احمد‌رضا ضرابیه گفت: داشتن درآمد ارزی، بهترین راه حفظ دارایی است و  «تحول دیجیتال» راهکاری برای نفوذ به بازار بین‌المللی و در نتیجه کسب درآمد ارزی است.

وی با اشاره به اینکه صنعت بیمه دنیا در حوزه تطبیق با تحول دیجیتال از سایر صنایع عقب‌تر است، تاکید کرد: بیمه‌گران ایرانی می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و دست کم برای رونق بازار بیمه در عراق، ترکیه، ارمنستان و کشورهای اوراسیا، بکوشند تا از آن محل، خودشان نیز منتفع شوند.

ضرابیه داشتن اعتماد به نفس را مهم‌ترین الزام حضور در بازارهای بین‌المللی خواند و با بیان اینکه صنعت بیمه کشورمان از نظر دانش و سرمایه انسانی، به مراتب وضعیت بهتری نسبت به بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای منطقه دارد، گفت: بدون شک بیمه‌گران ایرانی می‌توانند صادرات خدمات بیمه‌ای داشته باشند و از این محل شرایط مطلوبی برای خود ایجاد کنند.

وی تحول دیجیتال را در ارتباط مستقیم با عوامل فروش صنعت بیمه خواند و با تاکید بر اینکه نمی‌توان به بهانه تحول دیجیتال، شبکه فروش کنونی را از میان برداشت، خاطرنشان کرد: جایگاه شبکه فروش، امن است و باید با قدرت حفظ شود.

وی همچنین به ظهور بازیگران جدید در عرصه صنعت بیمه در قالب اینشورتک‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه هزینه تبلیغات آنها از محلی خارج از صنعت بیمه تامین می‌شود، گفت: این تجربه نشان می‌دهد همه تحولات ساختاری در صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی ندارد و می‌توان از ظرفیت‌های بیرونی نیز به این منظور بهره گرفت.

مدیرعامل شرکت بیمه سامان افزود: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد تنها ۱۵ درصد تحول دیجیتال در گرو فناوری و استفاده از تکنولوژی است، اما ۸۵درصد آن در گرو فرآیند انجام کار، فرهنگ سازمانی و سرمایه انسانی است.