ضرورت جلوگیری از رشد بیکاری در فروشگاه‌های سنتی

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ‌در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اهمیت و نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای دراقتصاد کشور، ضمن بیان مطلب بالا گفت: درمجموع هزینه‌های سربار و قیمت کالاهای عرضه شده به مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پایین‌تر است.

محمد‌مهدی مفتح با بیان اینکه خدمات ارائه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر است، افزود: درکنار فروش کالاهای متنوع، تخفیفات و خدماتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارائه می‌شود که درنهایت قیمت تمام شده محصولات را برای خریدار کاهش می‌دهد.

از این رو در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت فروش کالاها نسبت به مغازه‌ها کمتر است.  این نماینده مجلس ادامه داد: البته این به معنای آن نیست که مغازه‌داران سود بیشتری دریافت می‌کنند، بلکه به دلیل اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالاها و اجناس در حجم بالایی از عرضه‌کنندگان کالا خریداری می‌شوند؛ طبیعتا هزینه حمل و نقل کاهش می‌یابد و فروشگاه‌ها تخفیفاتی را در نظر می‌گیرند که با یک محاسبه کلی، مشخص می‌شود قیمت تمام شده و قیمت فروش کالا برای مشتری و مصرف‌کننده در فروشگاه زنجیره‌ای کمتر از مغازه‌ها است و این مزیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.  

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: البته باید توجه کرد که در وضعیت کنونی اقتصادی کشور که با بیکاری شدیدی مواجه هستیم و میزان اشتغال بسیار پایین است، اگر این مغازه‌هایی که در سطح شهرستان‌ها فعالند، جمع شوند، با توجه به اینکه میزان زیادی از اشتغال در مغازه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، به بیکاری و مشکل بیکاری ما افزوده می‌شود.  وی با اشاره به وجود تناقض در این زمینه افزود: از یک طرف با بیکاری مواجهیم و از طرف دیگر هر فردی به دنبال منافع خودش است. یعنی اگر مردم مشاهده کنند که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت‌ها ارزان‌تر از مغازه‌ها تحویل و تامین می‌شود، طبیعتا به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و تعداد مشتریان مغازه‌ها کمتر خواهد شد. مفتح درباره راهکار پیشنهادی برای حل این مساله بیان کرد: این نکته ابعاد و جوانب مختلفی دارد و سیاستگذاران باید این مشکل را حل کنند.

دولت باید با تعامل نهادها و ادارات مختلف ذی‌ربطی که به این امر مربوط می‌شود، این موضوع را بررسی و مطالعه کند و راهکاری پیدا کند که این مشکل به مشکل بیکاری ما اضافه نشود.  

وی تاکید کرد: البته استمرار شیوه فروش مغازه‌ای را هم توصیه نمی‌کنم، چون در این شیوه، کالاها به قیمت بالاتر به مردم فروخته می‌شوند. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما باید از این مزیت فروشگاه‌های بزرگ استفاده کنیم، اظهار کرد: البته در کنار این امر باید مشکلی را که در صورت توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیش می‌آید، حل کنیم تا به معضل بیکاری دامن نزند.