تاثیر نرخ تسعیر ارز، بر صنایع فولادی کشور

 بررسی عملکرد هشت ماهه شرکت فولاد خوزستان

میزان تولید آهن‌اسفنجی در این مجموعه در دوره هشت ماه نخست سال جاری ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۶۹۱ تن ارزیابی شده که از این میزان فقط ۳۵ هزار و ۳۹۰ تن آهن اسفنجی به فروش رسیده، میزان تولید و فروش این محصول در دوره هشت ماه ابتدایی سال گذشته به ترتیب ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۳۵۶ تن و ۲ هزار و ۱۳۸ تن برآورد شده است. با مقایسه این ارقام و اعداد کاهش ۱۵درصدی در میزان تولید و افزایش ۱۵۵۵درصدی فروش به ثبت رسیده است.

«فخوز» در رابطه با تولید و فروش گندله در هشت ماه نخست سال جاری عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشت. این شرکت در دوره مورد بررسی توانست سه میلیون و ۷۰۵ هزار و ۶۷۶ تن تولید کند و این در صورتی است که شرکت مذکور در مدت مشابه در سال گذشته تولید چهار میلیون و ۱۹۷ هزار و ۴۸۶ تن را به ثبت رسانده بود و افتی معادل ۷/ ۱۱درصد را گزارش می‌کند. شرکت فولاد خوزستان در هشت ماه ابتدایی سال گذشته چیزی حدود ۲۶۴ هزار و ۹۹۹ تن گندله فروخته بود و با ۷۳درصد کاهش میزان فروش را در دوره مورد بررسی در سال‌جاری به ۷۱ هزار و ۸۳۲ تن رساند.

اسلب یکی دیگر از محصولات فولاد خوزستان به حساب می‌آید. این شرکت از ابتدای سال مالی تا تاریخ منتهی به ۳۰ آبان سال‌جاری یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۴۶۹ تن از این محصول را تولید کرد و نسبت به دوره هشت ماه ابتدایی سال گذشته با میزان تولید ۹۷۵ هزار و ۹۷۹ تن توانست رشدی معادل ۱۸ درصد را به ثبت برساند. «فخوز» در دوره مورد بررسی نیز ۳۵۳ هزار و ۵۶۳ تن اسلب را در بازار داخل فروخت و افت ۴/ ۴۴درصدی را نسبت به فروش ۶۳۶ هزار و ۵۶۹ تنی به ثبت رساند. این شرکت در مدت مورد نظر توانست ۶۹۲ هزار و ۴۶۸ تن اسلب صادر کند و نسبت به صادرات ۲۹۸هزار و ۴۶۲ تنی در هشت ماه نخست سال گذشته رشدی معادل ۱۳۲درصد را گزارش می‌کند.

شرکت فولاد خوزستان تا پایان آبان ماه سال ۱۳۹۹، یک میلیون و ۶۱۴ هزار و ۶۰۷ تن بلوم و بیلت تولید کرد و با ۴۲ درصد کاهش، میزان تولید را در هشت ماه نخست سال جاری به ۹۳۵هزار و ۲۶۰ تن رساند. همچنین این شرکت در رابطه با فروش محصول مورد نظر عملکرد ضعیفی داشته و با ثبت ۴۹درصد کاهش میزان فروش ۸۹۳ هزار و ۹۰۹ تنی در هشت ماه نخست سال گذشته را به ۴۵۵هزار و ۸۵۹ تن در مدت مشابه در سال جاری رسانده است. این شرکت در خصوص صادرات بلوم و بیلت نیز عملکرد مطلوبی نداشته و میزان صادرات این محصول در دوره هشت ماهه سال ۱۳۹۹ چیزی حدود ۶۵۱هزار و ۵۶۲ تن برآورد شده بود که با افت ۳۵ درصدی در دوره مشابه سال جاری به ۴۲۴ هزار و ۷۳۶ تن رسید. این شرکت تا پایان تاریخ منتهی به ۳۰ آبان ماه سال جاری چیزی حدود ۱۷ هزار و ۶۴۹ تن آهن اسفنجی خریداری شده را صادر کرد.

