آیا گفتم که خودروی من سفیدرنگ است؟ در حالی ‌که همسایه ما که راننده یک خودروی  تسلا است ممکن است به من پوزخند بزند، اما محاسبات ریاضی من در این خصوص ساده و بدیع است. خودروی سواری من به‌ندرت بیش از ۲۰ مایل در روز مسافت طی می‌کند. حتی با یک خروجی استاندارد خانگی، می‌توانیم باتری ناچیز این خودرو را یک‌شبه کاملا شارژ کنیم و روز بعد دوباره به همین منوال، با موتور الکتریکی آن می‌توانیم همین مسافت را طی کنیم. در سفرهای بین‌شهری خود که به‌ندرت اتفاق می‌افتد، مقداری سوخت فسیلی نیز می‌سوزانیم. خودروهای الکتریکی قاتلان خودروهای گاز و بنزین‌سوز خواهند بود، حتی سریع‌تر ازآنچه پیش‌بینی می‌کردیم، اما آنها حتی به خودروهای هیبریدی مانند خودروی من که درواقع خواهر و برادر بزرگشان هستند، رحم نخواهند کرد. در آمریکا، از چهار سال گذشته، افزایش فروش وسایل نقلیه کاملا الکتریکی، میزان فروش خودروهای هیبریدی پلاگین را کاهش داده و از آن زمان به‌طور مداوم این روند کاهشی ادامه دارد. همچنین آمار و ارقام حاکی از آن است که در سه‌ماه نخست امسال آمریکایی‌ها در مقابل خرید هر دستگاه خودروی هیبریدی، سه دستگاه خودروی برقی خریداری کردند. این در حالی است که در آسیا، خودروهای هیبریدی تقریبا ۶ سال پیش برتری خود را در مقابل وسایل نقلیه الکتریکی از دست دادند و این فاصله بسیار بیشتر است.

من این را فهمیدم که هیچ‌کس اهمیتی به محاسبات ریاضی که من انجام دادم نمی‌دهد، درحالی‌که خودروسازان نیز فقط به فکر افزایش فروش خود هستند. با یک خرید بزرگ، به‌طورقطع قلب همان چیزی را به دست می‌آورد که می‌خواهد، یعنی یک خودروی جدید و هیجان‌انگیز. به‌طورکلی خودروهای هیبریدی، در دنیای هیجان‌انگیز خودروهای برقی مانند یک گوشی ساده در دنیای آی‌فون هستند. اگرچه در این میان از این موضوع نیز نباید غافل شد که خودروهای هیبریدی این روزها خوب هستند. یک  نکته خوب در رابطه با صنعت خودرو این است که ما می‌توانیم رانندگی با خودروهای مختلفی را تجربه کنیم و این صنعت در حال حاضر از تنوع بسیاری برخوردار است. تجربه دست‌اول و بی‌واسطه خودروها هنگام مصاحبه با مدیران خودرو بسیار مفید است و یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی با کارهایی است که آنها انجام می‌دهند. به‌تازگی متوجه شده‌ام مسیر حرکت من پر از خودروهای هیبریدی درجه‌یک است. به‌طور مثال در حال حاضر در اطراف من یک خودروی تویوتا هایلندر است که به‌طور پیوسته ۳۵ مایل را با یک گالن طی می‌کند. قبل  از آن ‌یک هیوندای سوناتا، کیا سورنتو و یک BMW ۵۳۰e لوکس نیز مشاهده کردم. بعضی از آنها، مانند پاسیفیک من، می‌توانند به برق نیز وصل شوند و شارژ شوند، اما بسیاری از آنها برق خود را به‌طور انحصاری با کاهش شتاب خودرو هنگام کند شدن سرعت تامین می‌کنند. در صنعت به موارد اول خودروهای الکتریکی پلاگین هیبریدی یا PHEV می‌گویند و مورد دوم به خودروهای الکتریکی هیبریدی یا HEV معروف هستند و پسرعموهای آنها که کاملا برقی هستند، به‌عنوان خودروهای الکتریکی باتری‌دار یا BEV شناخته می‌شوند.  در هر صورت کلمه‌ای که با نام اختصاری «H» آغاز شود، هیچ‌گاه جذابیت گوی مغناطیسی تسلا را نخواهد داشت، اما همه آنها بی‌سروصدا در کاهش انتشار کربن بسیار موثر هستند.

