حمایت مالی بانک سپه از پروژه‌های راهبردی در حوزه انرژی

 مهندسی و توسعه سروک آذر

یکی ازاین طرح‌ها، طرح مهندسی و توسعه سروک آذر است. میزان کل سرمایه‌گذاری طرح ۱.۱۲۱ میلیون دلار است که سهم بانک سپه از کل سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلار با عاملیت این بانک از محل منابع صندوق توسعه ملی خواهد بود. مدت زمان اجرای پروژه ۵ سال است که در مهران استان ایلام اجرایی می‌شود. با تکمیل این  پروژه که ۹۸درصد پیشرفت کار داشته است ظرفیت تولید ۶۵هزار بشکه نفت در روز ایجاد می‌شود. افزایش سهم کشور از برداشت میادین مشترک نفتی با عراق، اشتغال‌زایی پایدار، اجرای طرح توسط پیمانکاران داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور و تقویت توان پیمانکاران داخلی، تامین خوراک مورد نیاز پالایشگاه‌های گاز و جلوگیری از اثرات زیست‌محیطی ناشی از سوخت گاز ترش، کمک به رشد و توسعه کشور به ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته و ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود ۵۰۰ نفر از جمله  مزیت‌های طرح است. شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر (SAED) برای توسعه و بهره‌برداری از میدان مشترک نفتی آذر با سرمایه‌گذاری شرکت‌های اهداف و OIEC در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و در طول این سال‌ها موفق شد با توسعه این میدان و بهره‌برداری از فاز اول تولید زودهنگام با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه نفت در روز، نقش مهمی در برداشت از این میدان مشترک و ارزآوری برای کشور ایفا کند.

 مهندسی توسعه آب آسیا

در این طرح تسهیلات اعطایی بانک سپه یک هزار و ۳۰۰  میلیارد ریال بوده و تسهیلات ریالی از محل منابع داخلی بانک تامین شده است. این پروژه در بندرعباس اجرا می‌شود و دستاورد نهایی آن، تولید ۲۰۰هزار مترمکعب آب شیرین در روز است. ازجمله  مزیت‌های ایجاد طرح، ایجاد اشتغال مستقیم برای یکصد نفر، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه برای تولید آب برای مصارف صنعتی و شرب و مقابله با بحران کمبود آب از طریق تولید آب شیرین از دریا است. تاکنون ۹۵درصد از پروژه  پیشرفت داشته است. انجام همه فعالیت‌های بازرگانی داخلی و خارجی، انجام خدمات مختلف بازرگانی در راستای فعالیت شرکت، انجام کلیه پروژه‌های صنعتی عمرانی و... به ویژه در منابع آب و فاضلاب، ارائه خدمات در خصوص تولید و توزیع انرژی، ساخت و نصب و راه‌اندازی بهره‌برداری آب شیرین‌کن، نیروگاه، خطوط انتقال انرژی آب و ایستگاه‌های پمپاژ اخذ و اعطای نمایندگی از و به شرکت‌های داخلی و خارجی و مشارکت و سرمایه‌گذاری در خصوص موضوع شرکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی و تاسیس شرکت‌های تولیدی خدماتی و بازرگانی، شرکت در مناقصات داخلی و خارجی، اخذ وام و تسهیلات ارزی و ریالی از کلیه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی و خارجی، خدمت مشارکت در خصوص موضوع شرکت و کلیه فعالیت‌های مجاز در زمینه موضوع شرکت  است.

 شرکت سیمان تیس چابهار

شرکت سیمان تیس چابهار یکی دیگر از پروژه‌های بانک سپه در جنوب کشور است. منطقه جکی‌کور شهرستان سرباز چابهار محل اجرای این پروژه است که میزان کل سرمایه‌گذاری این طرح  ۱۰ هزار میلیارد ریال و سهم بانک سپه از سرمایه‌گذاری ارزی، ۲۳میلیون یورو است. تسهیلات ریالی مصوب بانک در این پروژه سه هزار میلیارد ریال است که بانک سپه تامین‌کننده مالی ارزی و ریالی از منابع حساب ذخیره ارزی و داخلی بانک است. مدت زمان اجرای پروژه شش سال تعریف شد که پروژه تولید کلینکر کامل به بهره‌برداری رسیده و پروژه سیمان ۶۰درصد پیشرفت داشته است. ظرفیت تولید  این طرح یک‌میلیون تن سیمان خاکستری در سال خواهد بود. نزدیکی طرح به مرزهای آبی و خاکی در جنوب و شرق کشور و سهولت در امر صادرات محصولات تولیدی، کمک به توسعه و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم مرزی و جلوگیری از مهاجرت، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال پایدار برای ۲۳۰ نفر از جمله مزیت‌های این طرح است.

