افزایش 55درصدی درآمدهای کشت و صنعت شریف‌آباد

 درآمدهای شناسایی شده شرکت از فروش محصولات زراعی، خامه، گاو وگوساله نر، شیر(فروش مستقیم)، شیرخشک، چربی پروتئینی، گروه کره، انواع ماست، شیرپاستوریزه، انواع پنیر و گوساله ماده محقق شده است که در این بین شیر (فروش مستقیم) با یک‌هزار و ۷۲۶میلیارد ریال، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است تمام درآمد حاصل از فروش شرکت از بازارهای داخلی تامین شده و شرکت در لیست تولید و فروش خود هیچ مورد صادراتی را شناسایی نکرده است. تولیدات شرکت در زمینه دام و محصولات دامی‌ مشتمل بر گاو شیری، شیر و محصولات لبنی است. شرکت در زمینه تولید محصولات زراعی همچون یونجه، ذرت علوفه‌ای، گندم، جو، کلزا و درختان بادام، گردو و پسته فعالیت دارد. این شرکت در سال‌های گذشته با تلاش برای تکمیل حلقه زنجیره‌های تامین، با تحقق بخش عمده‌ای از حلقه‌های مزبور اعم از بهره‌برداری از محصولات فرعی شیر (ازجمله محصولات لبنی تولید شده در واحد رابتا)، تلاش در کاهش بهره‌برداری از منابع آبی و با مکانیزه کردن فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری، استاندارد‌سازی بخش‌های تولید و فروش از جمله بررسی دوره‌ای تغییرات در حجم تولید شیر، افزایش بخش عمده‌ای از زنجیره تامین تا تولید و فروش را محقق کرده است. همچنین با توجه به جایگاه ویژه شیر در سبد مصرف خانوارها، شرکت جایگاه و سهم مناسبی از بازار این محصول را به خود اختصاص داده است که تولید این محصول استراتژیک و تولید محصولات لبنی مشتقه، کمک شایانی به تامین امنیت غذایی کشور کرده است.

 ریسک‌های پیش روی شرکت

طبق گزارش منتشر شده در سایت کدال شرکت به تشریح برخی از ریسک‌های بر سر راه فعالیت‌های خود پرداخته است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. ریسک نرخ تورم: ریسک نرخ تورم به معنی کاهش ارزش سرمایه به دلیل کاهش قدرت خرید پول است. افزایش قیمت کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای بر بهای تمام‌شده تاثیر گذاشته و حاشیه سود را کاهش می‌دهد. در همین راستا شرکت در تلاش است عمده مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز را از مراجع دولتی و با نرخ ثابت  و به صورت پیش‌خرید و عمده، تامین کند. ریسک نرخ بهره: به طور کلی نوسانات نرخ بهره که در نتیجه اتخاذ سیاست‌های پولی در کشور و دستورالعمل‌های بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور رخ می‌دهد، بر عملکرد و سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود. یکی از منابع در دسترس شرکت‌ها تسهیلات مالی است که با افزایش نیاز به تسهیلات، ریسک ناشی از نوسان نرخ بهره به دلیل افزایش هزینه‌های مالی، افزایش می‌یابد و بر سود شرکت تاثیر‌گذار خواهد بود لذا در این خصوص شرکت در تلاش است از تسهیلات با نرخ بهره پایین استفاده کند. ریسک نوسانات نرخ ارز: با توجه به اینکه عمده خریدهای شرکت مربوط به نهاده‌های دامی‌ و از بازارهای داخلی است، شرکت در وهله اول درمعرض ریسک تغییرات در نرخ‌های مبادله ارزی قرار ندارد و برای مدیریت آسیب‌پذیری ناشی از ریسک بازار و افزایش قیمت‌ها اقدام به پیش‌پرداخت خرید آتی می‌کند تا ریسک مربوط به افزایش قیمت نهاده‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد. همچنین هیچ گونه تغییر عمده‌ای در آسیب‌پذیری شرکت از ریسک‌های بازار یا نحوه مدیریت و اندازه‌گیری آن ریسک‌ها رخ نداده است. ریسک فروش: عدم فروش محصول اصلی تولیدی شرکت شامل شیر و محصولات لبنی به دلیل فسادپذیری و ماندگاری کم، به عنوان ریسک فروش شرکت ذکر می‌شود. در این خصوص شرکت در تلاش است با تنوع‌بخشی به مشتریان خود محصولات تولیدی شرکت را به طور کامل به فروش رساند.

 بررسی دارایی‌ها و هزینه‌ها

دارایی‌های زیست مولد: این شرکت در دوره ۹ماهه سال جاری، دارایی‌های زیست مولد خود را به میزان ۴۳درصد افزایش داده است که عمدتا ناشی از تولد گوساله ماده و تلیسه بوده است. موجودی مواد و کالا: موجودی مواد و کالای شرکت عمدتا شامل خرید مواد اولیه، خوراک دام و تولیدات شرکت است که در پایان دوره ۹ماهه حدود یک هزار و ۱۴۰میلیارد ریال بوده است. دارایی‌های زیست غیر مولد: این دارایی‌ها شامل گوساله نر است که افزایش در این دارایی، به دلیل افزایش گوساله‌های نر پرواری بوده است. دارایی‌های تجاری و سایر دریافتنی‌ها: این عنوان در دوره مالی جاری، درحدود ۲۶۵میلیارد ریال بوده که با توجه به مانده مطالبات شرکت در سنوات گذشته، کمیته‌هایی به منظور پیگیری وصول مطالبات از مشتریان، در شرکت تشکیل شده است. پرداخت‌های تجاری و غیر تجاری: افزایش حساب‌های پرداختنی نسبت به دوره قبل عمدتا بابت تامین مالی از سهامدار عمده و خرید خوراک دام است. سود سهام پرداختنی: طبق مصوبه مجمع عمومی‌ سالانه شرکت در تاریخ ۲۵فروردین ۱۴۰۰، مبلغ ۲۴۰میلیارد ریال سود تقسیم شده است. همچنین هزینه‌های فروش اداری و عمومی ‌مبلغ ۹۰میلیارد ریال بوده که افزایش آن نسبت به دوره قبل ناشی از بالا رفتن دستمزد قانونی و تعداد پرسنل و تورم بوده است. هزینه‌های مالی شرکت در دوره ۹ماهه منتهی به ۳۱شهریور ۱۴۰۰ نسبت به دوره قبل ۱۱۵درصد افزایش داشته که این افزایش ناشی از افزایش تسهیلات دریافتنی از بانک کشاورزی، صادرات و بانک دی است.