به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از گوگل نیوز، این بزرگراه اولین همکاری بین دولت مونته‌نگرو و شرکت بکتل، تحت یک یادداشت تفاهم برای توسعه پروژه‌های جاده‌ای، ریلی، هوانوردی، بندری، کشاورزی، دفاعی و زیرساختی خواهد بود.

دولت اعلام کرد  در هفته‌های آینده این قرارداد امضا خواهد شد. میلوژکو اسپاجیچ وزیر دارایی مونته نگرو اظهار کرد این بزرگراه مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا ساخته خواهد شد. وی افزود این تفاهم‌نامه مبنای تمام توافقات و ویژگی‌های لازم برای سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده در زیرساخت‌های مونته نگرو خواهد بود.

بزرگراه آدریاتیک-یونی که به کریدور آبی نیز معروف است از ایتالیا تا یونان از طریق اسلوونی، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو تا آلبانی امتداد خواهد داشت. دولت مونته نگرو پس از انعقاد قراردادی با چین برای ساخت جاده جدیدی که ناتمام باقی مانده است، با سرمایه‌گذاری خارجی خود را در موقعیت دشواری قرار داده است. چین این پروژه را تامین مالی کرد، اما زمانی که مونته نگرو نتوانست اولین بازپرداخت قرارداد خود را بپردازد، در معرض خطر از دست دادن بخشی از قلمرو خود قرار گرفت.پس از امتناع اتحادیه اروپا از کمک به مونته‌نگرو، سه بانک برای کمک به این کشور وارد عمل شدند. میلوژکو اسپاجیچ، وزیر دارایی مونته‌نگرو می‌گوید: در ۸ ژوئیه با دو بانک آمریکایی ناشناس و یک بانک فرانسوی قراردادی منعقد شد. او افزود این قراردادها به عنوان جایگزین وام گرفته شده از چین مطرح نیستند، اما نرخ بهره را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. آمار و ارقام منتشر شده حاکی از آن است که بدهی به چین معادل ۲۵درصد کل بدهی این کشور است. در سال ۲۰۲۰، رقم بدهی‌های مونته‌نگرو به ۱۰۳ درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. همچنین شرکت بکتل قراردادی را با دولت آلبانی برای ساخت نیروگاه آبی اسکاویکا روی رودخانه سیاه درین در شمال شرقی آلبانی امضا کرده است. این شرکت اعلام کرده طی ۱۸ ماه آینده، تمام مطالعات لازم، از قبیل مطالعات زیست محیطی، زمین‌شناسی و اثرات اجتماعی را قبل از شروع ساخت‌و‌ساز واقعی انجام خواهد داد، که برای آن قرارداد دوم امضا خواهد شد.

ساخت نیروگاه HPP Skavica‌، بالغ بر ۲۱۰ مگاوات یا ۲۰ درصد به تولید انرژی تجدیدپذیر این کشور اضافه خواهد کرد و وقوع سیل معمولی در طول فصول بارانی در کل مناطق اطراف شهر را به حداقل می‌رساند. احداث نیروگاه HPP Skavica استراتژیک‌ترین پروژه انرژی آلبانی و مهم‌ترین مخزن آبی این کشور است که حدود ۷ میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد. این امر آن را به بزرگ‌ترین مخزن آبی در اروپا تبدیل می‌کند.