آزمونی برای موتورهای احتراق هیدروژنی تویوتا

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از گوگل نیوز، نائویوکی ساکاموتو، مهندس ارشد موتور هیدروژنی مدل کرولا، در یک کنفرانس خبری آنلاین اظهار کرد: ما می‌خواهیم گزینه‌های متعددی را برای رفع نیازهای این بخش پیشنهاد کنیم. ساکاموتو از بیان اینکه چه زمانی موتور احتراق هیدروژنی ممکن است به یک محصول تجاری تبدیل شود، خودداری کرد و گفت که برای حل  مشکلات به توسعه بیشتر این فناوری نیاز است. از طرف دیگر کمبود زیرساخت برای سوخت‌رسانی به چنین خودروهایی مانع دیگر است.

اما یکی از مزیت‌های موتورهای هیدروژنی این است که به جز سیستم‌های لوله‌کشی و تزریق سوخت، به حداقل اصلاحات و تغییرات نسبت به موتورهای احتراق داخلی معمولی نیاز است. همچنین استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت با برخی نگرانی‌ها در خصوص خطر انفجار یا احتراق همراه است، اما ایستگاه‌های سوخت هیدروژن در سراسر ژاپن در حال کار هستند و تاکنون حادثه بزرگی در آنها رخ نداده است. ساکاموتو در ادامه افزود: امروزه هیدروژن به اندازه هر سوخت دیگری در جاده‌ها ایمن است، با توجه به این موضوع که باتری‌های لیتیوم یونی مورد استفاده در خودروهای برقی باعث آتش‌سوزی شده‌اند و مخازن هیدروژن از فیبر کربن ساخته شده اند، به نظر می‌رسد که بتوان به ایمنی سوخت‌های هیدروژنی تکیه کرد.

به گفته تویوتا، آخرین فناوری موتور هیدروژنی روی تویوتا یاریس با موتور ۶/ ۱ لیتری برای مسابقات اتومبیلرانی در حال آزمایش است. دو مخزن هیدروژن در قسمت صندلی عقب ماشین مسابقه قرار می‌گیرند، هرچند که احتمالا برای مدل‌های تجاری جانمایی آنها تغییر خواهد کرد. در هر صورت هیدروژن دارای مزایای قابل توجهی است. باتری‌های خودروهای برقی به مواد معدنی مختلفی نیاز دارند، در حالی که عنصر هیدروژن در محیط نسبتا فراوان است و می‌توان آن را به راحتی ذخیره و حمل کرد. هیدروژن می‌تواند از آب توسط فرآیند الکترولیز ایجاد شود که اغلب در آزمایش‌های شیمی ‌مدرسه انجام می‌شود.

هیدروژن همچنین می‌تواند از انرژی خورشیدی برای ذخیره سازی تبدیل شود، اما بسته به اینکه استفاده از چنین سوختی تا چه حد می‌تواند گسترش یابد، پر کردن خودروی شما می‌تواند بسیار ارزان‌تر از بنزین باشد که قیمت آن به شدت در نوسان است. تویوتا همچنین تصریح کرد که در حال تولید هیدروژن در یک نیروگاه زمین گرمایی در جنوب ژاپن است، اما یک موتور هیدروژنی آلایندگی ۱۰۰ درصد صفر ندارد و کمی‌دی اکسید کربن از روغن موتور ساطع می‌شود. تویوتا گفت که فناوری تصفیه اکسید نیتروژن یا NOx خود را توسعه داده است. NOx اصطلاحی است که برای معرفی اکسیدهای نیتروژن به کار می‌رود. NO و NO۲ گازهایی هستند که از اکسایش نیتروژن در مجاورت اکسیژن و در دما و فشار بالا تولید می‌شوند.