سوبارو

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از وب‌سایت خبری CNET، سوبارو خودروساز ژاپنی با معرفی دو خودروی مفهومی الکتریکی جدید STI در سالن خودروی توکیو ۲۰۲۲ به فعالیت تاریخی رالی خود بازگشته است. ما درباره خودروی سوبارو STI E-RA صحبت می‌کنیم، یک خودروی اسپرت تمام الکتریکی که سوبارو از آن به عنوان یک پروژه مطالعاتی موتوراسپرت STI در آینده نزدیک یاد می‌کند. این یک خودروی پیست هدفمند است که شبیه هیچ یک از خودروهای قبلی سوبارو نیست و هدف اصلی آن دور زدن پیست مسابقه‌‌ای جایزه بزرگ نوربرگ رینگ با رکورد ۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه است.

خودروی STI E-RA تمام ویژگی‌های یک مدل مسابقه‌ای اختصاصی را دارد. بدنه کم‌شیار و بهینه‌‌سازی عبور هوا با اسپویلر بزرگ عقب به آن اجازه می‌دهد تا باد را بدون دردسر و در عین حال با نیروی رو به پایین بیشتری عبور دهد. ویژگی نیروبخش این خودروی مفهومی، موتورهای الکتریکی روی چرخ‌ها در هر چهار طرف آن هستند تا واکنش بهتر و کنترل بهتر نیروهای انحرافی را هنگام چرخش به کناره‌ها ارائه دهند. سوبارو ادعا می‌کند که این طراحی مطابق با قوانین موتورهای اسپرت آینده است که توسط FIA E-GT اجباری شده است.

این چهار موتور الکتریکی مجموعا ۱۰۷۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند و تمام این نیرو از طریق سیستم چهارچرخ متحرک سوبارو برسطح پیست منتقل می‌شوند. این پیشرانه از سنسورها برای تجزیه و تحلیل بسیاری از عوامل مانند سرعت خودرو، سرعت تک تک چرخ‌ها، زاویه فرمان، نرخ انحراف و نیروهای G استفاده می‌کند تا خودرو را هنگام حرکت در جهت درست نگه دارند.

انرژی STI E-RA توسط یک بسته باتری لیتیوم یونی ۶۰ کیلووات ساعتی تامین می‌شود. امسال، این خودروی مفهومی قبل از تلاش برای شکستن رکورد پیست نوربرگ رینگ در سال ۲۰۲۳، در پیست‌‌های مسابقه‌‌ای ژاپنی حضور خواهد یافت. در همین حال، سوبارو خودروی مفهومی Solterra STI را نیز در این نمایشگاه ارائه کرد. هیچ اشاره‌ای به ارتقای عملکرد خاصی در این مدل نشده است، اما دارای تغییرات بیرونی با زمینه قرمز و شاخصه‌های STI مانند اسپلیتر جلو، اسپویلر جدید روی سقف، رکاب‌های جانبی و سپر جلوی سفارشی است. همچنین دارای چرخ‌‌های پنج پره مشکی جدید با یک پره قرمز رنگ است. علاوه بر این سوبارو ارتقاهای STI را برای سدان WRX و خودروی اسپرت BRZ خود به نمایش گذاشت. کانسپت BRZ STI دارای یک اسپلیتر جلو قرمز رنگ و یک اسپویلر بزرگ در عقب خودرو است.

لیبرتی واک

لیبرتی واک (Liberty Walk) طیف گسترده‌ای از سوپراسپرت‌ها در این رویداد به نمایش گذاشته شدند که طراحی هر کدام از قبلی جسورانه بودند. لیبرتی واک یا به اختصار LB پرفورمنس، تیونر ژاپنی و باسابقه صنعت خودرو است که پروژه‌هایش را صرفا روی طراحی ظاهری خودروها معطوف می‌کند و از آنان یک هیولای واقعی با رینگ و لاستیک‌‌های بسیار بزرگ و بدنه‌‌ای عضلانی‌‌تر می‌‌سازد. تیونر لیبرتی واک با مجموعه دیگری از خودروهای بازطراحی شده که شامل سوپراسپرت‌هایی مانند لامبورگینی آونتادور، فراری ۴۵۸ و نیسان GT-R به همراه خودروهای کلاسیک از جمله R۳۴ Nissan Skyline GT-R و فراری ۵۱۲ Testarossa بود، در توکیو اتو سالن حضور یافت. به جز میتسوکای عجیب و غریب، هیچ یک از این خلاقیت‌ها برای این شرکت تیونینگ جدید نیستند، اما همیشه خوب است که درباره آنچه نماد ژاپنی ارائه می‌دهد اندکی تامل کنید.

