فناوری به این افراد خدمات ارائه می‌کنیم. مدیر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد حمایت این صندوق از شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان نیز گفت: صندوق نوآوری تلاش کرده به شتاب‌دهنده‌های دانش بنیان به همراه فضای استقرار، تا سقف ۳ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش اعطا کند تا از طریق تسهیلات ارزان‌قیمت تجهیزات موردنیاز خود را تامین کنند.

بغدادی با اشاره به اینکه تامین سرمایه بذری استارت‌آپ‌ها از دو روش امکان‌پذیر است، اظهار کرد: این دو روش شامل اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰۰ میلیون تومانی از سوی صندوق نوآوری به طور سالانه به شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان و هم‌سرمایه‌گذاری صندوق با شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان است. به گفته وی، صندوق نوآوری هم‌اکنون با ۱۵ شتاب‌دهنده دانش‌بنیان به عنوان عامل هم‌سرمایه‌گذاری همکاری دارد.

مدیر توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه به خدمت گرنت این صندوق به شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: سالانه پنج خدمت در قالب گرنت تحقیق و توسعه به میزان ۳۰۰ میلیون تومان به شتاب‌دهنده‌ها از سوی صندوق نوآوری تخصیص می‌یابد تا به توسعه نوآوری و تبدیل ایده به محصول کمک کند. بغدادی یادآور شد: صندوق نوآوری همچنین تاکنون ۴۲ میلیارد تومان در قالب هم‌سرمایه‌گذاری در اختیار شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان قرار داده که این عدد با سرمایه خود شتاب‌دهنده‌ها به ۶۳ میلیارد تومان رسیده است. وی به برگزاری رویدادهای پیوند اشاره کرد و افزود: پیش‌تر شاهد برگزاری رویداد پیوند در حوزه‌های مختلف کتاب و کودک، خلاق، معدن، روانکار و... در صندوق نوآوری بوده‌ایم. پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امروز شاهد نهادسازی و متعاقب آن شکل‌گیری سند توسعه فناوری‌های نرم و خلاق هستیم که این امر حاصل بذرهایی است که طی سال‌های گذشته، کاشته شده است. وی با اشاره به تاسیس خانه خلاق و نوآوری اشراقی افزود: با وجود شبکه خانه خلاق و نوآوری در کشور، امروز از نوآوری‌های اجتماعی نیز برخورداریم.