ماشین سازی اراک همچنان زیان‌ده

18

گزارش «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که این شرکت در سال مالی 1400، حدود 43میلیارد ریال هزینه‌های فروش، عمومی‌و اداری داشته که در مقایسه با سال گذشته با افزایش 20درصدی روبه‌رو شده است. این رقم در کنار سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی، هزینه‌های مالی و سایر درآمدها و هزینه‌های غیر عملیاتی، زیان خالص یکساله را به حدود 22میلیارد ریال رسانده است که در مقایسه با سال مالی قبل از آن به مقدار 17درصد افزایش یافته است.

علت اصلی افزایش 17درصدی زیان خالص شرکت را باید در روند درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی جست‌وجو کرد. با نگاهی جزئی تر به صورت‌های مالی شرکت مشخص می‌شود که یکی از دلایل افزایش هزینه‌های غیرعملیاتی و کاهش درآمدهای غیر عملیاتی، منابع و مصارف ناشی از تغییرات نرخ تسعیر ارز بوده است. درحالی که شرکت در صورت‌های مالی خود در سال 99 از این منبع درآمدهای قابل توجهی را شناسایی کرده بود، اما در صورت‌های مالی سال 1400از این منابع دچار زیان و هزینه شده است.

با توجه به موارد ذکر شده و در نظر گرفتن زیان خالص امسال، مجموع زیان انباشته شرکت به حدود 170میلیارد ریال رسیده است که درمقایسه با سال قبل 15درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همه این موارد این سوال را به ذهن می‌آورد که چرا شرکت با وجود کثرت پروژه‌های در دست اجرا و افزایش حوزه فعالیت‌ها هنوز هم با زیان روبه‌رو است؟ گزارشی که در ادامه می‌خوانید به بررسی عملکرد کلی این شرکت با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال پرداخته است.

شرکت مهندسی و ساختمان ماشین سازی اراک در سال مالی منتهی به شهریور ماه 1400، حدود یک هزار و 984میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته که این رقم درمقایسه با سال قبل با 163درصد افزایش روبه‌رو شده است. افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت در حالی رخ داده که مجموع بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی با 108درصد افزایش به بیش از یک هزار و 987میلیارد ریال رسیده است. این موضوع باعث شده تا شرکت در مجموع از طریق فعالیت‌های عملیاتی خود با زیان 3میلیاردریالی روبه‌رو شود. گرچه این زیان نشان دهنده مشکلات ساختاری در عملکرد کلی شرکت است، اما با توجه به آمارهای سال‌های گذشته مشخص می‌شود که شرکت توانسته به مقدار قابل توجهی عملکرد خود را بهبود بخشد. به عنوان مثال درآمدهای عملیاتی شرکت در سال 99 حدود 755میلیارد ریال بود که شرکت برای تحقق این درآمد حدود 955میلیارد ریال بهای تمام شده داشته است از این رو زیان ناخالص شرکت در سال 99 به حدود 200میلیارد ریال رسیده است. با مقایسه کاهش زیان دوسال گذشته متوجه می‌شویم که شرکت در سال مالی منتهی به 1400، عملکرد بهتری را به جای گذاشته است. البته این موضوع از نظر مقیاس فعالیت‌ها و نوع پروژه‌های در دست نیز قابل بررسی است که می‌توان در آینده به آنها پرداخت.

شرکت مهندسی و ساختمان ماشین سازی اراک  تا به حال پروژه‌های مهمی ‌چون اجرای طرح و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، ساخت مخزن ذخیره شرکت پتروشیمی ‌بوعلی سینا، پروژه مخازن کروی الفین پتروشیمی ‌کنگان، نصب 8دستگاه مخزن کروی پتروشیمی‌کیان، واحد الفین پتروشیمی ‌بوشهر، پروژه سد سردشت، پروژه ساخت و نصب سد کمال آباد و...  را به عهده داشته است. و در سال‌های گذشته در ساخت و راه‌اندازی بسیاری از پروژه‌های پتروشیمی‌همچون ، کنگان،کیان،بوشهر ،سیراف، کاویان، دهلران، شازند، آبادان، پارسیان، گچساران، خمین و اروندان مشارکت داشته است.باوجود کثرت پروژه‌های در دست انجام، این شرکت در مجموع با زیان عملیاتی روبه‌رو شده است. با منتشر شدن صورت‌های مالی این شرکت برای سال مالی منتهی به شهریور 1400، مشخص شد که شرکت مهندسی و ساختمان ماشین‌سازی اراک با وجود تحقق یک هزارو  984میلیارد ریال درآمد عملیاتی ، اما به دلیل وجود هزینه‌های بالاتر از درآمدها با زیان روبه‌رو شده است.