 نفت و گاز صبا اروند

در طرح نفت و گاز صبا اروند میزان کل سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد و۱۰۰ میلیون دلار است که سهم بانک سپه از سرمایه‌گذاری ۲هزار میلیون دلار اعلام شده است. تسهیلات اعطایی با عاملیت بانک سپه  از محل منابع صندوق توسعه ملی است. مدت زمان اجرای پروژه ۵/ ۵ سال پیش‌بینی شده که در استان خوزستان، منطقه دشت آزادگان اجرایی می‌شود. ظرفیت تولید ۵۵۰ هزار بشکه نفت در روز است و با اجرای طرح مزیت‌هایی از جمله افزایش سهم ایران از میادین مشترک نفتی غرب کارون، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه، ایجاد اشتغال‌زایی پایدار به صورت مستقیم و غیرمستقیم، کمک به رشد و توسعه کشور به ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته و ایجاد اشتغال برای حدود یک‌هزار نفر به صورت مستقیم نصیب کشور می‌شود. تاکنون ۷۰درصد پروژه پیشرفت داشته است.

 حفاری دانا کیش

میزان کل سرمایه‌گذاری در این پروژه ۸۲۰ میلیون دلار و سهم بانک سپه از سرمایه‌گذاری معادل ۵۰۰ میلیون دلار است. منابع با عاملیت بانک سپه از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و مدت زمان اجرای پروژه ۵ سال است. این پروژه در محل فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی (استان بوشهر، منطقه عسلویه) اجرا می‌شود. ظرفیت تولید پروژه ۵۰ مترمکعب گاز خام و طبیعی خواهد بود.

ازجمله مزیت‌های ایجاد طرح افزایش سهم ایران از میادین مشترک گازی منطقه پارس‌جنوبی با قطر و حفظ منافع و مصالح ملی کشور، تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و مصارف عمومی و صنعتی، امکان صادرات محصولات اولیه و جانبی به بازارهای جهانی، اشتغال‌زایی پایدار، کمک به رشد و توسعه کشور به ویژه مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته و ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود ۵۰۰ نفر است.

شرکت حفاری دانا در سال ۲۰۰۲ در جزیره کیش واقع در خلیج‌فارس به ثبت رسیده است. این شرکت یکی از شرکت‌های تابعه گروه انرژی دانا بوده و در حال حاضر از کارفرمایان اصلی شرکت مهندسی و خدمات حفاری سروک کیش در پروژه‌های سرویس‌های حفاری دریایی واقع در خلیج‌فارس است. تمرکز اصلی شرکت دانا حفاری چاه‌های نفت و گاز در میدان‌های خشکی و دریایی است.

 تامین مالی طرح‌های آبرسانی وزارت نیرو

طبق تفاهم‌نامه منعقده بین بانک سپه، وزارت نیرو و سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور، تامین مالی طرح‌های آبرسانی وزارت نیرو تامین و اجرا می شود. سهم بانک سپه از این سرمایه‌گذاری ۷.۵۲۸  میلیارد ریال است. سهم استان فارس ۴۱۹ میلیارد ریال، سهم استان کرمان ۵۴۶ میلیارد ریال و سهم استان خوزستان ۵۶۵۸میلیارد ریال و سایر استان‌ها ۹۰۵ میلیارد ریال است. مدت زمان اجرای پروژه ۲ سال و دوره تامین مالی طرح، ۵ سال است. محل اجرای پروژه، فارس، کرمان، خوزستان و سایر استان‌ها (استان سمنان و کهگیلویه و بویراحمد)  است. با پایان کار آبرسانی به استان‌های مذکور و همراهی با سیاست‌های کلان این طرح به سرانجام خواهد رسید. از مزیت‌های ایجاد طرح، تامین آب شرب جمعیت شهری و روستایی و به تبع آن افزایش جمعیت، جلوگیری از مهاجرت جمعیت روستایی و به هم خوردن ترکیب جمعیتی است.