از برجسته‌ترین خودروهای هیبریدی اخیر خودروی تویوتا RAV۴ Prime بود که تا قبل از شروع احتراق شمع‌هایش و آغاز انفجارهای کوچک در موتور خود به‌واسطه سوخت فسیلی، بیش از ۴۲ مایل حرکت می‌کرد. این مسافت بالاتر از کلاس خودروهای هیبریدی رایج است و از میانگین مسافت طی‌شده خودروها در ایالات‌متحده نیز بالاتر است. این خودرو در سفرهای بین‌شهری نیز عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش می‌گذارد. موتور احتراقی استفاده ‌شده در خودروی RAV۴ Prime همچون یک اسلحه مسلح آماده به شلیک عمل می‌کند که در صورت نیاز بتواند به‌خوبی وظیفه خود را انجام دهد. تصور نکنید که این ‌یک خودروی احتراقی با سوخت فسیلی با مصرف قطره‌ای است، اما به عنوان ‌یک خودروی الکتریکی ترکیبی، دارای یک طرح قوی و عملکرد مناسب است. درست است که این خودرو فاقد خودکفایی فنی یک تسلای ساکت و دقیق است، اما تجربه استفاده از آن بسیار امیدوارکننده بوده است، اما من تنها کسی نیستم که چنین فکری می‌کند، طبق گفته سامانتا گروت، مدیرکل بازاریابی وسایل نقلیه تویوتا، این مدل خودرو مانند بستنی در گرمای ساحل فروخته می‌شود. در سه‌ماه اول سال جاری، تقریبا از هر چهار خودروی فروخته ‌شده تویوتا در ایالات‌متحده، یک خودرو هیبریدی بود، در حالی ‌که این رقم در مقایسه با سال قبل حدود ۱۲درصد بیشتر است. کیفیت محصولات هوندا نیز بخشی از شتاب روزافزون این شرکت در این صنعت را موجب شده است. سهم مشتریانی که خودروی شاسی‌بلند هیبریدی CR-V هوندا را خریداری می‌کنند، در بهار امسال ۱۰ برابر شده است.

به گزارش بلومبرگ NEF، در اروپا، خاورمیانه و آفریقا، افزایش سختگیری‌ها در قبال انتشار گازهای گلخانه‌ای در سه‌ماه نخست سال‌جاری، فروش خودروهای هیبرید پلاگین را حتی بیشتر از خودروهای کاملا الکتریکی افزایش داده است. در آمریکا، بازار خودروهای برقی در این فصل بسیار جلوتر بود، اما شواهدی وجود دارد که  نشان می‌دهد خودروهای هیبریدی در سه‌ماه دوم تا حدی بازار خود را پس خواهند گرفت. بنا بر اعلام IHS مارکیت، شرکت خدمات اطلاعات بریتانیایی آمریکایی، بیش از  ۶ درصد از خودروهای ثبت‌شده ایالات‌متحده در ماه آوریل را خودروهای ترکیبی بنزینی و الکتریکی (هیبریدی) شامل می‌شوند.  براساس گزارش IHS، موج جدید خریداران خودروهای هیبریدی بیشتر افرادی در سنین بالا هستند و بسیاری از آنها در جنوب و غرب میانه زندگی می‌کنند. به‌طور خلاصه، این دارندگان خودروهای قدیمی معمولی هستند که در اغلب موارد تصمیمات کمی عملی‌تر و سبزتر را می‌گیرند و ازاین‌رو به‌جای خرید یک خودروی تمام برقی ترجیح می‌دهند یک خودروی ترکیبی یا هیبریدی خریداری کنند. تسلا مطمئنا اهمیتی به این موضوع  نمی‌دهد، اما مطمئن باشید این آمار برای دیگر مدیران صنعت خودرو بسیار حائز اهمیت است. در رالی نفس‌گیر خودروهای آینده، خط کندرو در اختیار خودروهای هیبریدی برتر خواهد بود.

بنابراین هنوز هم نمی‌توان از تویوتا Prius به این راحتی گذر کرد. این خودرو هنوز هم خوب است و از همه مهم‌تر، توسط یک شرکت فوق‌العاده ساخته ‌شده است. نسل اول تویوتا پریوس سال ۱۹۹۷ عرضه شد. پریوس پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی جهان است. این خودرو در کلاس خودروی هاچ‌بک سایز متوسط دسته‌بندی می‌شود.