مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی با اشاره به مطلب فوق گفت: در حال حاضر عموم معدنکاران با مشکلات عدیده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در چند سال اخیر بسیاری از معادن بزرگ و کوچک کشور با موانع گوناگونی در بهره‌برداری و استخراج روبه‌رو شده‌اند که این مشکلات موجب تعطیلی بخش قابل‌توجهی از معادن و کاهش شدید فعالیت بسیاری دیگر از معادن شده است.

 ناصر تقی زاده با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد ایران و تحریم‌های گسترده اقتصادی، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ایران برای عبور از این بحران را توجه به منابع معدنی و پتانسیل‌های بالقوه در داخل کشور دانست و گفت: معتقد هستم با سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌توان ارزش‌افزوده ناشی از فروش و صادرات مواد معدنی را افزایش داد و از طرفی سرمایه‌گذاری در بخش فرآوری باعث رونق اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری خواهد شد.

وی تاکید کرد: البتـه باید قبـول کرد که تاکنون با وجود ذخایر فراوان معدنی، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در فعالیت‌های اکتشافی، تجهیز معادن و بهره‌برداری از معادن توسط دولت کافی نبوده است. موانع موجود در صدور مجوزهای اکتشاف و بهره‌برداری از معادن موجب شده بخش‌خصوصی واقعی و توانمند در حوزه فعالیت‌های معدنی رغبتی نداشته باشد.

تقی‌زاده یادآور شد: ازاین‌رو یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بخش معدن برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی که موردنظر و تاکید مقام معظم رهبری نیز است، اصلاح و ثبات قوانین و مقررات، با توجه به بازارهای صادراتی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای ورود فناوری‌های جدید دنیا به کشور مرتبط با این بخش است. در این صورت با توجه به تنوع ذخایر معدنی و ظرفیت بالای این بخش، مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش‌خصوصی فراهم می‌شود و معادن و صنایع معدنی که از محورهای اساسی توســعه اقتصــادی کشــور است رونــق خواهد یافت و با حمایت‌های دولت از بخش‌خصوصی در تامیــن تجهیزات و ماشین‌آلات، فناوری‌های نوین در امر اکتشاف، تجهیز، فرآوری و بهره‌برداری از معادن، ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی و توسعه مناطق محروم، زمینه‌های توسعه اقتصادی و رقابت‌پذیری هم فراهم خواهد شد.

مدیرعامل چادرملو تصریح کرد: حدود ۸۳درصد معادن کشور در مناطق محروم و روستایی قرار دارند، ازاین‌رو این مساله اهمیت فعال شدن معادن و استفاده از ذخایر ماده معدنی و در نتیجه اشتغال‌زایی و رفع محرومیت را باعث خواهد شد. طبق آمار‌ها تعداد ۶ هزار و ۲۴۲ معدن و صنایع معدنی در ۲۶ استان کشور، همجوار مناطق روستایی و محروم واقع شده‌اند که دارای ذخایر قابل‌توجهی برای استخراج هستند که در صورت بهره‌برداری، علاوه بر ایجاد اشتغال موثر موجب رونق اقتصادی این مناطق خواهد شد.

تقی‌زاده در خصوص اهمیت حضور شرکت‌های سهامی عام پروژه در بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌ها نیز افزود: هر چند گسترش بحران ویروس کرونا ضربه غیرقابل انکاری به اقتصاد جهان وارد و کسب‌وکارها در سطح بین‌المللی و ملی را تحت الشعاع خود قرار داده است، اما همچنان یکی از مزیت‌های مهم اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری برای توسعه فعالیت‌های معدنی و مجتمع‌های فولادسازی کشور است و به اعتقاد من بهترین منبع تامین مالی برای توسعه این فعالیت‌ها، ورود شرکت‌های سرمایه‌پذیر و پروژه محور به بازار بورس و برخورداری از سرمایه‌های خرد و کلان این بازار است، چرا که صنایع فولاد در ردیف صنایع بزرگ با تکنولوژی عظیم و پیشرفته محسوب و به علت تاثیر زیادی که در جهت توسعه سایر صنایع کشورها دارند، صنعت مادر نیز نامیده می‌شوند و هر کشـور که مـراحل اولیـه توسعـه و ایجاد زیربناها را سپری می کند ؛لزوما باید اقدام به ایجاد صنایع مادر کند و در شرایط فعلی و با توجه به مواردی که اشاره شد سرمایه‌گذاری شرکت‌های توانمند در شرکت‌های پروژه محور می‌تواند مسیر توسعه را هدفمند کند ازاین‌رو شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بررسی همه جوانب امر تصمیم به مشارکت با ۱۷درصد سهم در شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات گرفت که به زودی وارد بازار سهام می‌شود.

مدیرعامل چادرملو تاکید کرد: شرکت تجلی به عنوان اولین شرکت پروژه محور علاوه براینکه می‌تواند بازوی توسعه طرح‌های شرکت‌های فعال در این صنعت باشد، می‌تواند فرهنگ سرمایه‌گذاری و روش‌های نوین تامین مالی را نیز توسعه ببخشد و از طرفی بازدهی و سودآوری سهامداران را تضمین کند. این شرکت در حال حاضر در اجرای چند پروژه بزرگ تولید فولاد، کلاف، آهن‌اسفنجی، کنسانتره و گندله مشارکت دارد و پروژه‌های دیگری را نیز در حوزه‌های تولیدی و حمل‌ونقل ترکیبی در دستور کار قرار داده است که بازدهی و سودآوری بالایی خواهند داشت.

سرمایه‌گذاری مستقیم عموم مردم در پروژه‌های منتخب، امکان جذب سپرده‌های خرد و هدایت آنها به پروژه‌های بزرگ، تسهیل در تامین مالی پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین روش تامین مالی پروژه‌های منتخب، توسعه ابزارهای نوین کنترل کمی و کیفی وسرعت‌بخشی در تکمیل پروژه‌ها از مزایای شرکت‌های پروژه محور هستند.

تقی‌زاده با یادآوری دورنمای ترسیم شده در طرح جامع فولاد کشور گفت: براساس آخرین پایش‌های انجام‌شده در مورد اهداف برنامه‌های تولید فولاد در سال ۱۴۰۴، جهت حصول به برنامه ۵۵میلیون تن فولادخام، نیاز به ۸۰میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن است که برای تولید این مقدار محصول باید ۱۶۲میلیون تن سنگ‌آهن از معادن استخراج شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت ایجاد شده تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۹۵میلیون تن و پیش بینی تا سال ۱۴۰۴ حداکثر ۱۴۰میلیون تن است که مقدار ۲۲میلیون تن کسری وجود دارد. چنانچه عملیات اکتشافی جدید و افزایش ذخایر سنگ‌آهن مورد نیاز صنایع فولاد کشور انجام نپذیرد به‌زودی صنعت فولاد کشور نیز دچار رکود یا وابسته به واردات مواد خام می‌شود.