اجرای طرح تولید کاغذ با تامین مالی 4 بانک

به گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» ظرفیت سالانه اسمی تولید کاغذ چاپ در این طرح ۳۲۰ هزار تن و ظرفیت سالانه اسمی کاغذ تحریر ۲۴۰ هزار تن پیش‌بینی شده است. براساس اطلاعات ارائه شده با اجرای طرح یادشده، از خروج سالانه ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌شود. حجم سرمایه‌گذاری ریالی این طرح ۶۵ هزار میلیارد ریال است که ۴۰ درصد آن را بانک پارسیان به‌عنوان بانک راهبر بر عهده دارد و سه بانک ملی، سپه و صنعت و معدن هم هر کدام ۲۰ درصد تامین مالی آن را بر عهده خواهند داشت. زمان بهره‌برداری از این طرح ۳سال آینده اعلام شده است.

در طرح تولید کاغذ چاپ و تحریر، ستاد اجرایی فرمان امام و صندوق توسعه ملی نیز همکاری می‌کنند. بنابر گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در مراسمی که روز گذشته به مناسبت امضای موافقت‌نامه تامین مالی این طرح در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی بانک پارسیان برگزار شد، دکتر کوروش پرویزیان، مدیرعامل این بانک در سخنانی گفت: این طرح آثار مثبت اقتصادی و زیست‌محیطی دارد و آنچنان که برآورد شده است با اجرای آن از قطع ۶ میلیون اصله درخت جلوگیری خواهد شد. به گفته وی در چند سال گذشته طرح‌های سندیکایی بین بانک‌های کشور اجرا شده که نتیجه همکاری شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی است. در این مراسم دکتر محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام هم ضمن سخنانی گفت: در این طرح مدیران بانکی با خلوص نیت و پذیرش ریسک ورود کرده‌اند که جای تشکر دارد. به گفته وی این طرح توسط صندوق توسعه ملی ۴۶۷ میلیون دلار تامین اعتبار می‌شود. در حالی که سالانه مبلغ ۲۸۵ میلیون دلار برای واردات کاغذ ارز مصرف می‌شود که در واقع اجرای این طرح هزینه دو سال واردات کاغذ است.

دکتر مخبر اهمیت اجرای طرح تولید کاغذ در یکی از مناطق کم برخوردار کشور را از دیگر مزایای این طرح دانست و افزود: سال‌هاست که کشور با مشکل کمبود و گرانی کاغذ روبه‌رو است، در حالی که ترکیه هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کاغذ در منطقه است. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از مدیران بانکی خواست همانطور که در کشوری مثل ترکیه مدیران ارشد بانکی به همراهی دیگر مدیران، تورم ۱۴۰ درصد را به کمتر از ۱۰ درصد رسانده‌اند در ایران نیز با همفکری و همکاری با بخش‌های دیگر، مشکلات اقتصادی را مرتفع کنند. در این مراسم دکتر مرتضی شهید‌زاده، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز با توضیحاتی در مورد فلسفه تشکیل این صندوق و عملکرد آن در چند سال گذشته گفت: در طرح تولید کاغذ در استان خوزستان، صندوق توسعه ملی با رعایت کلیه قوانین و مقررات موجود ورود کرده و امید است که اجرای این طرح استراتژیک به مشکلات مطبوعات و صنعت نشر پایان دهد. در ادامه این مراسم، مدیران بانک ملی، سپه و صنعت و معدن هم هر کدام در سخنان کوتاهی با اظهار خرسندی برای مشارکت در این طرح، اظهار امیدواری کردند که بانک‌ها بتوانند طرح‌هایی از این دست را که منفعت آن به آحاد جامعه خواهد رسید به مرحله اجرا بگذارند. در پایان این مراسم، موافقت‌نامه صندوق توسعه ملی و ستاد اجرایی فرمان امام به امضای دکتر شهید‌زاده و دکتر مخبر رسید و پس از آن مشارکت‌نامه سندیکایی بانک‌های ملی، سپه، پارسیان و صنعت و معدن هم برای تامین مالی این طرح  از سوی مدیران عامل بانک‌های یاد شده امضا شد.