بانک مسکن باید برای طرح مسکن میلیونی آماده شود

رئیس هیات‌مدیره بانک مسکن در آیین افتتاح پروژه آسمان البرز، اظهار کرد: بانک مسکن با قدمتی بیش از ۸۰ سال فعالیت، به عنوان یک بانک تخصصی و توسعه‌ای در بخش مسکن فعالیت می‌کند.

«عیسی کاظم‌نژاد» با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی بانک مسکن، تامین مالی این بخش است، افزود: بدون شک مسکن از دغدغه‌های اصلی کشورها است. وقتی خانواری مسکن نداشته باشد، همیشه این دغدغه و اضطراب بر آنها غالب است، اما وقتی خانواده‌ای صاحب مسکن می‌شود، بخش زیادی از دغدغه‌های ذهنی او هم از بین می‌رود و به آرامش می‌رسد. وی در ادامه به ظرفیت‌های اشتغال صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت: ساخت مسکن ظرفیت اشتغال‌زایی بسیار بالایی دارد، به‌طوری‌که با احتساب صنایع وابسته، حدود ۱۳ درصد از اشتغال کل کشور به این بخش اختصاص دارد. کاظم‌نژاد با بیان اینکه در بانک مسکن، ۹۳درصد منابع خود را صرفا در حوزه تامین مالی بخش ساختمان به ویژه مسکن اختصاص می‌دهیم، گفت: پروژه‌های بزرگی با تامین مالی بانک مسکن اجرا شده که یکی از نمونه‌های آن مسکن مهر با تعداد ۲ میلیون واحد است. هر چند شاید در برهه‌ای انتقاداتی به این طرح شد، اما امروز مشاهده می‌کنیم بسیاری خانوارها به واسطه همین طرح صاحب مسکن و سرپناه شده‌اند. وی در نهایت گفت: بانک مسکن در سال ۱۴۰۰ اختیارات ویژه‌ای دارد که نمونه آن افزایش سقف تسهیلات ساخت به ۴۵۰ میلیون تومان ویژه ساخت واحدهای مسکونی با فناوری‌های نوین است که اگر شرکت سازنده، بورسی باشد، امکان افزایش این سقف تسهیلات تا ۵۰ درصد نیز وجود دارد.

 زمان اجرای پروژه‌ها باید به کمتر از ۱۲ ماه برسد

همچنین مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن اظهار کرد: ظرفیت شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به‌گونه‌ای است که امکان افزایش تولیدات این شرکت تا ۳ برابر وضع موجود فراهم است،  و  امروز دولت جدید وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را داده و این به دلیل عقب‌ماندگی‌های تولید مسکن در سال‌های گذشته است.

«محمدرضا جواهری‌تفتی» بر موضوع سرعت در اجرای پروژه‌ها، استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیند ساخت‌وساز و توجه به مقوله کیفیت تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم سالانه یک میلیون مسکن در کشور تولید شود، دو اتفاق مهم باید رخ دهد، نخست در حوزه تامین مالی و دیگری در حوزه فنی و مهندسی.

جواهری با بیان اینکه امکان تحقق وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور وجود دارد،  تاکید کرد: ما باید زمان اجرای پروژه‌ها را کاهش دهیم. امروز دیگر پروژه‌های ۳۶ ماهه نمی‌توانند این وعده را محقق کنند، بنابراین باید با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها از جمله استفاده از فناوری‌های نوین ساخت، زمان اجرای پروژه‌ها را به کمتر از ۱۲ ماه برسانیم.

 آمادگی برای مشارکت در ساخت یک میلیون واحد مسکونی

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن نیز در آیین افتتاح پروژه آسمان البرز با اشاره به اینکه گروه سرمایه‌گذاری مسکن در راستای استراتژی‌ها و سیاست‌های کلی کشور نسبت به اجرای پروژه‌ها برنامه‌ریزی کرده است، از اعلام آمادگی این شرکت برای مشارکت در طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن خبر داد.

«یاسر امامی»  پروژه‌های شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن را در قالب سه گروه، دسته‌بندی کرد و گفت: یک دسته پروژه‌هایی هستند که به لحاظ مقیاس و حجم، سودآور هستند. گروه دیگر، پروژه‌ها و طرح‌های ملی نظیر طرح مسکن مهر، برنامه اقدام ملی مسکن و پروژه‌های بازآفرینی پایدار شهری و دسته دیگر نیز پروژه‌های فناورمحور هستند که منطبق با تکنولوژی‌های نوین ساخت‌وساز تولید می‌شوند.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه پارادایم فعالیت شرکت‌های صنعت ساختمان در عصر جدید تغییر یافته است، تاکید کرد: ما به عنوان بزرگ‌ترین انبوه‌ساز کشور، دیگر نمی‌توانیم به روش سنتی فعالیت کنیم. امروز ناگزیر هستیم در اجرای پروژه‌ها به تقاضای مشتری، اقتضای زمان و کشش منطقه و در عین حال به صیانت از حقوق سهامداران شرکت توجه کنیم. امامی با بیان اینکه گروه سرمایه‌گذاری مسکن هم‌اکنون در حال ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع پروژه در ۳۲ شهر است، گفت: امروز پرتفوی متنوعی از پروژه‌ها با کلاس‌های اقتصادی مختلف در این شرکت در حال اجرا یا برنامه‌ریزی هستند که در تمامی آنها، سودآوری برای سهامداران محقق می‌شود.