عرضه اندک شمش آلومینیوم   در بورس کالا

البته آنچه در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای صنعت آلومینیوم ترسیم شده بود، با تمرکز بر صنایع بالادست در این فلز نقره‌ای بوده، این در حالی است که اشتغال‌زایی بیشتر، همراه با ارزش‌افزوده بالا در صنعت آلومینیوم را تنها می‌توان در صنایع پایین‌دست آن جست‌وجو کرد.

علاوه بر کمبود مواد اولیه برای تولیدکنندگان صنایع پایین‌دست آلومینیوم، طی سال‌جاری قیمت دلار و ارز نیمایی از این جهت برای این تولیدکنندگان مشکل ایجاد کرده است که با نرخ پایین این ارز، سبب واردات به کشور و رکود محصول داخلی شده‌ است.

   قیمت ارزی که زمینه واردات را مهیا کرد

شرکت آلومینیوم پارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کویل، ورق و فویل آلومینیومی در کشور در صنایع پایین‌دست آلومینیوم مشغول به کار است.

افشین مقتدر‌، قائم‌مقام مدیرعامل آلومینیوم پارس درباره عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: امسال تولید ما نسبت به سال گذشته با رشد خوبی همراه نبوده است. یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ قیمت نرخ ارز نیمایی بود و با توجه به قیمت پایین این ارز، واردات محصولات از جمله صنایع پایین‌دستی آلومینیوم به صرفه بود و این موضوع سبب شد که تمایل به واردات بیشتر شود و از استقبال محصول داخلی کاسته شود و در همین راستا نیز میزان تقاضای ما کاهش یابد.  

مقتدر در ادامه با اشاره به ارز ۴۲۰۰تومانی خاطرنشان کرد: در صورت حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، بدون شک دیگر واردات به‌صرفه نخواهد بود و این موضوع می‌تواند به نفع تولیدکننده داخلی باشد. اگر این دلار حذف شود، عوارض گمرکی افزایش خواهد یافت که در این صورت واردات آلومینیوم و سایر کالاهای مورد نیاز در کشور کاهش خواهد یافت و با توجه به این شرایط تولید ما نیز رونق خواهد گرفت.

    کمبود شمش آلومینیوم

وی در ادامه با اشاره به سایر مشکلاتی که در صنایع پایین‌دست در حوزه آلومینیوم وجود دارد، عنوان کرد: یکی از مشکلات دیگر عمده ما به عنوان تولیدکنندگان صنایع پایین‌دست آلومینیوم، کمبود شمش آلومینیوم در بورس کالا است. تولیدکنندگان شمش در داخل بیش از نیاز داخل تامین می‌کنند، اما این شرکت‌ها برای واردات مورد نیاز مواد اولیه خود، ناچار به صادرات شمش هستند که این بازار را با کمبود شمش روبه‌رو کرده است، درحالی‌که همین شرکت‌ها می‌توانند شمش مورد نیاز بازار را در بورس کالا حتی به‌صورت دلاری به ما بفروشند که ما تولیدکنندگان صنایع پایین‌‌دست به مشکل تامین مواد اولیه برخورد نکنیم.   این فعال حوزه آلومینیوم در ادامه با اشاره به این موضوع که قرار بود برای حل مشکلات صنعت آلومینیوم وزارت صنعت، معدن و تجارت ورود پیدا کند، گفت: قرار بود با ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت به موضوع نرخ‌گذاری، قیمت‌ها روال منطقی به خود بگیرد که در این صورت شرکت‌های پایین‌دستی قادر خواهند شد به‌صورت رقابتی‌تر وارد بازار شوند.  مقتدر درباره قیمت آلومینیوم در داخل توضیحاتی ارائه داد و گفت: شمش آلومینیوم براساس فرمول‌گذاری داخلی برمبنای ال‌ام‌ای لندن به علاوه ۱۵۰ دلار قیمت‌گذاری می‌شود که این قیمت‌گذاری قابلیت عرضه در بازار خارجی را ندارد.  وی در ادامه افزود: قرار بود وزیر صنعت، معدن و تجارت به این موضوع ورود پیدا کند، اما هنوز این اتفاق روی نداده است، از این رو شاهد عرضه پایین شمش آلومینیوم در بازار و افزایش تقاضا و رقابت در بازار هستیم. در مجموع تولیدکنندگان شمش در کشور حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن تولید دارند، در حالی که نیاز کشور به شمش آلومینیوم حدود ۴۰۰ هزار تن است، اما موضوع آن است که در بورس کالا عرضه نمی‌کنند تا محصول خود را به قیمت‌های گران‌تر بفروشند؛ این درحالی است که صنایع پایین‌دست آلومینیوم اشتغال‌زا هستند که در وهله نخست نیز باید به فکر تامین نیاز آنها بود، چراکه در غیر این صورت و با تامین نشدن مواد اولیه این شرکت‌ها با مشکل تعطیلی یا کار با کمترین میزان ظرفیت روبه‌رو خواهند شد.

    تاثیر بودجه پیشنهادی انقباضی

 قائم‌مقام مدیرعامل آلومینیوم پارس در پاسخ به این پرسش که بودجه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی، وضعیت اقتصادی و تولید در کشور را برای سال آینده چگونه ترسیم می‌کند، گفت: با توجه به بودجه‌ای که دولت پیشنهاد داده، مشخص است که با طرح چنین بودجه انقباضی قصد دارد کسری بودجه خود را پوشش دهد و به احتمال زیاد در بخش ساخت و ساز و عمرانی با رکود روبه‌رو خواهیم بود. مقتدر در ادامه با اشاره به حذف دلار ۴۲۰۰ در بودجه سال آینده عنوان کرد: البته باید متذکر شد اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه حذف شود، اثر انقباضی این بودجه را خنثی خواهد کرد و میزان واردات را کاهش و میزان صادرات را افزایش خواهد داد.  وی در پایان خاطرنشان کرد: البته باید اذعان کرد بودجه پیشنهادی دولت، در چنین شرایطی منطقی به نظر می‌رسد و در کل نسبت به آینده باید امیدوار بود و بیش از گذشته تلاش کرد.

p27 (2)

p27 (7)