طبق برنامه‌های اتحادیه اروپا برای ممنوعیت سختگیرانه خودروهای موتور احتراقی تا سال ۲۰۳۵، نیم میلیون شغل در خطر خواهند بود. بر اساس یک نظرسنجی از تقریبا ۱۰۰ شرکت عضو انجمن اروپایی تامین‌کنندگان خودرو، Clepa، بیش از دو سوم از ۵۰۱ هزار شغل در صنعت خودروی اروپا تا پنج سال قبل از سال ۲۰۳۵ ناپدید خواهند شد، که این امر کاهش آثار اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیکاری گسترده را بسیار دشوار می‌کند.  به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، برگرفته از فایننشال تایمز، این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۲۲۶ هزار شغل جدید در بخش تولید قطعات الکتریکی ایجاد خواهد شد که تعداد خالص از دست دادن مشاغل را به حدود ۲۷۵هزار شغل طی چند دهه آینده کاهش می‌دهد. کمیسیون اروپا در اوایل سال جاری اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ تا ۱۰۰درصد انتشار CO۲ از خودروهای جدید را کاهش دهد. این سیاست عملا فروش وسایل نقلیه با سوخت‌های فسیلی را پس از آن تاریخ ممنوع خواهد کرد.    این در حالی‌ است که کمیسیون هیچ دستوری مبنی بر جایگزینی این خودروها با خودروهای باتری‌دار اعلام نکرد و خودروسازانی مانند فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین خودروساز قاره اروپا، همه فناوری‌های دیگر مانند موتورهای سوخت هیدروژنی را رد کرده‌اند. انجمن Clepa که بیش از ۳هزار تامین‌کننده خودرو را نمایندگی می‌کند، مدت‌هاست این‌گونه استدلال می‌کند که استفاده از فناوری‌های موقت، شدت انتقال به حمل‌ونقل پاک را کاهش می‌دهد.

سیگریت ورایس دبیر کل این سازمان، اظهار کرد: نیازهای جامعه برای یک رویکرد یکپارچه بسیار متنوع است. استفاده از فناوری‌های هیبریدی، هیدروژن سبز و سوخت‌های پایدار تجدیدپذیر، نوآوری را در این صنعت ممکن می‌سازد، زیرا ما تحرک را در دهه‌های آینده بازتعریف خواهیم کرد. کارلوس تاوارس، مدیر اجرایی استلانتیس، روز چهارشنبه در کنفرانسی با رویترز اعلام کرد که سرعت انتقال به خودروهای الکتریکی این صنعت را در محدودیت قرار می‌دهد و افزود که هزینه‌های توسعه فناوری جدید می‌تواند منجر به از دست دادن مشاغل بسیاری شود.

هشدار او به دنبال ادعای مشابهی از بزرگ‌ترین تامین‌کننده قطعات خودرو در آلمان، یعنی شرکت کونتیننتال آگ بود که هشدار داد اگر سیاست‌های اقلیمی ‌با برنامه‌هایی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای کسانی که در صنایع متکی به سوخت فسیلی کار می‌کنند، همراه نباشد، این ناهماهنگی موجب ایجاد مشکلات عمیق اجتماعی خواهد شد. آریان راینهارت، یکی از اعضای هیات‌مدیره روابط انسانی و پایداری در این شرکت مستقر در‌هانوفر، گفت: ما می‌توانیم متحول شویم، اما نمی‌توانیم به یکباره خود را از گذشته جدا کنیم. وی افزود: ایجاد شرایط لازم برای حفاظت از محیط‌زیست نه تنها به معنای تسریع تحول بلکه جلوگیری از بیکاری در مقیاس بزرگ است.

سال گذشته، انتشار گزارشی از سوی دولت آلمان هشدار داد که ممکن است حدود ۴۰۰ هزار شغل در این کشور به دلیل دور شدن از موتورهای احتراقی، نابود شوند. اما هربرت دیس، مدیر اجرایی فولکس واگن اظهار کرد که چنین سناریوهای آخرالزمانی «احتمالا کمی‌ اغراق شده» هستند. او افزود: بسیاری از خودروها ثابت مانده‌اند و هنوز هم با همان روند قدیمی‌ تولید شده و کار می‌کنند. هنوز هم صندلی‌ها، رنگ، کار بدنه، فضای داخلی، چرخ‌ها، محورها در خودروهای جدید وجود خواهند داشت. در برخی بخش‌ها مانند سیستم‌های تزریق سوخت یا گیربکس، احتمالا تحول بزرگ‌تری ایجاد خواهد شد، اما من می‌گویم برای ۷۰ تا ۸۰درصد صنعت خودرو، هیچ انتقالی وجود نخواهد داشت.