به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از ورد اویل، شرکت توتال انرژیز در یک مزایده که روز جمعه گذشته برگزار شد پروژه‌هایی را در هر دو میدان واقع در آب‌های عمیق برزیل برنده شد و شرکت شل نیز یک پروژه در بخشی از میدان Atapu را به‌دست آورد. این در حالی است که هر دو پیشنهاد مزایده از حداقل الزامات و انتظارات بازار فراتر رفتند. شرکت‌های تایتان انرژی فرانسه به همراه پتروناس مالزی و قطر پترولیوم یک پیشنهاد حقوق ۴۳/ ۳۷ درصدی از تولید نفت، پس از محاسبه هزینه‌های استخراج و مالیات در خصوص میدان نفتی سپیا ارائه کردند. شرکای شل در مزایده موفق Atapu، شرکت‌های توتال انرژیز و شرکت ملی نفت برزیل (پتروبراس) بودند.

این حراج نشان‌دهنده چرخش آشکار دولت برزیل از دو سال پیش است که در آن زمان کاوشگران بین‌المللی نفت را همواره از ورود به میادین نفتی این کشور منع می‌کرد و یک شکست و مایه شرمساری برای دولت بولسونارو محسوب می‌شود که بسیار علاقه‌مند به تجارت نفت است، اما شرایط شیرین‌تر و قیمت‌های بالاتر نفت، جذابیت منابع نفت دریایی برزیل را که شامل برخی از بزرگ‌ترین اکتشافات نفتی جهان در این قرن می‌شود، افزایش داده است.

پائولو گوئدس وزیر اقتصاد برزیل طی یک کنفرانس مطبوعاتی در این رویداد اظهار کرد: من می‌خواهم این روند مثبت و افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در این مزایده را جشن بگیرم. حضور بازیکنان بیشتر در پروژه‌های نفتی ما به معنای سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر است. پتروبراس در حال حاضر هر دو میدان را اداره می‌کند و از حقوق ۳۰درصدی خود در میدان سپیا استفاده می‌کند. رودریگو آرائوخو آلوز، مدیر ارشد مالی این شرکت، خاطرنشان کرد شرکای جدید ما باید بابت سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده تا به امروز، آن را جبران کنند و پتروبراس اهرمی  برای افزایش پرداخت به این میدان‌ها نخواهد داشت.

وی در بیانیه‌ای گفت: شرکای پتروبراس در میدان آتاپو بالغ بر ۲/ ۳ میلیارد دلار تا ۱۵ آوریل سرمایه‌گذاری خواهند کرد و این شرکت در حال مذاکره درباره زمان پرداخت این مبلغ به میدان سپیا است. پتروبراس در اوایل سال ۲۰۲۲ بابت سهامی ‌که روز جمعه به دست آورد، مجموعا ۲/ ۴ میلیارد رئال برزیل (۷۴۰ میلیون دلار) حق امتیاز به دولت پرداخت خواهد کرد.

آلوز در ادامه افزود: در نهایت ممکن است مقداری سود سهام اضافی وجود داشته باشد زیرا در سال ۲۰۲۲ یک جریان نقدی اضافی ایجاد خواهد شد. وی تصریح کرد: دلایلی که موجب موفقیت این مزایده شد، شفافیت بیشتر و تغییر روش در اجرای این مزایده در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بود. میادین سپیا و آتاپو دو سال پیش نتوانستند خریداران را جذب کنند، زیرا در آن زمان برزیل ۷۰درصد بیشتر از میزان حق امتیاز کنونی برای امضای قرارداد مطالبه می‌کرد.

پتروبراس در حال حاضر نیز در این منطقه به تولید نفت می‌پردازد و این امر موجب کاهش خطرات احتمالی در فعالیت‌های اکتشافی می‌شود. شریک عملیاتی این شرکت در بلوکی که با میدان Sepia هم‌مرز است، شرکت Galp Energia SGPS پرتغال است. شرکت‌های گالپ، توتال و شل شرکای پتروبراس در بلوکی هستند که با آتاپو هم‌مرز است. منطقه پری-سلت (Pre-Salt) (پیش‌نمک) باعث رشد برزیل در سال‌های اخیر شده است. این پدیده به ویژه در سواحل آفریقا و برزیل دیده شده است. تصور می‌شود کل ذخایر نفت در این مناطق بخش قابل توجهی از ذخایر نفتی جهان باشند. به گفته پتروبراس، نفت و گاز طبیعی در زیر یک لایه نمکی ضخیم به طول تقریبی ۲هزار متر قرار گرفته‌اند که در مکان‌هایی با ارتفاع بیش از ۲هزارمتر رسوبات پس از نمک، در اعماق آبی بین ۲ تا ۳ هزار متر در اقیانوس اطلس جنوبی قرار دارد. حفاری از میان سنگ و نمک برای استخراج نفت و گاز پیش‌نمک بسیار گران است.

نفت خام حاصل از لایه پری-سلت سنگ‌ها در سواحل برزیل، گوگرد کمتری نسبت به سایر گریدها دارد و این خصیصه میزان آلودگی ناشی از تبدیل آن به بنزین را کاهش می‌دهد. شرکت توتال انرژیز در بیانیه‌ای تصریح کرد بشکه‌های نفت حاصل از لایه‌های پری- سلت (Pre-Salt)، ذخایری دارای آلایندگی اندک هستند. شراینر پارکر، تحلیلگر Rystad Energy AS در این خصوص می‌گوید: حضور نه یک شرکت، بلکه دو شرکت بزرگ اروپایی ثابت می‌کند که منابع نفتی پری-سلت یک پروژه سرمایه‌گذاری بلندمدت است که شرایط لازم و کافی را برای ادامه تولید در دوران گذار انرژی دارد. از سال ۲۰۰۶، پتروبراس ۱۱ چاه نفت را در حوزه سانتوس، نزدیک ایالت ریودوژانیرو حفر کرده است. بهره‌برداری از همه این چاه‌های نفت موفقیت‌آمیز بوده است. پتروبراس پیش از این تخمین می‌زد که در چشم‌انداز Tupi و Iara که در بلوک BM-S-۱۱ قرار دارند، ۸ تا ۱۲میلیارد بشکه نفت قابل استحصال وجود دارد. این بلوک به تنهایی می‌تواند ذخایر فعلی نفت برزیل را تقریبا دو برابر کند.