قیمت محموله‌های گاز طبیعی مایع (LNG) که به آسیا تحویل داده می‌شوند، هفته جاری به بالای ۱۳ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش (mmBtu) صعود کرد که بالاترین رکورد قیمت برای این وقت از سال از سال ۲۰۱۳ تاکنون به شمار می‌رود. قیمت عمده‌فروشی هلند و قیمت گاز طبیعی آمریکا هم به بالاترین رکورد چند سال اخیر صعود کرده است.

آمار رفینیتیو آیکان نشان داد محموله‌های ژوئن به مقصد ژاپن ۱۸ درصد نسبت به ماه پیش افزایش یافته و به ۰۱/ ۶ میلیون تن رسیده که بالاترین میزان در سه ماه گذشته است. نیروگاه‌های ژاپنی در تلاشند تا از تامین برق کافی در برابر تابستان داغ و در آستانه بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو که ۲۳ ژوئیه آغاز می‌شود، اطمینان حاصل کنند.

طبق آمار، چین حدود ۴/ ۶ میلیون تن LNG در ژوئن وارد کرد که در مقایسه با ماه مه کاهش داشت اما حدود ۲۶ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

یک معامله‌گر LNG مقیم سنگاپور گفت: ما شاهد خرید زیادی از سوی کسانی هستیم که مهیای زمستان می‌شوند. قیمت بالای محموله‌های تک هم تاثیری روی خریداران نداشته است اگر چه این گرانی به معنای ضرر آنهاست؛ چرا که قیمت عمده‌فروشی داخلی چین در حال حاضر پایین‌تر از قیمت محموله‌های تک LNG است.

یک معامله‌گر مقیم چین گفت: خرید قوی از سوی چین بر مبنای دلایل امنیت انرژی بوده است؛ زیرا چینی‌ها می‌خواهند از تکرار زمستان گذشته که در پی کمبود تامین گاز، قیمت محموله‌های تک به بالای ۳۰ دلار به ازای هر واحد mmBtu صعود کردند، اجتناب کنند.

قیمت پایه گاز اروپا هم تحت تاثیر قیمت بالای محموله‌های تک LNG در بازار آسیا افزایش یافت و قیمت ماه آتی در هاب تی‌تی‌اف هلند صبح پنج‌شنبه به رکورد ۲۵/ ۳۶ یورو به ازای هر مگاوات ساعت صعود کرد. هنگامی که قیمت محموله‌های تک LNG در آسیا گران می‌شود، فروش محموله‌ها به این منطقه برای صادرکنندگان جذاب‌تر شده و به کمبود محموله‌های LNG برای اروپا منجر می‌شود.

سطح پایین ذخایر، اختلالات مربوط به تعمیرات تابستانی و قیمت بالای کربن هم تقاضا برای خرید گاز طبیعی را تشدید کرده‌اند. در همین حال عرضه گاز روسیه به اروپا ۱۵ تا ۲۰ درصد در مقایسه با سطح سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده و وضعیت مربوط به کاهش ذخایر این منطقه را تشدید کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا بهای معاملات گاز طبیعی در هاب هنری در لوئیزیانا هفته جاری به بالاترین حد ۳۰ ماه اخیر صعود کرد که تحت تاثیر پیش‌بینی تقاضای بالاتر برای برق به دلیل داغی هوا در دو هفته آینده، رشد صادرات و سطح کمتر از حد معمول گاز در ذخایر برای این وقت از سال بود.