توسعه کیفی با وجود رکود بازار

مهرداد نیکزاد، مدیر استراتژی بازار گروه «پاکشوما» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: از دوسال پیش با وجود رکود ناشی از تحریم‌ها با کاهش تقاضا در نتیجه کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان مواجه شدیم و قیمت تمام شده کالا نیز در نتیجه افزایش نرخ ارز، هزینه حمل و نقل و هزینه‌های خرید مواد اولیه افزایش یافته است. در این شرایط باز هم دست از نوآوری برنداشتیم و بر توسعه کیفی محصولات تمرکز کردیم.

وی افزود: گروه پاکشوما بیش از ۴۵ سال سابقه فعالیت داشته و با ۳۰۰ هزار متر مربع زیرساخت تولیدی در زمینه تولید لوازم خانگی سفید (بزرگ) و همین‌طور جاروبرقی فعالیت دارد. در ابتدا فقط روی تولید ماشین لباسشویی تمرکز داشته و به تدریج سبد محصولات تولیدی گروه توسعه ‌یافته و در حال حاضر بزرگ‌ترین کارخانه تولید کولر گازی کشور را احداث کرده‌ایم که ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه کولر گازی در سال را دارد. این گروه در تولید یخچال فریزر اولین خط روباتیک تولید یخچال فریزر در ایران را در سال قبل راه‌اندازی کرد. به نحوی که تا ابتدای سال آینده (۱۴۰۱) سبد گروه محصول یخچال فریزر‌های این گروه متنوع‌تر شده و مدل‌های ساید بای ساید، دو‌قلو و «فریزر پایین» نیز به محصولات فعلی یخچال فریزر‌های پاکشوما (چهار درب و فریزر بالا) اضافه می‌شود. با توجه به زیرساخت فنی ایجاد شده در تولید انواع یخچال فریزر، این گروه در سال آینده یکی از چالشگران اصلی بازار یخچال فریزر ایران خواهد شد.

رویکرد چالشگری پاکشوما در بازار

نیکزاد ادامه داد: رویکرد چالشگری در بازار را گروه پاکشوما در طراحی صنعتی کامل یکی از پیچیده‌ترین جاروبرقی‌های موجود در بازار نیز پیش گرفت. این محصول که با نام جاروبرقی دوسلدورف ۲۵۰۰ در بازار عرضه می‌شود در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین جاروبرقی‌های بازار ایران است.  در سال ۱۴۰۱ نوآوری در عرضه جاروبرقی ادامه دارد و یک مدل جدید دیگر به بازار ایران با برند پاکشوما عرضه می‌شود. جاروبرقی برای برند پاکشوما یک محصول استراتژیک است. در محصول ماشین لباسشویی اتوماتیک بیش از ۸۰درصد و در محصول ماشین ظرفشویی  بیش از  ۷۵درصد و در جاروبرقی نیز بالغ بر ۷۵درصد فرآیند تولید را بومی‌سازی کرده‌ایم، زیرا نگاه مجموعه انتقال تکنولوژی و اشتغال‌زایی در سطوح مختلف فنی، تولیدی و خدماتی است در نتیجه به صورت مستقیم بالغ بر ۲۲۰۰ شغل و غیر‌مستقیم بیش از ۱۰ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم. این بستر گروه بزرگ پاکشوما را برای تبدیل شدن به یک دارایی ملی و یک برند ملی آماده کرده است.

مدیر استراتژی بازار گروه پاکشوما با اشاره به چشم‌انداز توسعه و ارتقای برند‌های ملی گفت: معتقدیم نماد یک کشور از جمله ایران می‌تواند برندهای معتبر و ملی آن باشد چرا که ما در ذهن‌مان زمانی که نام یک کشور را می‌شنویم، برندهای معروف آن کشور بیشتر برایمان تداعی می‌‌شود مثلا با شنیدن نام ژاپن برندهای مطرح این کشور را به راحتی تداعی می‌کنیم. در مورد ایران هم تلاش داریم جایگاه برند پاکشوما را به نقطه‌ای در مختصات ذهن مصرف‌کنندگان ایرانی و حتی غیرایرانی‌ها برسانیم که با شنیدن نام ایران، برند پاکشوما به عنوان یکی از دارایی‌های ملی کشور ایران در ذهن آن افراد تداعی شود. البته تحقیقات بازار ما نیز موید این پتانسیل است. چون بیش از ۸۰درصد ایرانیان با این برند کاملا آشنا هستند و بسیاری از خانوارهای ایرانی تجربه مصرف یکی از محصولات برندهای گروه پاکشوما را دارند که برای ما دارایی بی‌نظیری است. برای این مهم (تبدیل شدن پاکشوما به یک برند ملی) نیازمند زیرساخت نوآوری و طراحی صنعتی نیز هستیم تا همواره برند با نشاطی داشته باشیم.وی می‌افزاید: موتور محرکه نوآوری مجموعه پاکشوما یک مرکز تحقیق و توسعه است که در شانگهای چین ایجاد شده که کار تحقیق و توسعه در زمینه انواع لوازم خانگی را به عهده دارند و ماموریت این مرکز ارائه مدل محصولات جدید در هر گروه محصول است.

