قدرت پیش‌بینی مردم را افزایش می‌دهیم

رضا اربابیان افزود: امکان افزایش بازدیدها توسط فروشنده‌ها یکی از قابلیت‌هایی است که برای این اپلیکیشن طراحی شده و به مرحله اجرا رسیده و در مقابل برای خریداران نیز این شرایط مهیا شده است که بتوانند آگهی‌های مورد نظر خود را ذخیره کرده و در فرصت دیگری به آن مراجعه کنند. به طور کلی در شیپور فضایی طراحی شده که برای دو طرف معامله دسترسی‌هایی قرار گرفته تا خرید و فروش در بهترین شرایط ممکن انجام شود. از طرفی خدمات خاصی در اختیار کسب و کارهایی همچون آژانس‌های املاک و نمایشگاه‎‌های اتومبیل قرار داده‌ایم تا بتوانند معاملات را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

 آگهی‌ها از دو فیلتر عبور می‌کنند

وی درباره نحوه نظارت بر آگهی‌های منتشر شده در سایت توضیح داد: تمام آگهی‌ها پیش از انتشار وارد یک صفحه نظارتی می‌شوند و این صفحه در ابتدا توسط سیستم‌های هوشمند از فیلتر عبور می‌کنند، سپس تمام آگهی‌ها دقیق و کامل توسط یک تیم بازنگری می‌شود و در کمتر از سه دقیقه هر آگهی مورد بررسی قرار می‌گیرد. آگهی‌هایی تایید می‌شوند که بر اساس قوانین و ضوابط جمهوری اسلامی و شیپور باشند و هر فیلتر بخشی از این قوانین را بررسی می‌کند، در واقع نظارت بر آگهی‌ها توسط هوش مصنوعی و تیم بررسی انجام می‌شود.

این مدیرعامل ادامه داد: شیپور از گذشته همکاری منسجمی با پلیس فتا و مراجع قانونی داشته و بر این مبنا یک لیست برای آگهی‌های ممنوعه براساس قوانین کشور تنظیم شده است. موضوع امنیت تیم شیپور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در نتیجه از آغاز کار در تلاش بودیم فضایی با امنیت بالا را برای داد و ستد مردم فراهم آوریم و تا جایی که امکان دارد از انتشار موارد مشکوک خودداری کنیم. بر اساس لیست تنظیم شده برخی کالاها مطابق با قوانین کشور نیستند و درج این نوع آگهی‌ها از جانب ما نیز ممنوع است، به عنوان مثال حیوانات در حال انقراض یک نمونه از موارد ممنوعه به حساب می‌آیند.

وی درباره خرید و فروش حیواناتی همچون سگ و گربه نیز گفت: برای این نوع حیوانات شرایط به گونه دیگری است و امکان معامله سگ برای کارهایی همچون نگهبانی وجود دارد، اما در خصوص سگ و گربه‌های فانتزی شرایط جور دیگری رقم می‌خورد.

 شیپور از دو راه کسب درآمد می‌کند

اربابیان عنوان کرد: اگر بخواهیم در رابطه با تفاوت و تعداد آگهی‌ها صحبت کنیم باید گفت گروه‌های املاک، خودرو، لوازم، استخدام، خدمات، صنعتی و تجاری ۶ گروه اصلی شیپور را تشکیل می‌دهند که در این بین دو گروه املاک و خودرو از اهمیت و تقاضای بیشتری برخوردار هستند که بیشترین آگهی را به خود اختصاص می‌دهند و به طور کلی در استان‌های شمالی به خصوص استان مازندران بازدیدهای سایت بیشتر از سایر نقاط کشور ارزیابی شده است.

مدیرعامل اپلیکیشن شیپور تاکید کرد: شیپور از دو راه کسب درآمد می‌کند، افرادی که در سایت آگهی منتشر می‌کنند برای افزایش بازدید خود می‌توانند با پرداخت مبلغی این امکان را فراهم کنند. تمام امکانات شیپور رایگان بوده، اما برای ارتقای بازدیدها به پرداخت هزینه نیاز است و بخشی از درآمد شیپور نیز از این روش تامین می‌شود. برای ارائه خدمات جهت رونق گرفتن کسب وکارها نیز به صورت ماهانه مبلغی دریافت می‌شود و این هزینه‌ها در بخش دیگر درآمدزایی شیپور نقش دارد. در ضمن در حوزه کسب درآمد از راه تبلیغات تا به امروز وارد نشده‌ایم، اما می‌توان در آینده آن را در چشم‌انداز قرار داد.

