بانک تجارت؛ از زیان تا سود انباشته

براساس اطلاعات منتشر شده «وتجارت» از سال ۱۳۶۰ تا پایان سال ۱۳۹۸ در مجموع ۴۱هزار میلیارد ریال سود محقق کرده در حالی ‌که در عملکرد ۱۲ماه سال ۱۳۹۹ موفق به کسب ۱۶۹ هزار میلیارد ریال سود شده که ۴برابر ۴۰ سال فعالیت این بانک است. اگرچه برای ارزیابی دقیق این عملکرد و نتایج آن باید به میزان رشد نقدینگی در سال‌های یادشده و تورم موجود در اقتصاد نیز توجه شود، اما با توجه به زیان‌ده بودن این بانک در سال‌های گذشته و وجود رقمی بیش از ۱۰۰هزار میلیارد ریال زیان انباشته در سال‌های اخیر، عملکرد سال ۹۹ بانک تجارت در سودآوری  را می‌توان جهشی در این خصوص ارزیابی کرد. رشد سودآوری در بنگاه‌های اقتصادی و به‌ویژه بانک‌ها معلول عوامل مختلفی است و نشان از بهبود فعالیت‌های عملیاتی یک بنگاه اقتصادی دارد. در چند سال اخیر بانک تجارت برای جبران زیان انباشته و حرکت به سمت سودآوری، فعالیت گسترده‌ای را در جهت اصلاحات  زیرساختی آغاز کرده و به نظر می‌رسد در صورت ادامه این روند، شاهد پایداری در رشد سودآوری این بانک بورسی باشیم.

نکته قابل ‌توجه در گزارش‌های منتشرشده از عملکرد این بانک در سال گذشته، افزایش سود اعلام‌شده «و تجارت» پس از انجام حسابرسی است. بنا بر این گزارش‌ها، سود هر سهم بانک تجارت در ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۹۹ پس از انجام حسابرسی مبلغ ۱۳۴ ریال افزایش ‌یافته که این امر هم به‌نوبه خود قابل‌ توجه است. بانک تجارت برای دوره یاد شده مبلغ ۶۴۵ ریال سود برای هر سهم محقق کرده بود درحالی‌که در دوره مشابه سال قبل از آن ۴۴ریال زیان برای هر سهم شناسایی‌ شده بود. در صورت‌های مالی بانک تجارت قبل از حسابرسی مبلغ ۵۱۱ ریال برای هر سهم، سود شناسایی‌ شده بود که پس از انجام حسابرسی این مبلغ با افزایش ۱۳۴ریال به ۶۴۵ ریال افزایش یافت. سود تلفیقی هر سهم  هلدینگ بانک تجارت هم ۷۵۵ریال اعلام‌ شده است. در ۱۲ماه سال ۹۹ این بانک توانسته ۱۴۴هزار و ۵۰۰میلیارد ریال  سود خالص محقق کند.

 دلایل سودآوری «وتجارت»

در پایان تیرماه امسال مجمع عمومی بانک تجارت برگزار شد و در جریان ارائه گزارش هیات‌مدیره به سهامداران، اطلاعات دقیق‌تری از عملکرد این بانک در سه سال گذشته و به‌ویژه سال ۹۹ منتشر شد. رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک تجارت، در مورد علل سودآوری این بانک در سال ۹۹ به سهامداران گفت: حاصل ۱۲ ماه تلاش همگانی و تحقق اهداف ابلاغی مجموعه بانک تجارت به رشد ۱۳۳درصدی جمع درآمدهای عملیاتی این بانک نسبت به دوره مشابه سال ماقبل انجامیده است.  به گفته وی در سال ۹۹ سهم بانک از بازار منابع در بین پنج بانک بزرگ تجاری با ۸/ ۵درصد رشد در افزایش سهم از منابع نسبت به پایان سال ۹۸ به ۱/ ۱۸درصد افزایش‌یافته و مجموع سپرده‌های ریالی بانک تجارت با ۲/ ۵۳درصد رشد به ۲۸۰۴هزار میلیارد ریال و سپرده‌های جاری ریالی با ۵۴درصد رشد به ۶۴۴هزار میلیارد ریال رسیده است. مدیرعامل بانک تجارت قیمت تمام‌ شده پول در این بانک را در سال گذشته ۵/ ۹درصد اعلام کرد که ۸/ ۲درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر است.  

درمجموع هزینه پول در سه سال گذشته در بانک تجارت معادل ۴/ ۷درصد کاهش داشته است که این امر نقش بسزایی در افزایش میزان سود دارد. دولت‌آبادی رشد بی‌سابقه منابع ارزان‌قیمت در بانک تجارت را در بهبود صورت‌های مالی این بانک موثر دانسته و تاکید کرده سهم سپرده‌های کم‌هزینه در سبد سپرده‌ای این بانک در سه سال گذشته معادل ۱۵واحد درصد افزایش داشته است. مدیرعامل بانک تجارت از تغییرات و تحولات مهم زیرساختی در این بانک طی سال‌های گذشته خبر داده که نقش مهمی در تحقق سود حداکثری بانک داشته است.

 عملکرد بانک تجارت در بورس

ارزش هر سهم «وتجارت» در ابتدای سال ۱۳۹۷ معادل ۶۲۸ریال بود که این رقم با افزایش فراوانی در ۲۷ تیر امسال به ۲۷۳۰ریال رسید. سرمایه این بانک در پایان سال ۹۷  افزایش ۳۹۰درصدی داشت و با توجه به این امر افزایش ارزش سهام بانک تجارت ۲۰۳۰درصد بوده است درحالی‌که طی همین مدت میانگین رشد سهام در صنعت بانکداری ۱۳۷۰درصد و شاخص کل ۱۲۵۱درصد بوده است.

بانک تجارت با افزایش سرمایه ۳۹۰درصدی در پایان سال ۹۷ از لحاظ شاخص سرمایه به بزرگ‌ترین شرکت  بورسی کشور تبدیل شد و توانست از مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شود. بانک تجارت بعد از چهار سال توانسته از زیان خارج شود که براساس سند تدوین‌شده در این بانک دوسال زودتر از برنامه تدوین‌‌شده است. پیش ‌از این زیان انباشته بانک تجارت مبلغ ۱۰۰هزار میلیارد تومان اعلام ‌شده بود، اما براساس اطلاعات منتشر‌شده در مجمع این بانک، رقم یاد‌شده در پایان سال گذشته  ۱۳۷هزار میلیارد ریال بوده، اما با پوشش این زیان در حال حاضر سود انباشته بانک تجارت به ۵/ ۵هزار میلیارد ریال رسیده است.