تولید آزمایشی شمش طلای هیرد تا 2 هفته آینده

رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست با استاندار خراسان جنوبی و مسوولان استانی گفت: توسعه خراسان‌جنوبی جزو برنامه‌های ایمیدرو است و در زمینه اکتشاف به عنوان اقدام پایه‌ای و اولیه برای توسعه زنجیره معدن و صنایع معدنی، ورود کرده‌ایم.

وجیه‌الله جعفری با بیان اینکه ایمیدرو بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای نظارت عالیه دارد، افزود: این سازمان بخش‌خصوصی را به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کرده و در کنار احداث واحدهای توسعه‌ای، مسوولیت اجتماعی را با کمک این بخش انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: بدون شک، با همکاری مسوولان منطقه‌ای، می‌توانیم زمان اجرای طرح‌ها را کوتاه کنیم و تلاش شده با ایجاد زیرساخت‌ها و تکمیل زنجیره تولید زمینه اشتغال و توسعه منطقه نیز فراهم شود.

 شناسایی ۱۷ محدوده امیدبخش معدنی در استان

جعفری با اشاره به اینکه شواهد حاکی از وجود ذخایر بسیار مطلوبی در استان خراسان جنوبی است، خاطرنشان کرد: البته باید به قطعیت برسیم تا بتوانیم میزان ذخایر را اعلام کنیم. تاکنون ۷ پهنه اکتشافی با مساحت ۲۵ هزار کیلومتر مربع خاتمه یافته و ۲۲ تارگت معدنی شناسایی شده است. وی افزود: از تعداد تارگت‌های معدنی شناسایی شده، ۱۷ محدوده ثبت شده، پنج پروانه اکتشاف و دو گواهی کشف صادر شده است. همچنین، این استان ۸ پروانه اکتشاف دارد که حدود۲۲۰ کیلومتر مربع با ذخایری از آهن، سرب و روی، طلا، مس و زغال‌سنگ به دست آمده است. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در استان خراسان جنوبی، ۲۱۶ معدن کوچک‌مقیاس غیر فعال داریم، گفت: تاکنون ۲۲ معدن فعال شده و امسال نیز ۲۰ معدن فعال می‌شود. پیش‌بینی شده با فعال‌سازی کل معادن، حدود ۸/ ۲میلیون تن به ذخایر قابل بهره‌برداری این استان افزوده خواهد شد. وی ادامه داد: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در حال تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری است تا سرمایه‌گذاران با استفاده از این بسته، بتوانند نسبت به فعال‌سازی معادن اقدام کنند.

 استانداری خراسان جنوبی در کنار ایمیدرو

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به اینکه این استان از نظر توسعه و تولید ناخالص داخلی رتبه ۳۱ را در میان استان‌های کشور دارد، گفت: استانداری خراسان جنوبی در کنار ایمیدرو بوده و شرایط لازم را اعم از صدور مجوزهای لازم و... برای پیشبرد طرح‌های توسعه ایمیدرو در این استان فراهم می‌کند. وی افزود: باید با تلاش همدیگر، گام‌هایی اساسی برای توسعه منطقه کم‌برخوردار خراسان جنوبی برداریم تا ان‌شاءالله در یک زمان مناسب، مردم محروم این منطقه بتوانند نتایج حاصل از ظرفیت‌های خدادادی این منطقه را لمس کنند.

 استان خراسان جنوبی به عنوان ویترین دولت سیزدهم

سلمان اسحاقی نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی ‌در این نشست گفت: ایمیدرو در استان خراسان جنوبی فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده و انتظار مردم این است که طرح فولاد قائنات زودتر به بهره‌برداری برسد و مردم از منافع این فعالیت‌ها بهره‌مند شوند.

