با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری، شاهد هستیم که تعداد برنامه‌نویسان نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و جوانان و حتی نوجوانان بسیاری شروع به یادگیری این علم کرده‌اند. مطمئنا یکی از عمده دلایل آنها برای روی آوردن به این حیطه، حقوق برنامه‌نویسان در ایران و کسب درآمد بیشتر و همچنین داشتن شغلی آینده‌دار است. تکنولوژی هر اندازه که برای بشر مزایایی داشته باشد، به همان اندازه نیز می‌تواند باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل شود که اگر کمی آینده‌نگری داشته باشید، می‌توانید حرفه‌ای یاد بگیرید که تا سال‌ها به افراد حرفه‌ای در آن نیاز باشد.

افزایش استفاده از گوشی‌های موبایل و همچنین طراحی برنامه‌های تحت وب و وب‌سایت‌ها، تقاضا برای برنامه‌نویسان اندروید و وب را نیز افزایش داده است. اما اگر بخواهید همین امروز سراغ یادگیری یکی از این دو بروید و برای شما میزان حقوق مهم است، کدام را انتخاب می‌کنید؟ آیا غیر از این دو، شاخه‌های دیگری از برنامه‌نویسی هست که درآمد بیشتری نسبت به این دو داشته باشند؟

در این مقاله و با استناد به آمار به‌دست آمده از گزارش حقوق و دستمزد ایران سلری، قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. این گزارش با توجه به اینکه از اطلاعات حقوق دستمزد بیش از ۹۰ هزار نفر در سال ۹۹ به‌دست آمده است، یکی از معتبرترین گزارش‌های حقوقی به‌شمار می‌آید که این اعتبار خود را از میزان شرکت کننده‌ای که دارد به‌دست آورده است.

در این گزارش حقوقی می‌توانید به اطلاعات کامل و جامعی از میزان دریافتی برنامه‌نویسان در ایران براساس میزان تحصیلات، سمت شغلی، میزان سابقه کاری، بزرگی و کوچکی شرکت و موارد دیگر دسترسی داشته باشید. با داده‌های موجود در این گزارش می‌توانید به آسانی دریافتی خود را با حقوق برنامه‌نویسان در دیگر شهرها و شرکت‌ها مقایسه کنید.

همچنین ۳۶ درصد از سهم شرکت‌کنندگان که به افراد دارای سابقه کاری یک تا ۳ سال اختصاص دارد، می‌توان به این نتیجه رسید که برنامه‌نویسی جزو مشاغل نوپا به شمار می‌آید و آن حرف ما درباره آینده‌دار بودن را می‌تواند تصدیق کند.

سهم مشارکت آقایان در این گزارش ۶۰ درصد و خانم‌ها ۴۰ درصد است و این نیز می‌تواند نکته جالبی باشد تا خانم‌ها نیز یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی را هر چه زودتر شروع کنند تا بتوانند در بازار کار به بهترین جایگاه‌ها برسند. اما در مورد تفاوت دریافتی میان برنامه‌نویسان وب و اندروید، اوضاع به چه صورت است و این دو در مقایسه با دیگر شاخه‌های برنامه‌نویسی حقوق خوبی دارند؟

 مقایسه حقوق برنامه‌نویسان وب و اندروید براساس سابقه کار و مدرک تحصیلی

این داده‌ها نشان می‌دهد برنامه‌نویسان با مدرک کارشناسی ارشد به‌طور میانگین ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و این رقم برای برنامه‌نویسان وب ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برنامه‌نویسان اندروید ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. در این رده تحصیلی تفاوت دریافتی میان برنامه‌نویسان وب و اندروید به حدود ۲ میلیون تومان رسیده است.

میزان افزایش حقوق برای برنامه‌نویسان اندروید با فاصله سابقه کاری صفر تا ۳ سال تا ۷ تا ۱۵ سال به ۴ میلیون و۱۰۰ هزار تومان رسیده است. با مقایسه دو نمودار بالا می‌توان نتیجه گرفت هر چه در برنامه‌نویسی خصوصا برنامه‌نویسی اندروید میزان سابقه کار بیشتر شود، حقوق نیز افزایش خواهد یافت.

در هر صورت برنامه‌نویسی یکی از حرفه‌هایی است که در آن تجربه (سابقه کار) و همچنین توانایی بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد و در واقع تمرین و ممارست در یادگیری است که می‌تواند شما را به‌عنوان برنامه‌نویس در بازار کار شناخته‌شده کند. ایران سلری با گردآوری اطلاعات حقوق دستمزد بیش از ۹۰ هزار نفر در سال ۹۹، به شما این امکان را می‌دهد تا حقوق افراد مشابه خود را مشاهده کرده و حقوق و دستمزد خود را نیز براساس سابقه کار، توانمندی‌ها و تحصیلات خود تخمین بزنید و براساس این مقایسه، مبنایی برای مذاکره حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ با کارفرمایان به‌دست آورید.

 ایران سلری

ایران سلری با داشتن اطلاعات ۲۶۰ هزار نفر از افراد شاغل توانسته است جامع‌ترین گزارش را در مورد حقوق و دستمزد جمع‌آوری کند که اطلاعات موجود در این گزارش‌ها در مورد مشاغل مختلف و در سال‌های مختلف است. به این ترتیب، دسترسی به میزان حقوق افراد مختلف در مشاغل مختلف، دیگر کار سختی نیست و هر کارجویی که قصد ورود به بازار کار را دارد می‌تواند با مشاهده گزارش حقوق و دستمزد ایران سلری، ایده و سرنخ خوبی در مورد وضعیت دریافتی‌ها به دست آورد. همچنین کارفرمایان نیز می‌توانند به دید بهتری از پرداختی‌ها در بازار برسند.

 سخن پایانی

میزان حقوق و دریافتی افراد در شاخه‌ها و مشاغل مختلف می‌تواند بر اثر عوامل مختلف بالا و پایین باشد. در مورد برنامه‌نویسان وب و اندروید نیز بسته به نوع فعالیت شرکت، میزان تسلط بر زبان انگلیسی، سمت شغلی، بزرگی و کوچکی شرکت و موارد دیگر می‌تواند میزان دریافتی متفاوت باشد. برای اینکه بتوانید به‌طور کامل به این اطلاعات دسترسی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم گزارش ایران سلری را بررسی کنید و در مورد حقوق و دستمزدهای رایج در بازار کار در مورد برنامه‌نویسان، اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید. همچنین، شما نیز می‌توانید بخشی از این گزارش باشید و با شرکت در این گزارش به افراد کمک کنید تا دید بهتری نسبت به حقوق خود داشته باشند.