تیشه نماهای لاکچری بر ریشه معماری ایرانی

محصولات اکثر ‌این کارخانه‌ها، شامل آجر سنتی، آجر ماشینی و بلوک تماما با فناوری قدیمی ‌تولید می‌شوند که علاوه بر انرژی‌بری بسیار بالا در تولید (بیش از ۲ برابر انرژی‌بری تولید آجر با فناوری جدید)، از بسیاری از مزایای نهفته در استفاده از آجرهای جدید بی‌بهره هستند. سهم ۴۵درصدی هزینه‌های انرژی در تولید آجر از دیدگاه اقتصاد ملی، خود بیانگر شدت انرژی مصرفی بسیار بالا در این صنعت و لزوم توجه به آن است. اکثر کارخانه‌های فعلی آجر ماشینی ایران در دهه ۵۰ براساس شرایط اقتصادی و صنعتی و اطلاعات علمی و فنی موجود آن زمان تاسیس شد که در حال حاضر با توجه به گرایش ساختمان‌سازی از شیوه ‌سنتی به صنعتی و توجه به شرایط اقلیمی و آگاهی از قرار گرفتن کل مناطق ایران روی خط زلزله و لزوم توجه به کاهش مصرف انرژی باید تغییرات بنیادی اساسی در خطوط تولید کارخانه‌های آجر ماشینی صورت گیرد و ماشین‌آلات تولیدی با فناوری جدید مطابق با شرایط و نیاز ساخت‌وساز کشور جایگزین ماشین‌آلات قدیمی فعلی شود.  یکی از کارخانه‌های کاملا مدرن در این حوزه آجر گستر امیران است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فعالیت‌ها، ظرفیت‌ها و چالش‌های این  صنعت  با زانیار میانه‌گر، مدیر بازرگانی و توسعه کسب‌وکار آجر گستر امیران به گفت‌وگو نشستیم.

 با توجه به اینکه در حال حاضر توجه زیادی به نماهای ساختمان می‌شود و شورای معماری کاربرد برخی از متریال‌ها را در نما محدود کرده است آجر چه نقشی می‌تواند در این برهه داشته باشد؟

با توجه به نامناسب بودن و درهم‌ریختگی بسیاری از نماهای ساختمانی شاهد هستیم که این مساله ناهنجاری‌های  زیادی را در سطح شهر به وجود آورده است و جدا از ناهماهنگی نمای شهری موجب انتقاد همگان نیز شده است. معماری ایرانی در دهه‌های اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر شکل داده و از درون‌گرایی سنتی به برون‌گرایی مدرنیستی سوق پیداکرده است. بر همین اساس توجه و ساماندهی نمای ساختمان‌ها از سوی شهرداری امری لازم و ضروری است و باید به صورتی گسترده برنامه‌ریزی و پیگیری شود. متاسفانه در بخش‌هایی از کشور شاهد  تیشه نماهای لاکچری بر ریشه هویت معماری ایرانی هستیم. براساس آمارهایی سال‌های گذشته در تهران نمای سنگ و آجر ۵۵/ ۳۲درصد مجموع ساختمان‌ها را به‌خود اختصاص داده و نمای آجر تنها شامل ۶۸/ ۸درصد ساختمان‌ها می‌شود. هرچند رسالت کمیته‌های نما تاکید بر استفاده از مصالحی خاص نیست و نزدیک شدن به معماری ایرانی و بومی و فاصله گرفتن از نمای رومی و کلاسیک را مورد توجه قرار می‌دهند، اما مصالح مورداستفاده در نما می‌تواند تا حدودی علاقه و تمایل طراحان و مالکان را نمایش دهد. این گروه صنعتی  با تولید آجرهای نما در طرح‌ها و رنگ‌ها و ابعاد مختلف گامی بلند برداشته و سعی در تولید آجرهایی  باکیفیت کرده تا در این راه بتوانیم برای حفظ هویت معماری، تاریخی، فرهنگی و هماهنگی با اقلیم و شرایط جغرافیایی منطقه چهره‌ای زیباتر از شهرمان با کمک معماران و سازندگان بسازیم.

