واعظی همچنین درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت گفت: این ایده در ابتدا در وزارت نفت مطرح شد، پس از آن کمیته‌ای با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، و وزرای نفت و اقتصاد و امور دارایی تشکیل شد تا ابعاد این طرح را بررسی کنند و سپس در ستاد اقتصادی دولت به بحث گذاشته شد. وی ادامه داد: این طرح را در دو جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه مفصل بحث کردیم و کلیات آن تصویب شد و بر اساس روال نتایج تصمیم‌گیری خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم شد و پس از آنکه ایشان تایید یا نظرات اصلاحی را ابلاغ کنند، آن را علنی می‌کنیم. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اظهاراتی که برخی مطرح می‌کنند بر اساس شنیده‌ها است، تاکید کرد: در دولت روال بر این است تا زمانی که مقام معظم رهبری مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی قوا را تایید نکنند، موضوع مصوبه تلقی نمی‌شود، بلکه فقط یک پیشنهاد است.

مردم می‌توانند به اندازه توان خود بشکه نفت بخرند

وی درباره هدف‌ دولت از اجرای این طرح به نوسات بازار طلا و ارز اشاره و اظهار کرد: می‌خواهیم این امکان را برای مردم ایجاد کنیم تا بتوانند بر اساس توان خود از یک بشکه الی صدهزار بشکه نفت بخرند؛ با سازو کاری که برای این طرح آماده می‌شود به مردم اطمینان داده می‌شود که سود آنها در این طرح از سود سالانه بانکی کمتر نشود و تضمین داده شود که اگر کسی تعدادی بشکه نفت خریداری کرد، سال آینده در زمان فروش اگر قیمت نفت بین‌المللی که امروز ممکن است ۳۸ دلار باشد، به ۵۰ تا ۶۰ دلار رسید، بتواند نفت را به قیمت روز بفروشد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: این فرض را گذاشتیم که اگر قیمت نفت به ۳۰ دلار کاهش یافت؛ برای جلوگیری از ضرر و زیان شهروندی که امروز سرمایه‌گذاری کرده است، شرکت نفت ما‌به‌التفاوت نفت خریداری شده با نرخ سود بانکی را محاسبه و پرداخت می‌کند. واعظی خاطرنشان کرد: از مزایای این طرح آن است که اولا تورمی ایجاد نخواهد شد، در ثانی در این طرح کالا معامله می‌شود. از طرف دیگر این اقدام انگیزه‌ای برای شرکت‌های خصوصی ایرانی ایجاد می‌کند تا زمانی که خریدشان به اندازه رسید خودشان در زمینه صادرات نیز فعالیت کنند. همچنین امکان فروش به پالایشگاه‌ها نیز وجود دارد. وی گفت: در این طرح به‌صورت ریالی یا با ارز نیمایی به قیمت روز خرید و فروش می‌شود. امکان خرید و فروش حواله نفتی در بورس انرژی وجود دارد اما در حقیقت اگر کسی تعدادی از حواله‌های در دست مردم را خریداری کرد و میزان نفت در اختیار او به رقمی حدود ۵۰ هزار بشکه رسید، می‌تواند یک کشتی کوچک اجاره کند و نفت را صادر کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این طرح، تعهد مالی برای دولت بعدی ایجاد می‌کند، بیان کرد: همیشه دولت‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند از امکانات امروز برای آینده استفاده می‌کنند. واعظی با بیان اینکه این پروژه‌ها، سرمایه‌ای برای کشور است، ادامه داد: ما هیچ‌وقت فکر نمی‌کنیم سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهیم برای دولت بعدی می‌ماند، ما اصلا به دولت نگاه نمی‌کنیم بلکه به این نگاه می‌کنیم که همه‌ ما کارگزار مردم هستیم.

واعظی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تناقض‌گویی برخی مسوولان درباره زمان عرضه صندوق سرمایه‌گذاری دولتی دارا دوم و تاثیر این تناقض‌گویی‌ها در بازار سرمایه طی روزهای گذشته خاطرنشان کرد: وزرای اقتصاد و نفت اجرای تصمیمات در این‌خصوص را به مسوولان ذی‌ربط واگذار کرده و آنها نیز با یکدیگر تفاهمی کرده بودند اما زمانی که برخی اخبار منتشر شد خود وزرا مجبور به دخالت شدند؛ مشاهده کردیم که صبح دیروز به محض انتشار خبر و پس از آنکه خبر منتشر شده تاثیراتی در پی داشت، آقای زنگنه و دژپسند به دستور رئیس‌جمهوری هماهنگی‌های لازم را صورت داده و هر دو مصاحبه‌هایی در این‌خصوص انجام دادند.