 زیان انباشته شرکت

شرکت مهندسی و ساختمان ماشین سازی اراک در سال مالی منتهی به شهریور ماه 1400، حدود یک هزارو 984میلیاردریال درآمد عملیاتی داشته که این رقم درمقایسه با سال قبل با 163درصد افزایش روبه‌رو شده است. افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت در حالی رخ داده که مجموع بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی با 108درصد افزایش به بیش از یک هزارو 987میلیارد ریال رسیده است. این موضوع باعث شده تا شرکت در مجموع از طریق فعالیت‌های عملیاتی خود با زیان 3میلیارد ریالی روبه‌رو شود. گرچه این زیان نشان‌دهنده مشکلات ساختاری در عملکرد کلی شرکت است، اما با توجه به آمارهای سال‌های گذشته مشخص می‌شود که شرکت توانسته به مقدار قابل توجهی عملکرد خود را بهبود بخشد. به عنوان مثال درآمدهای عملیاتی شرکت در سال 99 حدود 755میلیارد ریال بود که شرکت برای تحقق این درآمد حدود 955میلیارد بهای تمام شده داشته است از این رو زیان ناخالص شرکت در سال 99 به حدود 200میلیارد ریال رسیده است. با مقایسه کاهش زیان دوسال گذشته متوجه می‌شویم که شرکت در سال مالی منتهی به 1400، عملکرد بهتری را به جای گذاشته است. البته این موضوع از نظر مقیاس فعالیت‌ها و نوع پروژه‌های در دست نیز قابل بررسی است که می‌توان درآینده به آنها پرداخت.

 نسبت‌های اهرمی ‌زیرمحدوده هدف است

مدیران شرکت‌ها معمولا با بررسی ساختار سرمایه ای  و ترکیب منابع مالی در دسترس، سعی در بهینه‌سازی تعادل بدهی و سرمایه در راستای کاهش ریسک فعالیت‌های آتی شرکت دارند. شرکت مهندسی و ساختمان ماشین‌سازی اراک نیز از طریق بررسی یک نسبت اهرمی‌هدف در بازه20تا 25درصد با عنوان نسبت بدهی به سرمایه اقدام به بررسی ریسک‌های موجود از این بابت می‌کند. طبق اعلام هیات مدیره این نسبت تا آخر شهریورماه 1400، حدود 6/ 18درصد و زیر محدوده هدف است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ریسک‌هایی که شرکت با آن مواجه است اشاره می‌کنیم.

ریسک بازار: فعالیت‌های شرکت در وهله اول آن را در معرض ریسک‌های مالی تغییرات در نرخ مبادله ارزی قرار می‌دهد. شرکت برای جلوگیری از آسیب‌پذیری ناشی از ریسک ارزی به دنبال افزایش کارآیی و برنامه‌ریزی صحیح وگسترش فعالیت در زمینه اجرای پروژه‌ها است تا ریسک خودرا درمواجهه با نوسانات ارزی به حداقل برساند.

ریسک ارزی: شرکت معاملاتی را به صورت ارزی انجام می‌دهد که از این رو درمعرض آسیب‌پذیری از نوسانات ارزی قرار می‌گیرد. آسیب پذیری ازنوسان نرخ ارز از طریق اجرای به موقع پروژه‌ها و با درنظر گرفتن تغییرات تورم و افزایش سطح عمومی‌قیمت‌ها مدیریت می‌شود. درجدول زیر وضعیت ارزی شرکت تا پایان سال مالی 1400آورده شده است. براساس جدول به نظر می‌رسد درصورت توانایی در وصول دریافتنی‌ها شرکت در پرداخت‌های ارزی خود دچار مشکل نشود و از این بابت ریسک خاصی متوجه فعالیت‌های مالی شرکت نباشد.شرکت مهندسی و ساختمان ماشین‌سازی اراک در سال 54 و با نام جونید تاسیس شد. به موجب صورت جلسه مجمع عمومی ‌فوق‌العاده سال 76 نام شرکت به ساختمان نصب گستر و در سال 83 به نام فعلی تغییر یافت. طراحی و ساخت واحد‌های پتروشیمی ‌و پالایشگاهی و تجهیزات مرتبط، طراحی ساخت و نصب تجهیزات نیروگاه، طراحی، ساخت، مونتاژ و نصب انواع ماشین‌آلات و تجهیزات و سایر فرآورده‌های صنعتی، مونتاژ و نصب و راه‌اندازی کارخانه‌ها و پروژه‌های عمرانی و صنعتی در قالب پیمانکاری عمومی ‌واردات مواد اولیه و قطعات و ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز، از جمله مواردی است که شرکت مجوز فعالیت در آنها را کسب کرده است.