وی مطرح کرد: اغلب مردم به دلیل رایگان بودن شیپور از آن استفاده می‌کنند اما زمانی که در مجموع تعداد افراد و مشترکانی که از سایت استفاده می‌کنند رقم بالایی می‌شود می‌توان با تکیه بر آن یک سایت پربازدید با تعداد زیادی پرسنل را اداره کرد، اما اگر ترافیک سایت کاهش یابد قطعا ادامه این روند امکان‌پذیر نخواهد بود و نیاز سایتی همچون شیپور برآورده نمی‌شود.

 کرونا عملکرد شیپور را تغییر داد

اربابیان ابراز کرد: فعالیت شیپور همچون سایر کسب وکارهای برخط نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و در ابتدای همه‌گیری معامله‌های آنلاین با هجوم مردم مواجه شد و تعداد بازدیدهای شیپور به طور چشمگیری افزایش یافت، اما با گذشت زمان و عادی شدن شرایط مردم به روند قبلی بازگشتند و تراکنش شیپور نیز مسیر عادی را در پیش گرفت. به جز موضوع ترافیک و تراکنش سایت،‌ در مجموع شرایط کاری ما با حضور ویروس کرونا تغییر اساسی کرد و یکی از این تحولات دورکار شدن نیروهای انسانی بود، چرا که پیش از این ویروس همگی به صورت فعال حضور داشتیم و در کنار کار محیطی دوستانه و صمیمی نیز ایجاد کرده بودیم که کرونا این فضا را از ما سلب کرد. همچنین با دور‌کار شدن افراد، روند بررسی عملکرد آنها تغییر کرده و براساس نتیجه و بازخوردها، مورد محاسبه قرار می‌گیرد و در واقع موضوع ساعت کاری پرسنل مانند گذشته از اهمیت خاصی برخوردار نیست.  این مدیرعامل تعداد کاربران شیپور را به طور میانگین ماهانه ۱۰ میلیون نفر کاربر ارزیابی کرد، اما به صورت سالانه شاید تعداد بازدیدها به ۲۵ میلیون نفر نیز افزایش یابد.  وی یادآور شد: در حال حاضر شیپور چند صد نفر پرسنل را تحت پوشش خود قرار داده است و در بخش‌های مختلف تیم‌های جداگانه‌ای مشغول به کار هستند، به عنوان مثال در قسمت فنی تیم‌های محصول و برنامه‌نویسان فعالیت دارند، بخش‌های فروش، منابع انسانی، مالی، هوش مصنوعی و بازاریابی نیز از تیم‌های مختلف و جداگانه‌ای تشکیل شده‌اند.

 مهاجرت نخبه‌های جوان، دغدغه اصلی کشور است

اربابیان در ادامه به چالش‌های مهم اشاره کرد و گفت: مهاجرت نیروهای انسانی نخبه از کشور مهم‌ترین چالش استارت‌آپ‌هایی همچون شیپور به حساب می‌آید و در دو، سه سال اخیر ما چند تن از نیروهای خوب و توانمند خود را به دلیل مهاجرت از دست دادیم. این موضوع دغدغه سایر استارت‌آپ‌ها نیز است و هر روز شاهد مهاجرت تعداد بیشتری از نخبه‌ها و مهندسان خبره کشور هستیم.

وی اضافه کرد: چالش دوم ما بحث‌های رگولاتوری است که گاهی اتفاق می‌افتد، به عنوان مثال با نوسانات قیمت خودرو برای تعیین نرخ با شیپور مشورتی صورت نمی‌گیرد و قیمت خودروها بدون دخالت ناظران و کارشناسان ما تعیین می‌شود که در زمان‌های اوج‌گیری قیمت‌ها به یکی از ستون‌های اصلی جهش قیمت متهم می‌شویم و این در صورتی است که ما هیچ نقشی در این موضوع نداریم. از طرفی ساختار شیپور بر اصل شفاف‌سازی بنا شده است و مخفی کردن قیمت‌ها و نمایش ندادن آنها موجب آسیب به اعتماد کاربر می‌شود و این مساله برای آینده کاری ما به هیچ عنوان جالب نیست.