در مرکز صحنه دو نمونه خودروی آونتادور قرار گرفتند که کیت بدنه GT Evo را بر تن داشتند که در حال حاضر ۱۹۸ هزار دلار برای کیت کربن خشک مات و ۱۰۴۵۰۰ دلار برای نسخه استاندارد فایبرگلاس قیمت دارد. شورولت کوروت استینگری که در کنار این لامبوها قرارگرفته بود، کیتی داشت که تا حدودی متعادل‌تر به نظر می‌رسید و با برچسب قیمت ۱۹۵۸۰ دلاری برای فایبرگلاس و ۲۱۷۸۰ دلاری برای پوشش پلیمری تقویت‌‌شده با فیبر کربن ارائه شد. کیت کامل شامل سپر جلو و عقب جدید، دیفیوزر جانبی، بال عقب و گلگیرهای پهن بدنه است. مک لارن S۶۵۰ که در این نمایشگاه مشاهده شد، بخشی از ویژگی‌های قدیمی تیونر را به همراه داشت، اما به لطف طراحی جدید و وحشیانه خود، نمی‌توان آن را قدیمی نامید، اگرچه احتمالا همچنان واژه رنگارنگ برازنده آن است. این خودرو به یک کیت بدنه الهام گرفته شده از خودروی مسابقه‌ای ووکینگ GT۳ مجهز شده است که دارای قوس‌های عریض، اسپلیتر تهاجمی و بال عقب نصب شده روی شاسی است. ساخت فراری ۴۵۸ ایتالیا نیز به همین ترتیب بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. هم رخ خودرو و هم عقب آن به خودروی GT۳ ادای احترام می‌کند، اما به‌‌ویژه جلوی آن با طراحی الهام‌‌گرفته از خودروی سوپر اسپورت لافراری کمی مدرن‌‌تر به نظر می‌‌رسد. اگر این کیت را در فیبر کربن خشک می‌خواهید، آماده باشید که باید ۵۲۰۸۰ دلار پرداخت کنید.

میتسوبیشی

اگر شما واقعا به رالی علاقه‌مندید، قطعا نام Ralliart برای شما معنا خواهد داشت. برای بقیه شما، رالیارت برند مهندسی خودرو تحت نظر میتسوبیشی است، در امتداد خودروی STi سوبارو یا Nismo نیسان، و در حالی که این خودروساز اخیرا کم‌فعالیت بوده، اگر کانسپت‌های میتسوبیشی را در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۲ مشاهده کنید، چیزی شبیه به بازگشت در ذهن شما تداعی می‌شود.

با این حال، متاسفانه، به نظر می‌رسد این بازگشت می‌تواند بیشتر جنبه زیبایی و ظاهری داشته باشد. خودروهای مفهومی اوتلندر وEclipse Cross نیز هر دو روز سه‌‌شنبه معرفی شدند که دارای تریم‌‌های تهاجمی‌‌تر و چرخ‌‌های متفاوت هستند. اما کمی امیدوارانه‌تر نمایش خودرویی با نام عجیب دلیکا D۵ Tough x Tough بود که از پلتفرم ون دلیکا قدیمی الهام گرفته شده و آن را به یک سوپر ون کمی آفرود تبدیل می‌کند. ظاهر بسیار زیبای خود را از ترکیب قطعات رالیارت می‌گیرد. این خودرو از چرخ‌‌های ۱۶ اینچی و سیستم تعلیق ارتقا یافته برای کمک به حفظ وضعیتش استفاده می‌کند. داستان میتسوبیشی و عملکرد این روزهای آن بسیار غم‌انگیز است، به‌طوری که به نظر می‌رسد جاه‌طلبی‌های این برند با ارائه آخرین مدل Lancer Evolution به پایان رسیده است. با این حال، با توجه به اینکه این برند چقدر خوب مدل‌های سواری خود را تغییر داده است، شاید این شانس وجود داشته باشد که هم برند دایموند استار و هم رالیارت این خودروساز قدیمی به عظمت دوران گذشته خود بازگردند.