به عنوان مثال، عربستان سعودی در حال بررسی استفاده از روش کشاورزی عمودی به عنوان یکی از راه‌حل‌های نوآورانه برای اطمینان از رشد کافی محصولات همگام با افزایش تقاضا است. همان‌طور که از نام آن پیداست، کشاورزی عمودی یک فرآیند کشاورزی است که در آن محصولات به جای اینکه به صورت افقی در ردیف‌های سنتی در مزارع پخش شوند، در لایه‌های عمودی روی هم قرار می‌گیرند. این رویکرد به فضای بسیار کمتری نیاز دارد و منجر به بازده محصول بالاتر در هر فوت مربع زمین مورد استفاده می‌شود.

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، برگرفته از عرب نیوز، مزارع عمودی عمدتا در داخل ساختمان‌هایی مانند انبار قرار دارند، جایی که شرایط محیطی موردنیاز برای رشد گیاهان به پتانسیل کامل خود را می‌توان به دقت کنترل کرد. این گونه کشت بیشتر شامل کشاورزی در محیط کنترل‌شده است که هدف آن بهینه‌سازی رشد گیاهان و فنون کشاورزی بدون خاک، مانند هیدروپونیک، آکواپونیک و ایروپونیک است. برخی از گزینه‌های معمول سازه‌ها برای استقرار سامانه‌های کشاورزی عمودی شامل ساختمان‌ها، کانتینرهای ترابری، تونل‌ها و چاه‌های معدن رها شده‌است. در سال ۲۰۲۰، حدود ۳۰ هکتار زمین کشاورزی عمودی عملیاتی معادل در جهان وجود داشت.

اما اخیرا وزارت محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی اعلام کرده که ۱۰۰ میلیون ریال سعودی (۲۷ میلیون دلار) را برای توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های کشاورزی عمودی اختصاص داده است. در عربستان سعودی، مرکز ملی تحقیق و توسعه کشاورزی پایدار این کشور با نام استدامه در نظر دارد با پیشگامان جهانی در این زمینه مشارکت‌هایی را انجام دهد و امکانات کشاورزی عمودی را برای بومی‌سازی این تکنیک مدرن کشاورزی فراهم کند.

عبدالرحمن عبدالله الصغیر، یکی از اعضای هیات علمی ‌دانشگاه قاسم و یکی از اعضای هیات‌مدیره استدامه، در گفت‌وگو با عرب نیوز گفت اعتقاد بر این است که کشاورزی عمودی علاوه بر اینکه منبعی برای محصولات تازه برای ساکنان شهری است، ابزاری امیدوارکننده برای تامین محصولات کشاورزی برای همگام شدن با افزایش پیوسته جمعیت زمین تا سال ۲۰۵۰ است که انتظار می‌رود تا آن زمان بیش از ۹ میلیارد نفر باشد. اهمیت کشاورزی عمودی در فضای کوچکی است که به آن نیاز دارد، به ویژه در شهرهای بزرگ که شاهد موج‌های بزرگ مهاجرت هستند. به گفته کارشناسان انتظار می‌رود از هر سه نفر دو نفر در دهه‌های آینده در مناطق شهری زندگی کنند.

وی در ادامه افزود: یک مزیت کلیدی کشاورزی عمودی، ارائه انواع محصولات کشاورزی، به ویژه سبزیجات برگ‌دار و توت فرنگی، در مناطق کوچک و با آب کمتر و به شیوه‌ای سازگار با محیط زیست است. برخی از محصولات را می‌توان در مکان‌های نزدیک به بازار مصرف تولید کرد که نیاز به حمل و نقل محصولات از طریق روش‌های سنتی را کاهش می‌دهد و باعث کاهش انتشار آلاینده‌ها در شهرها می‌شود. بازار جهانی کشاورزی عمودی، به ویژه در برخی از کشورهای توسعه‌یافته با تراکم جمعیت بالا، به سرعت در حال رشد است.

فالح الجهانی، کارشناس کشاورزی عمودی، در گفت‌وگو با عرب نیوز اظهار کرد: هدف از کشاورزی عمودی این است که با ایجاد شرایط اقلیمی ‌استثنایی که از طریق آن بتوانیم نرخ تولید در هر متر مربع را افزایش دهیم، تا حد امکان غذا به دست آوریم و تنوع محصولات را گسترش دهیم. البته تا زمانی که شرایط مناسب از نظر نور، پایداری و رشد و طراحی فراهم باشد. او توضیح داد که کشاورزی عمودی در یک ساختمان بلند انجام می‌شود. وی افزود: برای به دست آوردن سطوح لازم فتوسنتز از ترکیب نور مصنوعی و طبیعی استفاده می‌شود و برای رشد محصولات از روش‌های هوازی یا هیدروپونیک و مواد آلی برخی از گیاهان استفاده می‌شود.

الجهانی در ادامه تصریح کرد کشاورزی عمودی با کاهش برخی از هزینه‌های کشاورزی سنتی و صرفه‌جویی بیش از ۹۰درصدی در آب مصرفی ما را در دستیابی به پایداری زیست محیطی کمک می‌کند. او با تکرار اظهارات الصغیر در مورد رشد مورد انتظار جمعیت شهری گفت: با توجه به اینکه انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۸۰درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی کنند، تقاضا برای غذا در این مناطق افزایش خواهد یافت و استفاده موثر از کشاورزی عمودی ابزار مهمی‌ برای مقابله با این چالش خواهد بود. وی افزود: این روش امکان تولید محصولات فراوان در تمام طول سال را فراهم می‌کند، که این امر به ویژه قابل توجه است، زیرا در عربستان سعودی، مانند سایر کشورها، کشت بسیاری از محصولات به طور سنتی تحت تاثیر هوای سرد قرار می‌گیرد و باعث کمبود عرضه می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود و کنترل آن می‌تواند دشوار باشد.

الجهانی خاطرنشان کرد: علاوه بر امکانات تخصصی، کشاورزی عمودی را می‌توان در خانه‌ها، پشت بام‌ها و بالکن‌ها به کار گرفت. او گفت: این فرآیند یک روش آسان و لذت‌بخش است، به‌رغم اعتقاد عمیق ما که هیچ چیز نمی‌تواند با کارآیی و کیفیت خاک برابری کند. به همین دلیل است که بسیاری از کشورهای جهان به راه‌حل‌های اساسی و محوری متوسل شده‌اند و در این زمینه موفق بوده‌اند. در مجموع کشاورزی عمودی شاید نتواند غذای مردم جهان را تامین کند، اما می‌تواند محصولات تازه کشاورزی برای افراد بیشتری فراهم کند. شاید با گسترش سیستم‌های کشاورزی عمودی سرانجام انواع مینیاتوری برای استفاده خانگی نیز تولید شود، چیزی در اندازه‌ گلدان‌های دم پنجره‌ که می‌تواند امکان تهیه بعضی از سبزیجات تازه را برای مصرف روزانه خانواده‌ها فراهم کند.