هزینه 24میلیونی اوراق تسه در آخرین روزهای تابستان

در همین راستا چندی پیش رضائی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی‌ در مورد اینکه بانک‌ها به این مصوبات عمل نمی‌کنند، اظهار کرده  در این قانون جریمه‌ای برای بانک‌ها درنظر گرفته شده است که اگر تسهیلات ارزان ۱۰ تا ۱۲‌درصد برای مسکن پرداخت نکنند، باید دو برابر آن مقدار مالیات بپردازند و بانک‌ها راهی جز پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن ندارند.

به هر حال در کنار وام ساخت مسکن، اخباری در خصوص وام خرید مسکن از محل اوراق وافزایش آن به ۵۰۰میلیون تومان به گوش می‌رسد که این مساله می‌تواند روی نرخ اوراق تسه تاثیرگذار باشد.

قیمت اوراق تسه به طور میانگین در روز چهارشنبه گذشته به میزان ۶۰هزار تومان برای هر برگه است. هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن امتیاز ۵۰۰هزار تومان تسهیلات خرید مسکن را به متقاضی می‌دهد که با احتساب سقف وام ۲۰۰میلیون تومانی خرید مسکن برای زوجین در شهر تهران، متقاضی باید ۴۰۰ برگ اوراق تسه به مبلغ هر برگ ۶۰‌هزار تومان خریداری کند. مجموع هزینه این اوراق نیز حدود ۲۴‌میلیون تومان می‌شود.

متقاضی باید برای هر قسط تسهیلات ۱۰۰میلیونی در شهر تهران با مدت بازپرداخت ۱۲ سال هر ماه یک‌میلیون و ۶۶۶هزار تومان بپردازد. این رقم در مراکز استان‌ها برای ۸۰‌میلیون تومان وام خرید مسکن از محل اوراق یک میلیون و ۳۳۳هزار تومان ودر سایر شهرها با وام ۶۰‌میلیونی ونرخ سود ۵/ ۱۷درصد برای بازپرداخت ۱۲ سال، یک‌میلیون تومان است. مبلغ هر قسط وام ۱۰۰‌میلیون تومانی با نرخ ۱۶‌درصد و مدت بازپرداخت ۱۵ سال یک‌میلیون و ۴۶۹‌هزار تومان است. این مبلغ در مراکز استان‌ها با نرخ سود ۱۶‌درصد ومدت بازپرداخت ۱۵ سال یک‌میلیون و ۱۷۵‌هزار تومان و در سایر شهرها برای وام ۶۰‌میلیون تومانی ۸۸۲هزار تومان است.

 نرخ سود تسهیلات در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری ۵/ ۱۷‌درصد و در مناطق بافت فرسوده شهری ۱۶‌درصد است.

سقف تسهیلات انفرادی از محل اوراق ممتاز برای خرید یک واحد مسکونی در  تهران یکصد‌میلیون تومان ودر مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر۸۰میلیون تومان و در سایر شهرها ۶۰میلیون تومان است. متقاضیان می‌توانند برای خرید اوراق به یکی از شعب بانک مسکن یا یکی از شعب کارگزاری فرابورس مراجعه کنند.

متقاضیان نباید سابقه چک برگشتی و بدهی سررسید شده در سیستم بانکی داشته باشند. برای خرید اوراق ممتاز و دریافت تسهیلات، ثبت‌نام در سامانه سجام و همچنین دارا بودن کد بورسی الزامی ‌است.

مدت بازپرداخت درخارج از مناطق بافت فرسوده شهری  به دو روش ساده و پلکانی، حداکثر ۱۲ سال است. در مناطق بافت فرسوده شهری  به روش ساده، حداکثر ۱۵ سال و به روش پلکانی، حداکثر ۱۲ سال است.

از تاریخ صدور جواز ساخت ملک مورد معرفی نباید بیش از ۲۵ سال گذشته باشد. چنانچه از تاریخ صدور جواز ساخت بیش از ۲۵ سال و حداکثر ۳۰ سال سپری شده باشد، سقف تسهیلات در تهران ۸۰‌میلیون تومان، مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت ۶۰میلیون تومان و  سایر شهرها ۴۰میلیون تومان خواهد بود.

ملک مورد معرفی باید شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰، تایید استحکام بنا، چک لیست کنترل کیفیت ساختمان و... مطابق سایر تسهیلات مشابه) را داشته باشد. برای دریافت سقف تسهیلات باید ۸۰‌درصد ارزش کارشناسی ملک که توسط ارزیاب بانک محاسبه و در گزارش ارزیابی درج می‌شود، تکافوی تسهیلات را بکند.

 پرداخت تسهیلات از محل اوراق ممتاز توام با حساب‌های تعهدی (صندوق پس‌انداز مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان) تا سقف‌های مقرر اوراق گواهی حق تقدم بلامانع است. اعطای تسهیلات جعاله (تعمیر) به مبلغ ۴۰‌میلیون تومان به طور همزمان یا غیر همزمان به گیرندگان تسهیلات خرید، مطابق ضوابط و مقررات ذی‌ربط امکان‌پذیر است. انتقال مانده بدهی به اقوام نزدیک و همچنین به غیر بدون پرداخت‌درصدی از مانده بدهی امکان‌پذیر است.

پرداخت ما‌به‌التفاوت تسهیلات فروش اقساطی خرید مسکن در زمان تعویض وثیقه یا هنگام انتقال مانده بدهی، از محل اوراق ممتاز، با رعایت ضوابط و مقررات ذی‌ربط تا سقف‌های ۱۰۰میلیون تومان در تهران، ۸۰‌میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰‌هزار نفر جمعیت ۶۰ ‌میلیون تومان در سایر مناطق شهری امکان‌پذیر است.

مانده بدهی حین الفسخ تسهیلات دریافتی قبلی صرف نظر از محل تسهیلات به استثنای تسهیلات مسکن یارانه‌ای (طرح مهر، ایثارگران و...) یک بدهی درنظر گرفته می‌شود.

مبنای محاسبه مابه‌التفاوت تسهیلات قابل پرداخت در زمان تعویض وثیقه یا هنگام انتقال مانده بدهی اوراق ممتاز، مانده بدهی حین الفسخ (پس از کسر سود سال‌های آتی) تسهیلات قبلی است.

در تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن توام با هر یک از حساب‌های تعهدی، رعایت حداکثر قدمت ساختمان براساس ضوابط مربوط به حساب‌های تعهدی ضروری است. بر این اساس، در صورتی که در تسهیلات توام، تسهیلات از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، صندوق پس‌انداز مسکن یا حساب پس‌انداز مسکن جوانان پرداخت شود، حداکثر قدمت ساختمان‌های مشمول حداکثرسقف تسهیلات به ترتیب ۲۰، ۲۵ و ۲۵ سال است.