پذیره‌نویسی صندوق سهامی انار: اولین صندوق سهامی با تمرکز بر سهام شرکت‌های با درآمد ارزی

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در مورد پذیره نویسی صندوق انار مطرح کرد؛

انار صندوقی ETF است که ساختار سهامی دارد و به زودی در بورس عرضه می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری  انار با تمرکز برتشکیل سبدی متنوع از سهام شرکت‌هایی که درآمدهای پایدار صادراتی دارند، سعی بر کسب بازدهی برای سرمایه‌گذاران خواهد نمود. 

وی در پاسخ به این سوال که ترنج به چه دلیل تاسیس صندوقی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های با درآمد ارزی را در نظر گرفته است، بیان کرد: 

صرف نظر از جهت‌گیری‌های سیاسی و جناحی که دولت را در اختیار می‌گیرد، دولت‌ها همواره به دنبال حرکت از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد صادراتی بوده اند. از همین رو، همواره سیاست‌های تشویقی مانند معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های بازرگانی برای شرکت‌های صادراتی در نظر گرفته شده است.

رضا درخشان‌فر تاکید کرد:

شرکت‌های صادراتی، شرکت‌هایی هستند که ارز حاصل از صادرات خود را وارد کشور کرده و به اقتصاد و پایه پولی و بودجه کشور کمک می‌کنند. این موارد باعث شده تا همیشه سیاست‌ها و قوانین کلی کشور براساس تشویق و حمایت از صادرات باشد. در بورس ایران نیز شرکت‌های صادراتی متعددی فعالیت می‌کنند.

صنایعی مانند پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، معادن، فلزات و بسیاری از شرکت‌های کوچک‌تر صادراتی مانند شرکت‌های دارویی، در این گروه قرار دارند. مشوق‌های مالیاتی و صادراتی در نظر گرفته شده برای این گونه شرکت‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های صادرات‌محور یا شرکت‌هایی که درآمد ارزی دارند، از دید کلی اقتصاد ایران، شرکت‌های جذابی  هستند.

وی در تشریح سیاست‌های صندوق انار گفت:

استراتژی سرمایهگذاری پورتفوی انار بر تمرکز سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های با درآمد ارزی تدوین گردیده است. طبیعتا شرکت‌هایی که درآمد ارزی دارند، تا حد زیادی ارزش سهام آنها متاثر از نوسانات نرخ ارز است.

ممکن است بین نرخ ارز و ارزش سهام این شرکت‌ها دقیقا رابطه‌ مستقیم خطی وجود نداشته باشد، اما طبعا زمانی که نوسانات نرخ ارز اتفاق می‌افتد، ارزش سهام شرکت‌های صادراتی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

تمام تلاش مدیر پرتفوی انار بر این خواهد بود که با ترکیب مناسبی از دارایی‌های با درآمد ارزی، سرمایه سرمایه‌گذاران صندوق را نسبت به نوسانات نرخ ارز مصون کند و بازده بالاتری نیز نصیب سرمایه‌گذاران خود گرداند.

درخشان‌فر در پاسخ به این سوال که ترنج چگونه بازدهی صندوق‌های خود از جمله صندوق انار را پشتیبانی میکند، خاطرنشان کرد:

معمولا مدیران پرتفویی که روی صندوق‌های مجموعه ترنج کار می‌کنند، با مشوق‌هایی که از طرف شرکت به آنها تعلق می‌گیرد و قوانین و ساز و کارهایی که داخل مجموعه وضع شده، سرنوشت پول شخصی خود را نیز به بازدهی صندوق‌ها گره می‌زنند؛

بدین معنی که بخش عمده ای از سرمایه‌گذاری شخصی مدیران پورتفو در مجموعه ترنج از طریق صندوق‌های تحت مدیریت مجموعه انجام می‌گیرد. به این ترتیب خود مدیران پورتفو در بازدهی و عملکرد صندوق‌های تحت نظارت خود دخیل هستند.  صندوق انار نیز از همین قاعده پیروی میکند.

وی در ادامه افزود:

علاوه بر سیاست کلی ذکر شده، بازارگردانی صندوق انار نیز توسط صندوق‌ بازرگردانی مجموعه ترنج به نام تاک انجام می گیرد. عملکرد صندوق بازارگردانی تاک در صندوق سهامی سرو و درآمد ثابت افرا و صندوق زیتون قابل مشاهده است، تاک با عملکرد کم نظیر خود نشان داده سهام تحت مدیریتش هرگز با صف خرید یا فروش مواجه نخواهند شد. بنابراین سهامداران خرد صندوق ها میتوانند نسبت به نقدشوندگی صندوق‌ها اطمینان خاطر داشته باشند و با کم‌ترین حاشیه قیمت نسبت به nav معاملات خود را انجام دهند.

سازوکار بازارگردانی صندوق انار در خدمت بهینه شدن معاملات صندوق است و سرمایه‌گذاران صندوق انار شاهد نوسانات عجیب در قیمت واحدهای صندوق و صف خرید و فروش نخواهند بود. 

مدیرعامل شرکت ترنج اضافه کرد:  کمیته سرمایه‌گذاری ترنج با حضور مدیران با سابقه و خوش نام بازار سرمایه، به طور مرتب ریسک صندوق‌ها را مدیریت و سیاست‌های کلی سرمایه‌گذاری را تعیین می‌کند. مدیریت ریسک صندوق انار و تخصیص دارایی‌های انار نیز کاملا در اختیار کمیته سرمایه‌گذاری ترنج است. پس در چارچوبی که کمیته سرمایه‌گذاری تعیین می‌کند، مدیران پورتفوی، سبد سهام را هدایت می‌کنند و چینش آن را انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری در صندوق انار برای چه افرادی مناسب است، اذعان داشت:

استراتژی سرمایه گذاری افراد متفاوت است. برخی ریسک‌گریز بوده و به سمت صندوق‌های درآمد ثابت می‌روند، برخی نیز ریسک‌پذیر هستند و قصد دارند فراتر از شاخص را به دست آورند که طبیعتا باید ریسک بالاتری را نیز متحمل شود. اما افرادی نیز در بازار ایران حضور دارند که قصد دارند ریسک کاهش ارزش ریال را برای خود پوشش دهند.

این افراد می‌توانند سرمایه خود را به یک دارایی ارزی متصل کنند و ریسک افزایش نرخ ارز را برای خود کاهش دهند. صندوق انار با توجه به اینکه درآمدهای ارزی شرکت‌ها را رصد می‌کند و عمدتا در سهام صادراتی در حال سرمایه‌گذاری است، برای افرادی که علاقه دارند سرنوشت دارایی ریالی خود را به دارایی ارزی گره بزنند، بسیار مناسب است.

درخشانفر در پایان در خصوص زمان پذیره‌نویسی صندوق انار اظهار کرد: پذیره‌نویسی صندوق انار روز یکشنبه 14 آذر ماه از طریق پنل آنلاین تمامی کارگزاری ها آغاز خواهد شد. سرمایه‌گذاران محترم می‌توانند با جستجوی نماد " انار" نسبت به شرکت در پذیره‌نویسی این صندوق اقدام نمایند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.