نقش غدیر در خطوط 2 و 4 انتقال آب خلیج‌فارس

سید امیرعباس حسینی در خصوص تامین برق صنایع که از مشکلات جدی در سال ۱۴۰۰ به شمار می‌رود، گفت: شرکت‌های زیرمجموعه غدیر به طور مرتب با کمبود برق مواجه شدند بر این اساس احداث نیروگاه‌های مشترک در دستور کار غدیر قرار گرفته، چرا که نیروگاه‌های گازی که پیش از این نیز فعالیت داشته‌اند به دلیل فصل‌های مشمول بحران گازی فعالیت‌شان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی گفت: احداث نیروگاه‌های خورشیدی از سوی غدیر مورد بررسی قرار گرفته و اخیرا یک نیروگاه غیرحرارتی ۸۰۰ مگاواتی کوشک در یزد را به بهره‌برداری رسانده است.

این اقدام از محل صرفه‌جویی انرژی و با کمترین هزینه نسبت به سایر نیروگاه‌های احداث شده خورشیدی، انجام گرفته است.

وی به ورود غدیر به کنسرسیومی‌ شامل شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو و توسعه معادن و فلزات اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای دو وظیفه مهم است که اولی توسعه معادن مرزی ایران و از تکالیف مهم غدیر به شمار می‌رود و دیگری ورود به اکتشافات معدنی برای تامین مواد اولیه آهنی و غیرآهنی است.

حسینی ضمن تاکید بر توسعه هر چه بیشتر غدیر در زمینه معدن و صنایع معدنی گفت: معادن جانجا و جنگسر که هردو در نقاط استراتژیک مرزی هستند در برنامه توسعه‌ای هلدینگ صنایع و معادن غدیر قرار دارند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر بر استفاده از ظرفیت معادن کوچک تاکید کرد و گفت: این اقدام از طریق مطالعات دقیقی بر پهنه‌ها و محدوده‌های مختلفی در چندماه اخیر در هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر صورت گرفته و در نتیجه آن تمرکز جدی بر محدوده‌ها و پهنه‌های لاله‌زار، چهلتن، جنگسر، چشمه شیرین، کلات، کلوت، فارس و ساوه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر این را هم گفت: تولید کنسانتره سنگ‌آهن به ۴ میلیون تن می‌رسد، همچنین خط تولید فولاد نی‌ریز که بعد از دو سال متوقف شده بود، وارد مدار می‌شود و در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد و زنجیره ارزش فولاد با تملک معدن و همچنین پروژه کنسانتره و گندله‌سازی تکمیل می‌شود.

وی در خصوص حوزه فلزات غیرآهنی به ویژه آلومینیوم یادآور شد: تا پایان آذرماه تولید آلومینیوم در شرکت سالکو به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد که سطح ظرفیت تولید این شرکت است. از این رو برای نخستین بار دومین تولیدکننده منطقه می‌شویم.

وی درباره تامین مواد اولیه تولید شمش آلومینیوم خاطرنشان کرد: تامین مواد اولیه را برای نخستین بار از بندر پارسیان که یکی از اسکله‌های آن متعلق به سالکو است وارد کردیم.

مدیرعامل غدیر به دیگر نیاز صنایع فولادی یعنی کمبود الکترود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دنبال امضای توافق‌نامه‌ای برای تولید این محصول استراتژیک در مجموعه غدیر هستیم.

حسینی همچنین گفت: فولاد ورق غدیر در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین در صنایع فلزات غیرآهنی در شرکت آلومینیوم جنوب تولید ما از مرز ۲۰۰ هزار تن گذشت و لوپ ۲ آلومینیوم تکمیل شد، در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در کشور هستیم و لوپ ۳ این کارخانه آلومینیوم در آذر امسال به بهره‌برداری می‌رسد که در آن صورت بزرگ‌ترین کارخانه تولید آلومینیوم و یکی از دومین کارخانه‌های بزرگ آلومینیوم در خاورمیانه خواهد شد.

وی از برنامه بورسی شدن شرکت‌های زیرمجموعه و دو هلدینگ سیمان و صنایع و معادن خبر داد و تصریح کرد: فولاد شاهرود در بورس عرضه و غدیر ایرانیان نیز درج نماد شده است. مابقی شرکت‌ها نیز در مرحله پذیرش و درج نماد هستند.

وی گفت: عرضه‌ها تا پایان امسال به طور حتم انجام می‌شوند و زمان عرضه بستگی به شرایط بازار سهام دارد.

حسینی برآورد ارزش اولیه هلدینگ سیمان غدیر که آماده عرضه در بازار سهام است را معادل۸هزار و۵۰۰ میلیارد تومان و ارزش هلدینگ صنایع و معادن غدیر را ۷۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر هدف عرضه این دو هلدینگ در بورس را ارتقای سطح شفافیت آنها و امکان تامین منابع مالی از طریق انجام عرضه عنوان کرد.

