افزایش 119 درصدی درآمدهای «توسعه ساختمان»

Untitled-1

شرکت برای تحقق درآمد‌های خود حدود 2هزار و 107میلیارد ریال مواد مستقیم و حقوق و دستمزد، 496میلیارد ریال هزینه‌های فروش، اداری و عمومی، 319میلیارد ریال هزینه‌های مالی و 348میلیارد ریال در سایر اقلام هزینه‌ای داشته که در کنار سایر درآمدهای غیر عملیاتی شرکت ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها، سود خالص شرکت را به حدود 2هزار و 668میلیارد ریال رسانده است. این رقم در مقایسه با زیان 42میلیارد ریالی محقق شده در سال گذشته، به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است. تحقق سود خالص سال 1400، منجر شد زیان انباشته شرکت جبران شود و حقوق مالکانه شرکت با 124درصد افزایش به حدود 10هزارمیلیارد ریال برسد. طبق صورت‌های مالی منتشر شده، روند سود‌سازی شرکت در 3ماه منتهی به آذر 1400نیز ادامه داشته و شرکت در این مدت با شناسایی سود یکصد میلیارد ریالی، مجموع سود انباشته خود را افزایش داده است. با وجود این پیش‌بینی‌ها تداوم روند رکود در بازار و افزایش نرخ تمام شده ساخت مسکن را نشان می‌دهد و از این رو شرکت با اتمام پروژه‌های در دست اقدام می‌تواند با چالش‌های متعددی روبه‌رو شود. گزارش پیش رو به بررسی اجمالی عملکرد شرکت با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده می‌پردازد.

ارزش دارایی‌های شرکت 8هزارریال به ازای هر سهم است

گروه شامل شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان و شرکت‌های فرعی آن است. شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان در سال 1364 به ثبت رسید. در سال 1383 نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر کرد و نام شرکت به شرکت توسعه بین‌المللی توسعه ساختمان تغییر یافت. شرکت در سال 1385 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. این شرکت به عنوان شرکت فرعی سرمایه‌گذاری غدیر شناخته می‌شود.

 موضوع فعالیت گروه، عمدتا در زمینه‌های خرید و فروش ملک و زمین برای احداث ساختمان، شهرک، مجتمع‌های مسکونی، احداث کارخانه‌ها و مشارکت و سرمایه‌گذاری، احداث و اجاره کارخانه‌های تولیدی مصالح ساختمانی، خرید و فروش و اجاره ابزار و ماشین‌آلات ساختمانی و راه‌سازی و مصالح ساختمانی در داخل و خارج کشور است. در سال مالی 1400، مجموعا 317 نفر نیروی کار در گروه و شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان در حال فعالیت بوده‌اند که 7نفر به صورت رسمی و 310نفر قراردادی هستند. شرکت‌های آ.س.پ، تیسا کیش، پارس سازه، سرپناه فارس، افق سازه، غدیر خوزستان و پیمان غدیر از جمله شرکت‌های زیر‌مجموعه توسعه بین‌المللی ساختمان به حساب می‌آیند. آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال 1399 و از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی بوده که مجموع سرمایه شرکت به 9هزار میلیارد ریال رسیده است. طبق اعلام هیات‌مدیره، خالص ارزش دارایی‌های هلدینگ تا انتهای سال مالی 1400، حدود 69هزار و 880میلیارد ریال (7765ریال به ازای هر سهم) بوده است.

کاهش دوره وصول مطالبات

در جدول برخی از مهم‌ترین نسبت‌های مالی شرکت با توجه به صورت‌های مالی منتشر شده گردآوری شده است. طبق ارقام موجود در جدول شرکت توانسته از طریق افزایش سرمایه‌ای که در سال 1399 انجام داد نسبت بازده دارایی خود را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشد. همچنین با افزایش قیمت مسکن، نسبت‌های سود‌دهی شرکت به مقدار قابل توجهی بهبود یافته است. نکته قابل توجه در نسبت‌های مالی شرکت کاهش قابل توجه دوره وصول مطالبات شرکت است به‌طوری که این نسبت از حدود 3هزار و 800روز در سال 98 به حدود 647روز در سال 1400رسیده است. با وجود کاهش قابل توجه در این عنوان، همچنان دوره وصول مطالبات شرکت رقم بالایی را نشان می‌دهد که می‌تواند شرکت را با ریسک‌های اعتباری و نقدینگی روبه‌رو کند.