مجموع فروش داخلی و صادرات محصولات شرکت فولاد خوزستان در هشت ماه ابتدایی سال جاری ۲میلیون و ۵۱ هزار و ۴۹۷ تن ارزیابی شد و نسبت به مجموع فروش محصولات این شرکت با میزان ۲ میلیون و ۷۵۷هزار و ۹۰۱ تن در سال گذشته، ۲۵درصد افت فروش در مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ را گزارش می‌کند.

«فخوز» از ابتدای سال مالی تا تاریخ منتهی به ۳۰ آبان ماه سال جاری توانست در مجموع ۲۷۶ هزار و ۵۱۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال درآمد کسب کند و با توجه به میزان درآمد ۱۷۶ هزار و ۵۴۹ میلیارد و ۸۵ میلیون ریالی این شرکت در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۷ درصدی را به ثبت رساند.

 بررسی عملکرد هشت ماهه مجتمع فولاد خراسان

شرکت فولاد خراسان در هشت ماه ابتدایی سال جاری یک میلیون و ۲۷ هزار و ۶۲۷ تن گندله تولید کرد و میزانی از آن را نفروخت. همچنین این شرکت در مدت زمان مورد نظر ۸۲۴ هزار و ۸۹۵ تن آهن اسفنجی و بریکت را تولید کرد و ۳۴ هزار و ۶۵۸ تن از آن را در بازار داخل مورد معامله قرار داد. میزان تولید و فروش این محصول نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به ترتیب ۴/ ۰درصد کاهش و ۳۱۱درصد افزایش ارزیابی شده است. میزان تولید آهن اسفنجی و بریکت در دوره هشت ماه نخست ۱۳۹۹ به ترتیب معادل ۸۲۸ هزار و ۹۷۳ تن و هشت هزار و ۴۳۶ تن گزارش شده است.

«فخاس» در هشت ماه ابتدایی ۱۴۰۰ توانست ۲۴۳ هزار و ۸۵۹ تن شمش تولید کند، اما با وجود این نسبت به دوره مشابه سال گذشته با میزان تولید ۲۹۳هزار و ۹۰۲ تن افتی معادل ۱۷درصد را نشان می‌دهد. این شرکت توانست ۱۱۹ هزار و ۸۹۳ تن شمش را در داخل مورد معامله قرار دهد و ۷۹هزار و ۹۷۹ تن را صادر کند. مجموع فروش این محصول نسبت به دوره هشت ماهه ۹۹ چیزی حدود ۴/ ۱۸درصد کاهش داشته است.

همچنین مجتمع فولاد خراسان محصولات سبک ساختمانی تولید می‌کند، به طوری که در دوره هشت ماهه سال جاری توانست ۳۷۶هزار و ۵۶۰ تن از این محصول را تولید کند و نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با میزان تولید ۳۵۱هزار و ۷۸۲ تن رشدی معادل ۷درصد را به ثبت برساند. «فخاس» از این میزان تولید توانست ۲۵۴ هزار و ۳۴۷ تن در بازار داخلی و ۵۸ هزار و ۴۷۸ تن را از طریق صادرات به فروش برساند. مجموع فروش محصولات سبک ساختمانی نسبت به دوره ۶ ماهه سال گذشته چیزی حدود ۷/ ۶درصد افت داشته است.

مجموع فروش محصولات شرکت فولاد خراسان از ابتدای سال مالی تا تاریخ منتهی به ۳۰ آبان ماه دو سال متوالی ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۵۴۷ هزار و ۳۵۵ تن و ۵۸۹ هزار و ۱۱۸ تن برآورد شده که مقایسه این اعداد معادل ۷درصد کاهش را روایت می‌کند. همچنین این شرکت در دوره مورد بررسی توانست ۶۹هزار و ۱۳۷ میلیارد و ۴۱۲میلیون ریال درآمد کسب کند و ۵۹درصد رشد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته را به ثبت برساند. شرکت مذکور در هشت ماه نخست ۱۳۹۹ نیز ۴۳هزار و ۳۵۰ میلیارد و ۸۵۷ میلیون ریال درآمد کسب کرده بود.