مدیر استراتژی بازار گروه پاکشوما درباره اقدامات صورت گرفته گفت: یکی دیگر از مزایای رقابتی گروه، شبکه توزیع گسترده است؛ همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نام «شهر پاکشوما» تاسیس کرده‌ایم که در حال حاضر در کل کشور ۱۰۰ فروشگاه داشته و قصد گسترش این مراکز را تا حدود ۲۵۰ فروشگاه در پهنه جغرافیایی وسیع ایران داریم. ما در گروه پاکشوما بر این باوریم که نباید از تغییر فرار کنیم و به جای انحصاری کردن بازار سعی کردیم چند برند خارجی شامل «کندی»، «آکس»، «میدیا»، «کنوود» و «زیرووات» را در مجموعه تولید کرده تا مصرف‌کننده حق انتخاب برند دلخواه خود را داشته باشد.

مشارکت با برندهای بین‌المللی

وی با تاکید بر مشارکت با برندهای بین‌المللی در تولید محصولات در داخل کشور گفت: در دنیا دو شرکت بزرگ در تولید لوازم خانگی شامل شرکت «هایر» و «میدیا» وجود دارد. شرکت‌ هایر بخش لوازم خانگی «جنرال الکتریک» آمریکا و گروه «کندی» ایتالیا را خریداری کرده است. از طرف دیگر گروه بزرگ میدیا نیز بخش لوازم خانگی «توشیبا» ژاپن را خریداری کرده است. جالب اینجاست که این دو گروه بزرگ با گروه صنعتی پاکشوما چندین سال است که مشارکت صنعتی و تجاری دارند و حتی برندهایی مانند کندی و زیرووات ایتالیا و میدیا در گروه صنعتی پاکشوما محصولات خود را با برند خودشان تولید می‌کنند که برای ما ایرانیان جای بسی افتخار است. جدید‌ترین برندی که به گروه پاکشوما پیوسته برند «کنوود» است و  همکاری با این برند در زمینه تولید انواع لوازم‌خانگی و حتی تهویه مطبوع آغاز شده است. ضمن اینکه برند  AUX که متخصص مطرح در تولید کولر گازی و تهویه مطبوع در دنیا است نیز فعالیت صنعتی و تجاری قوی با گروه پاکشوما دارد.

نیکزاد تاکید کرد: بر اساس قوانین جدید، واردات برندهای خارجی ممنوع بوده به همین دلیل این محصولات با مشارکت برندهای بین‌المللی در کارخانه پاکشوما تولید می‌شوند و بابت همه این تولیدها انتقال تکنولوژی انجام شده و ماشین‌آلات لازم را وارد کرده‌ایم. جالب اینجاست سابقه همکاری گروه پاکشوما با برندهای مطرح جهانی مانند «فیلیپس» هلند، «اوشن» ایتالیا و «ال جی» کره جنوبی به سال‌های قبل باز‌می‌گردد و همواره این فرآیند دانش‌اندوزی و کسب تجربه از برندهای مطرح دنیا جزو ارزش‌های سازمانی گروه پاکشوما بوده است.

درج قیمت امکان‌پذیر نیست

نیکزاد درباره اجباری شدن درج قیمت تولید روی محصولات لوازم خانگی گفت: تولیدکنندگان با این موضوع به مشکل می‌خورند زیرا به دلیل نوسانات قیمتی از طرف تامین‌کنندگان مانند هزینه‌های حمل و نقل دریایی و افزایش قیمت ارز و مواد اولیه با یک وضعیت باثبات قیمتی مواجه نبوده و به همین دلیل قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان متغیر می‌شود. بنابراین با این نوسانات قیمتی در عمل  نمی‌توانیم قیمت تمام شده ثابت داشته باشیم در نتیجه درج این قیمت، مصرف‌کننده را به اشتباه خواهد انداخت.

وی افزود: اگر تورم را به دو بخش تورم داخلی و تورم ناشی از مولفه‌های خارجی تقسیم کنیم در نتیجه زنجیره تامین و حمل و نقل دچار تورم قیمتی شده و این موضوع در قیمت تمام شده همه کالاها تاثیرگذار است. قسمتی از این تورم نیز به حوزه داخلی مربوط بوده و تقاضا را دچار بحران کرده است.

 این بحران به علت افزایش قیمت تمام‌شده تولید بوده که این موضوع ناشی از دو منشأ تورمی ‌داخلی و خارجی است.

مخالف انحصار هستیم

مدیر استراتژی بازار گروه پاکشوما  درباره ممنوعیت واردات برندهای خارجی گفت: به شدت با بازار رقابتی موافق بوده و با انحصار مخالف هستیم. نامه ممنوعیت واردات برندهای خارجی را نیز برای همراستایی با همکاران تولیدکننده و فعالان صنف امضا کردیم. در صورتی که استراتژی مجموعه مشخص بوده چرا که برندهای مطرح دنیا را در کارخانه‌های خود تولید می‌کنیم.

 ما براین باوریم  که باید به حق و حقوق مصرف‌کننده در قدرت انتخاب میان برندهای مختلف احترام گذاشت. در حال حاضر ۴ تا ۵ برند آسیایی و اروپایی را تولید می‌کنیم و همکاری ما با برندهای بین‌المللی رو به توسعه است.  به این خاطر یک مرکز در امارات هم به عنوان یک ‌هاب صادراتی و هم برای جذب همکاری و مشارکت تجاری و صنعتی  با برندهای بین‌المللی شکل گرفته است و مقوله صادرات نیز از جدیدترین سیاست‌های اصلی گروه پاکشوما در راستای اقتصاد مقاومتی و افزایش اعتبار برندهای ایرانی است.

p27-02