آینده روشن پیش‌روی «مادیرا»

در جدیدترین تغییرات سرمایه، این شرکت در سال ۹۹ طی دومرحله و از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرمایه خود را به ۸۲۰۰هزار میلیارد ریال رساند. این شرکت در سال ۹۷ در فرابورس ایران پذیرفته شد و سهام آن برای اولین بار مورد معامله قرار گرفت. در اولین روز معاملات ۱۰درصد سهام عرضه شد و طی معاملات صورت گرفته از آن تاریخ‌، به طور کلی ارزش بازاری این شرکت به صورت پیوسته افزوده شد و در مورد تغییر دارایی‌های ثابت این شرکت، پس از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، کل دارایی ثابت این شرکت با رشد ۱۱۸۹درصدی به ۲۵۶۱هزارمیلیارد ریال رسید. با نگاهی به جدول دارایی‌های این شرکت مشخص می‌شود که این افزایش در نتیجه تغییرات در ارزش زمین و ساختمان بوده و سهم  سایر بخش‌های دارایی از ارزش کل دارایی کاهش یافته است. یکی از اهدافی که مدیران این شرکت در سال‌های گذشته درحال پیگیری آن بوده‌اند، به روزرسانی تجهیزات  و افزایش ظرفیت تولید در بخش‌های مختلف بوده است. 

طبق اعلام رئیس هیات‌مدیره، «مادیران با فناوری پیشرفته تولید و ارتقای کیفیت بیش‌ازپیش محصولات پیش‌بینی می‌کند سهم بیش از ۱۰‌درصد بازار  را به دست بیاورد. بیش از ۹۰‌درصد کارخانه لوازم‌ خانگی مادیران در منطقه آزاد پیام تکمیل ‌شده است و در حال تولید یخچال، ماشین لباسشویی و کولرگازی است. سال گذشته کار مهمی‌در مادیران انجام شد و آن تبدیل شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران به یک شرکت اصلی و پنج شرکت مجزا بود. در حال حاضر شرکت مادیران ۱۰۰‌درصد از سهام این شرکت‌ها را در دست دارد. این اقدام مزایای بسیاری در ‌سال‌های آینده برای سهامداران مادیران خواهد داشت. یکی از این مزایا را باید دسترسی به سرمایه جدید در بورس دانست، چراکه اکثر شرکت‌های تابعه مادیران برنامه دارند که تا چهار سال آینده به بورس ملحق شوند. عرضه اولیه این شرکت‌ها قطعا سرمایه مهمی‌برای هر یک از شرکت‌ها و شرکت اصلی مادیران محسوب می‌شود.»

 تغییرات در سرمایه در گردش

طبق جدول تغییرات این شرکت،در سال ۹۹ سرمایه در گردش این شرکت با افزایش ۸۷درصدی، به ۸۳۶۵میلیارد ریال رسید و دارایی‌های جاری با افزایش ۱۳۱درصدی به ۲۶۷۶۵میلیارد ریال رسیده است. همچنین بدهی‌های جاری با افزایش ۱۶۰درصدی به ۱۸۴۰۰میلیارد ریال رسید. بنا براین نسبت جاری این شرکت از ۶۳/ ۱در سال ۹۸ به ۴۵/ ۱در سال ۹۹ رسید این نسبت در ۳ماه اول امسال بهبود یافت و به ۴۸/ ۱رسیده است.  نسبت آنی این شرکت نیز طی سال‌های گذشته در بازه ۴/ ۱و۹/ ۰ متغیر بوده است. بهبوداین نسبت‌ها می‌تواند نشان دهنده افزایش توان شرکت در پرداخت بدهی‌ها باشد.

 نسبت‌های سودآوری

نسبت‌های سودآوری نشان‌دهنده توانایی مدیران شرکت در بهره‌برداری از منابع و امکانات موجود است. با بررسی این نسبت‌ها برای مادیرا، مشخص می‌شود این شرکت در طول سال ۹۹ و سه ماه اول ۱۴۰۰ در مجموع عملکرد مناسبی داشته است. نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، سود عملیاتی، سود خالص و بازدهی دارایی‌ها بهبود یافته است.

 تولید و فروش

طی آخرین گزارش این شرکت برای دوره یک ماه منتهی به آخر مرداد ۱۴۰۰، این شرکت در مردادماه  ۲.۰۷۷ میلیارد ریال فروش داشت با این حساب جمع فروش این شرکت در پنج ماه نخست سال به ۱۱.۲۳۲میلیارد ریال رسید.

در شرایط تحریم‌های نفتی، راه نجات اقتصاد ایران از مسیر شرکت‌های صنعتی می‌گذرد. از این رو لازم است دولت در تسهیل شرایط برای توسعه و کاهش چالش‌های پیش‌روی  این شرکت‌ها  بیش از پیش بکوشد. یکی از چالش‌های پیش‌روی فرآیند توسعه در مادیرا، قاچاق محصولات مشابه است. درحالی که کالاهای قاچاق بازارهای ایران را در دست گرفته‌اند، عرصه برای تولیدکنندگان ایرانی تنگ می‌شود. مورد دیگر، وجود تورم و نوسانات قیمت ارز است. در شرایط وجود تورم در ایران قدرت خرید برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌یابد و بر فروش محصولات اثر می‌گذارد. 

همچنین نوسانات ارز موجب مشکلاتی در تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها و تامین نهاده‌های مورد نیاز برای تولید می‌شود. هر چند که شرکت مادیرا توانسته است سرمایه‌گذاری مناسبی در موجودی انبار انجام دهد و نیاز خود را به محصولات اولیه تا حدود زیادی مرتفع کند، اما وجود تحریم‌ها دسترسی این شرکت را به بازارهای جهانی محدود کرده است که در صورت رفع تحریم‌ها این شرکت می‌تواند فعالیت‌های خود را گسترش دهد و به بازارهای جدید دست یابد. انتظار می‌رود با روی کار آمدن دولت جدید و استقرار مدیران کارآمد، اوضاع بازار‌های هدف برای مادیرا بهبود یابد و این شرکت بتواند رشد خود را ادامه دهد.