وی به عرضه‌های موفق صنایع فلزی و سیمان در بورس کالا از سوی زیرمجموعه‌های غدیر اشاره کرد و گفت: عرضه‌ها در بورس با حمایت وزارت صمت با موفقیت انجام شد و عرضه محصولات همچنان در بورس کالا ادامه دارد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر درباره تامین مالی پروژه‌های معدنی توضیحاتی داد و خاطر نشان کرد: از آنجا که استراتژی غدیر ساماندهی شرکت‌های کم‌بازده از طریق فروش یا خروج و حرکت به سمت کسب و کارهای پربازده است، برای تامین مالی پروژه‌های معدنی ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق اجاره معدنی (برای گهرزمین) منتشر کردیم.

وی افزود: این در حالی است که ۲هزار میلیارد تومان اوراق اجاره برای بهبود پرتفوی غدیر منتشر شد.

حسینی گفت: این اقدامات از سوی گروه مالی غدیر که ارزش آن بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است و سال آینده آماده عرضه در بازار سهام می‌شود، به انجام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به فعالیت ۸ هلدینگ متعلق به این شرکت گفت: ارزش پروژه‌های در دست اجرا بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر وظیفه تامین مالی این پروژه‌ها که در شرایط فعلی کار سختی به شمار می‌رود بر عهده گروه مالی غدیر گذاشته شده است. علاوه بر این ساماندهی پروژه‌های کم بازده و بهبود و تملک دارایی‌های پر بازده نیز در این مجموعه مورد بررسی و اقدام قرار می‌گیرد.

حسینی در مورد اینکه چه تعداد سهامدار حقیقی دارید و آیا سود سهامداران از طریق سجام پرداخت می‌شود، تصریح کرد: تعداد سهامداران حقیقی متفاوت است، اما در حال حاضر ۳۰هزار سهامدار حقیقی داریم که در برخی مواقع تا ۷۰ هزار سهامدار هم افزایش یافته اما سهم سهامداران حقیقی و حقوقی‌های کوچک و در مجموع سهم شناور به ۲۰درصد می‌رسد. سود کسب شده سرمایه‌گذاری غدیر را از طریق سجام واریز می‌کنیم و در حال حاضر سود معوقه‌ای برای حقیقی‌ها و حقوقی‌ها نداریم و تمام کسانی که در سجام شماره حساب دارند سود خود را دریافت کرده‌اند.

وی در مورد اینکه آیا به مردم توصیه می‌کنید مستقیم وارد بازار سرمایه شوند یا از طریق صندوق‌ها گفت: با توجه به میزان رشد بازارهای طلا، ارز و بورس تجربه نشان داده در بلندمدت بازدهی بورس مطلوب‌تر بوده، اما سهامدارانی که تخصص ندارند، توصیه کلی این است که نه‌تنها از خرید سهام به روش نوسان‌گیری یا بر اساس شایعات خودداری کنند، بلکه در مرحله اول سهام صندوق‌های ای تی اف یا هلدینگ‌های چند رشته‌ای را خریداری کنند که دارای ریسک کمتری است، اما در عین حال توجه کنند که بازار سرمایه همراه با ریسک و نوسان است.

 بازدهی ۶۷ درصدی غدیر

در ادامه سید بابک ابراهیمی، ‌معاون اقتصادی ساتا در خصوص اقدامات موثر به انجام رسیده در غدیر به عنوان نماینده سهامدار عمده خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر بازدهی دارایی‌های غدیر در دو هلدینگ نفت و گاز پارسیان و هلدینگ صنایع و معادن غدیر نتیجه مطلوبی داشته و در همین مدت غدیر با به‌روزرسانی پرتفوی خود توانسته است به انتظاراتی که سهامداران در مجمع قبلی از این مجموعه داشته‌اند، نزدیک شود.

وی با اشاره به این مطلب که بازدهی غدیر مبتنی بر عملکرد است افزود: اگر المان‌های تورم و نوسان نرخ ارز را کنار بگذاریم، غدیر در مقایسه با سایر شرکت‌های چند رشته‌ای کارنامه مطلوبی از خود به جای گذاشته است.

وی یادآور شد: غدیر طی ۹ ماه و در مقایسه با سال مالی قبل، بیش از ۶۷ درصد بازدهی داشته است.

وی به مساله اوره و مطالبات غدیر از دولت که سهامدار عمده غدیر و خود مجموعه غدیر با آن دست و پنجه نرم می‌کند و از مهم‌ترین دغدغه‌ها به شمار می‌رود خاطرنشان کرد؛ این موضوع از سوی وزیر دفاع، مدیر ساتا و غدیر و هلدینگ پارسیان در حال بررسی و مذاکره قرار داردو در مرحله حسابرسی یارانه‌ای است. وی افزود: در انتظار حصول نتیجه هستیم و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از متضرر شدن سهامداران غدیر خواهیم کرد.

p27- (2)

p27- (3)