 در حال حاضر گروه شما چه محصولاتی تولید می‌کند و مشخصه اصلی تولیدات شما شامل چه مباحثی است؟

گروه صنعتی امیران با بهره‌گیری از دانش ایرانی و استفاده از تجربیات و فناوری مدرن در سال ۱۳۸۸ توسط محمود ملایی، مدیرعامل  مجموعه امیران فعالیت خود را شروع و در طول این سال‌ها اولویت اصلی این شرکت ارتقای کیفیت و تنوع محصولات تولیدی به‌ویژه محصولات صنعتی در راستای پوشش نیازهای مختلف صنعتگران برای تولید و تامین آجر کوره‌های مختلف بوده است. در حال حاضر کارخانه‌های آجر امیران با تولید طیف گسترده‌ای از انواع آجرنما، قدیمی  و نسوز صنعتی یکی از برترین تولیدکنندگان آجر در ایران است.

ازجمله آجرهای تولیدی نما در کارخانه‌های امیران نما می‌توان به آجرهای نسوز نما با مقاومت در برابر عوامل محیطی و هرگونه شوره‌زدگی مانند شاموتی و سمیرم، انواع آجرنسوز سفید و مشکی، آجرهای سنتی رستیک و قزاقی، آجرهای دکوراتیو، آجرهای طرح چوب، طرح بتن اکسپوز، آجرهای مدرن و زیبای طرح چرم و ده‌ها مدل آجر دیگر اشاره کرد.

این گروه  سعی در توسعه همه‌جانبه محصولات آجری داشته و علاوه بر این اصل اول در تولید محصولات امیران نما توجه به کیفیت بالا در سطح گسترده است. ما همواره در تلاشیم تا با تولید بازه متنوعی از محصولات بتوانیم تعدد سلیقه‌های مختلف را پوشش داده و حق انتخاب را همواره برای مشتریان محفوظ داریم. کارخانه‌های امیران انواع آجرنسوز نما و  آجرنسوز کوره را در رنگ‌های متنوعی تولید و ارائه کرده و آمادگی دارد تا اگر مشتریان به دنبال رنگ و ابعاد خاصی هستند آن را به‌صورت سفارشی تولید کند.

 در بخش تولید با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟

از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های صنعت نسوز می‌توان به کمبود برخی مواد اولیه در کشور و مشکلات وارداتی آن اشاره کرد که این مساله به‌نوبه خود موجب  شده تا پتانسیل تولید برخی از آجرهای ویژه دیرگداز در کشور از بین برود. لازم به ذکر است در صورت مرتفع شدن این مسائل با توجه به قیمت تمام‌شده پایین این نوع از دیرگدازهای خاص و ویژه در داخل کشور به نسبت مشابه خارجی آن می‌توان جدا از بی‌نیازی صنایع داخلی از واردات این آجرها یک فرصت ایده‌آل نیز برای صادرات  این محصولات به وجود آورد.

 آیا قطعی برق شرکت شما را هم به چالش کشیده است؟

بی‌شک قطعی‌های مکرر  برق و گاز در ماه‌های اخیر تاثیر فراوانی روی تامین به‌موقع سفارش‌ها و کیفیت  تولید محصولات آجر داشته است رفع چنین مشکلاتی با کمک مسوولان کشوری می‌تواند موجب از بین رفتن بخش عمده‌ای از دغدغه‌های به وجود آمده برای کارخانه‌های صنعتی باشد.

