به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت دخانیات ایران، دکترسیاوش  افضلی، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت دخانیات ایران در بازدید از  مجتمع دخانیات مازندران، مرکز تحقیقات و آموزش تیرتاش و مجتمع دخانیات گلستان با اعلام این مطلب گفت: شاخص‌های عملکردی شرکت دخانیات ایران به ویژه در بخش‌های تولید، فروش و سهم بازار محصولات دخانی در دو سال اخیر نرخ صعودی داشته است.

وی افزود: با توجه به تولید محصولات جدید شرکت در ابتدای سال‌جاری و تولید مشارکتی برند فورمن در استان مازندران و تهران، شرکت دخانیات ایران، آمادگی کامل برای توسعه فعالیت‌های خود در بخش‌ کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌های مازاد خطوط تولیدی را داشته است.

در بخش پایانی بازدید از مجتمع مازندران، افضلی در جلسه شورای اداری آن مجتمع حضور یافته و با اشاره به دریافت نشان جهش تولید توسط شرکت دخانیات ایران از مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: در گذشته تولید و توزیع متناسب با نیاز بازار صورت نمی‌گرفت و در این بخش از حق دخانیات غفلت شده بود، بنابر این توزیع مویرگی که از نیمه دوم سال گذشته شروع شده است، عاملی در جهت رفع این نقصان و تحقق فروش پایدار خواهد بود.

افضلی در پایان سفرکاری خود به استان‌های شمالی کشور، ضمن بازدید از مجتمع دخانیات استان گلستان، در جلسه شورای اداری این مجتمع حضور یافت و با اشاره به همکاران در آستانه بازنشستگی، از مصوبات مطرح شده برای جایگزینی فرزندان واجد شرایط صرفا در حوزه‌های تولیدی، بازاریابی و فروش و حراستی خبر داد و افزود: دخانیات باید خانه دوم کشاورز باشد و در سال ۹۸ و ۹۹ توانستیم با هدف دفاع از تولید داخلی، افزایش قیمت‌های مناسب در زمینه خرید توتون از کشاورزان را داشته باشیم و در سال ۱۴۰۰ نیز با ادامه این روند بتوانیم با همه مشکلاتی که وجود دارد، از آنها حمایت کنیم.

در این دیدار، دکتر افضلی گفت: سیاست‌های شرکت دخانیات بر دفاع از منافع تولید داخلی نهادینه شده است، پس این طبیعی است وقتی کود، سموم، بذر و خدمات می‌دهیم یا حمایت‌های تخصصی و کارشناسی می‌کنیم انتظار داشته باشیم توتونکاران همکاری دوجانبه داشته باشند.

وی در ادامه افزود:  قیمت خرید توتون با خرمن آماده برابر است و طبیعی است در این حالت هزینه‌های زیادی  بر دوش شرکت‌ دخانیات ایران باشد. حال این پرسش پیش می‌آید که آیا بخش خصوصی حاضر است این گونه که ما از کشاورزان توتونکار حمایت می‌کنیم، به همین گستردگی حمایت کند و خرید کند؟ گرچه با افزایش ۲۰ درصدی قیمت توتون، بحث حمایت از کشتکاران را مدنظر قرار داده‌ایم، اما نیک می‌دانیم تورم فزاینده بر مشکلات مردم افزوده است.