تردید در افزایش قیمت اوره

این در حالی است که یکسال قبل قیمت اوره در محدوده ۲۸۰ دلار بود اما استامی کربن افزایش دوبرابری را برای این محصول پیش‌بینی کرده بود. برخی کارشناسان معتقدند قیمت اوره تا آبان امسال رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد، اما امیرعباس کریم‌زاده؛ تحلیلگر صنعت پتروشیمی در گفت‌وگویی با «دنیای‌اقتصاد» افزایش را زیاد ندانست و گفت: به نظر می‌رسد اوره رشد قابل توجهی داشته و احتمال افزایش بیشتر قیمت این محصول بعید به نظر می‌رسد.

وی با تفکیک شرکت‌های تولیدکننده اوره به صادرکننده و فروشنده داخلی گفت: شرکت‌های صادرکننده مانند پردیس، خراسان و کرمانشاه تاثیر مثبتی از افزایش قیمت‌های جهانی گرفته و چشم‌انداز مناسبی برای حاشیه سود آنها وجود دارد.

کریم‌زاده با اشاره به مشکلات فروشندگان داخلی اوره مثل پتروشیمی شیراز که باید محصول را به جهاد کشاورزی بفروشد گفت: چنین شرکت‌هایی هم در دریافت مطالبات از دولت و هم در افزایش قیمت داخلی مشکلات زیادی دارند.

وی با تاکید بر مخالفت دولت با افزایش نرخ اوره داخلی افزود: در دولت جدید که کاهش ۲۰درصدی مواد غذایی را در برنامه دارد احتمال افزایش قیمت اوره کمتر خواهد بود و به نظر نمی‌رسد با این افزایش نرخ‌ها موافقت شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه پتروشیمی شیراز موظف به فروش ۹۲درصدی اوره در داخل است، گفت: «شیراز» به دلیل عدم دریافت مطالبات خود در دولت و تسویه برخی وام‌های ارزی سال گذشته حاشیه سود پایینی داشت و به نظر می‌رسد امسال نیز شرایط متفاوتی نداشته باشد بر همین اساس ممکن است اقبال بازار سهام به این شرکت کمتر باشد.

وی حاشیه سود شیراز را ۳۰درصد اعلام کرد در حالی که حاشیه سود شرکت‌های صادرکننده اوره گاهی تا ۵۲ درصد نیز بوده است. کریم‌زاده در ادامه گفت: پتروشیمی خراسان نیز موظف به ۸۰درصد فروش داخلی است. پتروشیمی کرمانشاه ۵۸درصد و پردیس ۴۴درصد از محصول خود را در داخل می‌فروشند که به نسبت سهم فروش صادراتی از حاشیه سودهای مناسب‌تری برخوردارند. وی ادامه داد: با افزایش نرخ جهانی اوره امسال پردیس می‌تواند تا ۲هزار تومان سود به هر سهم خود بدهد که رقم جذابی برای سهامداران و بازار سرمایه است. وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن دلار ۲۳هزار تومانی پردیس توانایی تقسیم سود در محدوده هزار و ۸۰۰تومان را نیز دارد.

یادآوری می‌شود ایران به دلیل بهره‌مندی از موقعیت استراتژیک و داشتن منابع گازی فراوان و ارزان از مهم‌ترین قطب‌های تولید اوره و آمونیاک است. منابع گازی عظیم ،کاهش هزینه تولید اوره در ایران را به همراه داشته و کشور را از مزیت نسبی در این زمینه برخوردار کرده است به طوری که علاوه بر اینکه کشور به عنوان صادرکننده برتر اوره شناخته می‌شود حاشیه سود و ارزآوری بالایی را ایجاد کرده است. با اینکه تحریم‌ها در سال‌های اخیر مشکلاتی برای صادرات به وجود آورده‌اند که از آن جمله می‌توان به عدم حضور ایران در مناقصات جهانی و مشکلات مربوط به جابه‌جایی پول اشاره کرد، اما باز هم چشم‌انداز خوبی برای صادرکنندگان این محصول قابل تصور است. در حال حاضر مصرف داخلی اوره حدود ۵/ ۱ تا ۲میلیون تومان است. چین، برزیل، کشورهای همسایه و خاورمیانه و همچنین هند از مقاصد صادراتی اوره ایران هستند.