 با توجه به رکود ساخت‌وساز مقدار و ظرفیت تولید را به چه  میزان کاهش داده‌اید؟

یکی از مشخصه­‌های توسعه اقتصادی هر کشور طرح‌های عمرانی آن است که به‌عنوان معیار و شاخصی عمده در رونق اقتصادی آن کشور مورد بررسی قرار می­‌گیرد. متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد کاهش پروژه‌های عمرانی در سطح کشور بوده‌ایم که به تبع این مساله روی ظرفیت تولید در کارخانه‌های تولیدکننده محصولات مرتبط با این صنعت مشهود بوده است. در خصوص ظرفیت تولید محصولات کارخانه‌های امیران با توجه به متنوع بودن محصولات آجر این شرکت، با برنامه‌ریزی، بازاریابی دقیق و شناسایی نیاز بازار و تمرکز بر تولید محصولات موردنیاز در بازار داخلی، همچنین با استفاده از فرصت‌های به وجود آمده جدید در بازار خارج از ایران نه‌تنها ظرفیت تولید کم نشده بلکه فاز دوم توسعه کارخانه با طراحی ۴ خط تولیدی مجزا برای تنوع بخشیدن به محصولات تولیدی آجر امیران در راستای نیاز روزافزون مشتریان راه‌اندازی شد.

 از وزیر راه و شهرسازی جدید در دولت منتخب چه انتظاراتی دارید؟

برخی از مشکلات اقتصادی کشور ساختاری است و مسوولان باید برای رسیدن به جایگاه اصلی صنعت و تحقق توسعه اقتصادی کشور از تجربه‌های مدیران، اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و مدیریتی در بخش خصوصی استفاده کنند تا بسیاری از مشکلات خرد و کلان پیش‌روی صنعت را بتوان به‌راحتی ریشه‌کن کرد. پرواضح است که اختصاص بودجه به پروژه‌های عمرانی و نگاهی جدی‌تر  به پیمانکاران عمرانی به‌عنوان کارآفرینان این مرزوبوم  و برنامه‌ریزی برای  رفع مشکلات به وجود آمده برای آنان می‌تواند کمک شایانی به چرخه عمرانی و اقتصادی کشور داشته باشد. این امر به‌نوبه خود می‌تواند موجب افزایش تقاضا در بازار داخلی شود.

 چه پیشنهادی برای بهبود وضعیت تولیدکنندگان آجر دارید؟

آجر از کالاهایی است که قدمتی چند هزارساله در ایران دارد و جزو معدود کالاهایی است که طی سالیان طولانی از تغییرات بسیار کمی برخوردار بوده به‌گونه‌ای که بسیاری از مردم هنوز هم آجر را همان محصول خشتی بارنگ زرد و ابلق می‌پندارند که با ورود فناوری و تولید محصولات متنوع و کاربردی آجر این داستان کاملا دگرگون شد.

با رشد فناوری و استفاده بسیاری از کارخانه‌ها از این فناوری‌های نوین تولیدکنندگان توانسته‌اند کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند و حتی طرح‌های جدید و مدرن از آجر را تولید کنند که تقاضای بالایی در داخل و خارج از کشور دارد. گروه صنعتی آجر امیران با استفاده از فناوری‌های جدید در سال‌های اخیر توانسته است تنوع محصولات آجری خود را از ۶۰ مدل به بیش از ۳۸۰ مدل در طرح‌ها، رنگ‌ها و ابعاد گوناگون توسعه دهد. در این راستا می‌توان به تولید آجرهای بسیار زیبا و جذاب دکوراتیو، طرح چرم و طرح اکسپوز برای دکوراسیون داخلی مکان‌های شیک و مدرن یا آجرهای طرح چوب اشاره کردکه با کیفیت مثال‌زدنی و تنوع بسیار بالا در رنگ می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای ترموود باشد، چرا که امیران نما با استفاده از فناوری‌های روز دنیا توانسته است محصولی را تولید کند که هم از لحاظ ظاهری، مقاومت و ماندگاری رنگ بسیار با کیفیت باشد هم از لحاظ قیمتی بسیار مقرون به‌صرفه.

بی‌شک یکی از بهترین پیشنهادها  برای تولیدکنندگان استفاده از فناوری‌های روز دنیا و تولید محصولات مطابق با نیاز روز بازار است.