 طرح صیانت، مانع رشد کشور می‌شود

وی درباره طرح صیانت خاطرنشان کرد: طرح صیانت نیز نوع دیگری از دغدغه‌‎ها را برای استارت‌آپ‌های داخلی به همراه خواهد داشت، اما از طرفی برخی از افراد بر این باور هستند که با روی کار آمدن این طرح مردم به سمت سایت‌های داخلی تمایل بیشتری نشان خواهند داد و شاید تعداد بازدیدها از اپلیکیشن و استارت‌آپ‌های داخلی بیش از پیش شود، اما نکته مهمی که در این بین مطرح بوده ارتباط با دنیا است، چرا که داده مانند بسیاری از نیازهای بشر برای زندگی امروز لازم و ضروری به حساب می‌آید و برای دسترسی به جدیدترین داده‌ها باید با دنیا در ارتباط بود و اجرای طرح صیانت امکان دریافت اطلاعات و داده‌ها را از جهان امروز به حداقل می‌رساند که با ادامه این روند کشور به یک جزیره بدل خواهد شد که از دنیا چند سال عقب مانده است.

وی معتقد است ارتباط با دنیای امروز موجب رشد و پیشرفت کشور می‌شود و طرح صیانت به مثابه سدی در مقابل این ترقی عمل خواهد کرد. از سوی دیگر مهاجرت نخبه‌ها و مغزهای کشور تسریع می‌شود و در مجموع این طرح آسیب‌های جدی را به بطن کشور وارد خواهد کرد.

 شیپور رقبای زیادی دارد

اربابیان اعلام کرد: از آنجا که شیپور سایتی است که در تمام گروه‌ها فعالیت دارد، بنابراین با سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی می‌تواند به رقابت بنشیند، اما در این میان دیوار و شیپور در قالب صفحه نیازمندی‌های کشور فعالیت می‌کنند و در زمینه‌های مختلف اپلیکیشن‌ها و بازیگرهای دیگری نیز در بازار امروز حضور دارند که به صورت تخصصی عمل می‌کنند که رقیب‌های جدی برای شیپور به حساب می‌آیند، به عنوان مثال سایت «باما» در حوزه خودرو و در بخش استخدام سایت‌های جابینجا و جاب ویژن را می‌توان نام برد.  در ادامه آمده است که موضوع دسترسی به داده‌ها و اطلاعات موجب شده که بتوانیم سایت را مطابق با دنیا به روزرسانی کنیم و در واقع شیپور با استارت‌آپ‌های قدرتمند خارجی از نظر ساختار، مدیریت و نحوه ارائه امکانات و خدمات تفاوت زیادی ندارد.

وی درباره چشم‌انداز اکوسیستم استارت‌آپی تاکید کرد: تا پیش از دو موضوع ترامپ و برجام، شیپور نیز مانند سایر استارت‌آپ‌ها شرایط مطلوبی داشت، اما با روی کار آمدن این دو مبحث مسیر فعالیت تغییر کرد و از طرفی اپیدمی کرونا نیز به طور کلی عملکرد کسب‌وکارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داد. موارد نام برده مانع رشد اکوسیستم شد و اغلب افرادی که در این حوزه فعالیت دارند جوان هستند و این قشر برای ادامه کار خود به انواع حمایت نیاز دارد، اما با شرایط اقتصادی که در کشور حاکم است هر فردی به فکر بقای خود بوده و عملا هر گونه حمایت و پشتیبانی از جوانان فعال در این حوزه مغفول واقع شده است.

 به نتایج برجام چشم دوخته‌ایم

در حال حاضر اکوسیستم استارت‌آپی به نتایج برجام چشم دوخته است که دوباره درهای همکاری کشور باز شود و سرمایه‌گذاران برای حمایت‌های مالی از کسب وکارهای آنلاین و نوپا وارد عرصه عمل شوند و از سوی دیگر فروکش شدن ویروس کرونا نیز می‌تواند پویایی را به بخش استارت‌آپ بازگرداند.

مدیرعامل شیپور با اشاره به افق این اپلیکیشن توضیح داد: همیشه چشم‌انداز شیپور بر مبنای حل مشکلات معاملات بوده تا خرید و فروش‌ها راحت‌تر انجام شود و به عبارت بهتر چالش در حوزه‌های مختلف را برای مردم به حداقل برسانیم. همچنین همواره در راستای افزودن قابلیت‌های جدید گام برمی‌داریم و اکنون نیز در حال آزمایش‌های اولیه چند محصول هستیم تا خرید و فروش‌ها کاملا به صورت مجازی و از راه دور انجام شود و شیپور به عنوان واسطه ناظر بر معامله باشد تا کلاهبرداری صورت نگیرد، در واقع در تلاش هستیم از صفر تا صد معامله بدون حضور افراد انجام شود و از طرفی امنیت آن برقرار شود.

شیپور copy