به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از  بیزینس اینسایدر، نمایندگان این شرکت‌ها روز دوشنبه هفته گذشته باهم گفت‌وگو و توافق کردند که برای توسعه فناوری‌های لازم با یکدیگر همکاری کنند. فناوری تولید انرژی که این دو شرکت به دنبال توسعه آن هستند، توربین نیروگاه‌ها را با سوزاندن هیدروژن تولیدشده توسط تجزیه آمونیاک به کار می‌اندازد. آمونیاک ترکیبی از یک اتم نیتروژن است که به سه اتم هیدروژن پیوند خورده است.

درنتیجه، آمونیاک به‌عنوان یک حالت انتقال مطلوب برای هیدروژن در نظر گرفته می‌شود. سوخت هیدروژن مایع به‌طور سنتی با استفاده از سوخت‌های فسیلی آسیب‌رسان به محیط‌زیست نظیر گاز طبیعی، محصولات جانبی سوخت‌های فسیلی یا زغال‌سنگ تولید می‌شود. هیدروژن قهوه‌ای از طریق زغال‌سنگ، طی فرآیند گازدهی تولید می‌شود. هیدروژن خاکستری نیز بیش از ۷۵درصد از تولید هیدروژن در جهان را به خود اختصاص داده که از طریق روشی به نام اصلاح بخار متان از گاز طبیعی استخراج می‌شود. در مقابل، بسیاری از صنایع به‌طور فزاینده‌ای برای تولید هیدروژن از طریق الکترولیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند که به آن هیدروژن سبز می‌گویند. هیدروژن آبی نیز دقیقا مانند هیدروژن خاکستری با استفاده از گاز طبیعی تولید می‌شود با این تفاوت که ۲ CO که هنگام تولید هیدروژن از گاز طبیعی آزاد می‌شود، جذب و ذخیره‌شده و از ورود آن به جو جلوگیری می‌شود.بااین‌حال، استفاده از آمونیاک به‌عنوان سوخت برای برق محدودیت‌هایی نیز دارد، زیرا میزان احتراق آن حدود ۲۰درصد در مقایسه با گاز طبیعی مایع (LNG) کمتر است، که سوختی است که در حال حاضر برای به حرکت درآوردن توربین‌های گازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برای اولین بار در جهان، شرکت‌های پوسکو، دوسان و موسسه RIST، روشی را برای استفاده از واحدهای ترک آمونیاک یا «خردکن» برای تجزیه آمونیاک به هیدروژن و نیتروژن و سوزاندن آنها برای به حرکت درآوردن توربین‌های گازی ایجاد کرده‌اند. سوزاندن گاز هیدروژن و نیتروژن میزان احتراق و مقدار گرما را در مقایسه با سوزاندن آمونیاک افزایش می‌دهد. پوسکو، دوسان و RIST قصد دارند این فناوری را توسعه داده و مقداری از گرمای تولیدشده از گازهای خروجی حاصل از حالت احتراق را بازیابی کرده و مجددا آن را به تجزیه‌کننده تزریق کنند تا قدرت گرمایشی گاز را افزایش داده و همچنین بازده تولید انرژی را بهبود بخشند. تولید انرژی از طریق سوخت آمونیاک، فرآیندی سازگار با محیط‌زیست است، زیرا در این فرآیند دی‌اکسید کربن منتشر نمی‌شود. در صورت استفاده از این فناوری در فرآیند تولید برق از طریق گاز طبیعی مایع، انتشاردی‌اکسیدکربن در نیروگاه‌های فعال کنونی کاهش می‌یابد. اگر آمونیاک به‌عنوان مخلوطی با LNG در نسبت گرمایی ۲۰ درصد بسوزد، در این صورت می‌توان انتشار دی‌اکسید کربن را در مقایسه با تولید برق از LNG، تا حدود ۲۰درصد کاهش داد. شرکت دوسان سال گذشته موفق به بومی‌سازی فناوری به‌کار رفته در توربین‌های گازی شد و در حال حاضر متعهد به توسعه توربین‌های احتراق همزمان و سوزاندن هیدروژن شد. این شرکت با استفاده از فناوری خود یک توربین گاز احتراقی ابداع می‌کند که با یک حرکت گاز تجزیه‌شده به هیدروژن و نیتروژن را می‌سوزاند. این سه نهاد قرار است با استفاده از امکانات آزمایشی احتراق آمونیاک که براساس توافق آنها در مرکز تحقیقات هیدروژن RIST راه‌اندازی می‌شود، توسعه فناوری را تسریع کنند.