 برای ارتقای کیفیت چه تلاش‌هایی داشته‌اید؟

در راستای تحقق «جهش تولید» همواره گروه صنعتی آجر امیران استقرار فرهنگ کیفیت در فرآیند تولید محصولات را یکی از راهبردهای اصلی خود قرار داده است. در مسیر ارتقای کیفیت محصولات آجر امیران نما می‌توان از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و استفاده از فناوری‌های روز دنیا توسط این گروه صنعتی بزرگ نام برد. به‌عنوان‌مثال در بخش تولید آجرهای نسوز نما دستگاه‌های پرس هزار و ۲۰۰ تنی را جایگزین دستگاه‌های ۶۰۰ تنی کرده‌ایم تا بتوانیم آجرهایی باکیفیت و در حد استاندارد جهانی تولید کنیم.

 برای صادرات چه موانع و چه پیشنهادی دارید؟

با وجود مشکلات فراوان در کشور شاهد رشد و توسعه بنگاه‌های تولیدی بزرگی مانند آجر امیران  هستیم. شاید مشکلات زیاد باشد، اما رفع بسیاری از این مشکلات به‌راحتی امکان‌پذیر است. به‌عنوان‌مثال در سال گذشته شاهد افزایش چند برابری هزینه حمل‌ونقل بوده‌ایم که همین مساله کوچک موجب شده تا برخی از صادرکنندگان از صدور آجر به کشورهای اطراف به دلیل عدم صرفه اقتصادی خودداری کنند. توجه به مسائل کوچک از این نوع و داشتن تلاش و برنامه مناسب از سوی دولت برای رفع آن می‌تواند موجب افزایش چشمگیر و چند برابری صادرات شود.

 در خصوص میزان صادرات مطالبی بفرمایید؟

آجر یکی از پرمصرف‌ترین مصالح در ساختمان‌سازی و کوره‌های دمابالای صنعتی است، آجر در بخش ساختمانی در انواع مختلف مانند آجرنما، آجر قزاقی، آجرنسوز، آجر بهمنی، آجر ممتاز، آجر سه گل، آجر ده سوراخ و آجر لفتون تولید می‌شود. همچنین آجرهای نسوز دمابالا (دیرگداز‌ها) در بخش نسوز صنعتی شامل انواع آجر آلومینی، منیزیتی، سیلیسی، آجر شاموتی و انواع آجرهای سبک و عایق است. آجرنسوز صنعتی دیرگداز‌هایی هستند که معمولا در کوره‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند تا دمای ۱۸۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. همچنین در برابر تغییرات فیزیکی و شیمیایی یا نیروهای مکانیکی و فرسایشی در دماهای بالا مقاومت کند.

طبق تحقیقات بازار اخیر ما در شرکت آجر گستر امیران با توجه به نیاز و تقاضا برای انواع مختلف آجر بهترین کشورها جهت صادرات آجر با توجه به میزان پتانسیل صادراتی و روابط تجاری دو کشور شامل کشورهای عراق، امارات، قطر، قزاقستان، تاجیکستان و صدالبته روسیه با مقدار بالای تقاضا و یکی از جذاب‌ترین مقاصد صادراتی آجر امیران هستند. شایان‌ذکر است با توجه به تحقیقات هدفمند توانسته‌ایم نیازهای بازار هرکدام از مقاصد صادراتی را به‌خوبی درک کنیم و متناسب با نیاز هر بازار نوعی خاص از محصولات امیران را به این کشورها صادر کنیم. با کمک خداوند منان و کیفیت مثال‌زدنی و تنوع در ابعاد و رنگ‌های محصولات،  در سال جاری کارخانه‌های آجر امیران توانسته میزان ۶۰درصد صادرات آجرهای نسوز ساختمانی، ۴۵درصد آجرهای نسوز صنعتی خود به کشور عراق و ۵۵درصد صادرات خود به کشور قزاقستان را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش دهد.

p29- (2) copy