 برنامه تاسیس مرکز دائمی‌گوهرسنگ

معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی در این نشست تصریح کرد: مرکز آموزش گوهرسنگ یکی از برنامه‌های جدی ایمیدرو در شرق کشور است که دوره‌های آموزشی در این زمینه در حال برگزاری است. حسام مقدم‌علی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم با همکاری سازمان فنی حرفه‌ای، در منطقه فردوس قائن مرکز دائمی ‌آموزش گوهرسنگ را تاسیس کنیم. مقدم‌علی گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تا سال ۱۴۰۱ وضعیت ذخایر گوهرسنگ‌ها در این استان مشخص خواهد شد.

 طرح طلای خونیک در مرحله سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این نشست با بیان اینکه پیش‌بینی شده تا پایان سال آینده، سه محدوده فلزی در استان خراسان جنوبی شناسایی شود، افزود: در جوار معدن هیرد، تا پایان سال آینده، ۳۰هزار متر حفاری توسط این شرکت صورت می‌گیرد که ۴۰ درصد آن در نیمه دوم امسال و سال آینده انجام می‌شود. امیر طاهرزاده ادامه داد: مزایده محدوده طلای خونیک برگزار و سرمایه‌گذار آن مشخص شد. این طرح، ظرفیت تولید ۲۰۰ کیلوگرم طلا را دارد. با این روند، خراسان جنوبی می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید طلا در کشور بدل شود. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: عملیات اجرایی احداث پایگاه امداد و نجات با سرمایه‌گذاری ۸۶ میلیارد تومان در منطقه طبس آغاز شده است. قرارداد استخراج بلوک ۶ پروده ۴ طبس را با شرکت زغال‌سنگ طبس منعقد کردیم که می‌تواند ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت زغال‌سنگ خام منطقه اضافه کند. وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی برای نیمه دوم امسال ۳۰ میلیارد تومان و برای سال آینده ۶۰ میلیارد تومان بودجه برای بخش اکتشاف استان خراسان جنوبی اختصاص می‌دهد.

 پیشرفت ۷۰درصدی فولادسازی قائنات

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در این نشست گفت: واحد فولادسازی این طرح، ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و درصورت تامین به موقع اعتبار، تا پایان سال آینده راه‌اندازی می‌شود.محمد آقاجانلو افزود: احداث یک خط نورد نیز در این مجموعه پیش‌بینی شده که قرار است تا ۴۵ روز آینده اعتبار ال‌سی آن گشایش شود و بعد از آن، سفارش تجهیزات داده شده و طی دو سال به بهره‌برداری برسد. آقاجانلو خاطرنشان کرد: واحد آهن‌اسفنجی طرح فولاد قائنات از مهر تا ۳ دی (قبل از تعطیلی به دلیل کمبود گاز)، حدود ۱۶۰ هزار تن محصول تولید کرد.

 راه‌اندازی برق‌رسانی به معادن پروده طبس تا پایان امسال

مجری طرح ایجاد زیربناهای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی تصریح کرد: در استان خراسان جنوبی، در بخش زیرساختی، ۱۳۰ میلیارد تومان قرارداد برق‌رسانی در حال اجرا داریم. از جمله این پروژه‌ها، برق‌رسانی به معادن پروده طبس است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.داریوش دیودیده خاطرنشان کرد: پروژه برق‌رسانی نهبندان به شاهکو با ۱۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، از دیگر پروژه‌هاست که بخش زیادی از تجهیزات خریداری و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. برای پروژه خط ۲ مدار ۲۰ کیلو ولت معدن غنی‌آباد، پیمانکار تعیین، تجهیز کارگاه انجام و پیش‌بینی می‌شود تا پایان تابستان سال آینده به بهره‌برداری برسد.   دیودیده افزود: مطالعات پروژه برق‌رسانی به معادن خضراء (دو رح‌) تا اوایل تابستان سال آینده به اتمام می‌رسد. همچنین مطالعات پست برق شاهکوه- هیرد نیز در حال انجام است و تا پایان امسال تکمیل می‌شود.