موضوع حذف ایران از کریدورهای  منطقه سیاه‌نمایی است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلام این مطلب درباره افزایش مرز‌های ریلی کشور و اتصال ارمنستان به شبکه ریلی کشورمان گفت: موضوع ترانزیت در تمام شقوق حمل‌ونقل، به‌واسطه موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در نقشه جهان و دسترسی آن به آب‌های آزاد در بنادر جنوبی و شمالی به دریای خزر، یک پل استراتژیک در منطقه و کریدور شرقی- غربی و شمالی- جنوبی محسوب می‌شود که کشورهای شمالی ایران را تا اروپا به خلیج‌فارس متصل می‌کند و دسترسی کشور‌های همسایه محصور در خشکی را به آب‌های آزاد برقرار می‌سازد.

سعید رسولی با بیان اینکه این موقعیت اقتصادی ایجاب می‌کند که حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های ترانزیتی به عمل ‌آوریم، ادامه داد: توجه به کریدورهای ترانزیتی در بخش ریلی جزو اولویت‌های اصلی کشور است و بند ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری هم به موضوع اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی تاکید دارد و در تمام اسناد بالادستی بر توسعه کریدورهای شمال - جنوب تاکید شده و این تاکیدات را با خط خوش نوشته‌ایم و در دفتر کار همه مدیران راه‌آهن نصب ‌کرده‌ایم و درباره تمام این موضوعات با اولویت برنامه‌های متعددی تدوین ‌شده است.

وی با اشاره به افزایش اتصالات ریلی به کشورهای همسایه تاکید کرد:‌ خوشبختانه در حال حاضر کشورمان مرزهای متعدد ریلی با کشورهای همسایه در شرق، غرب و شمال دارد و به‌زودی با اتصال شلمچه به بصره مرز جدیدی به سمت عراق خواهیم داشت. از سوی دیگر اتصال جمهوری اسلامی ایران از طریق چشمه ثریا به ترکیه یکی دیگر از طرح‌های مهم شرکت راه‌آهن محسوب می‌شود. مطالعات این پروژه در حال انجام است و طرف ترک هم برای این کار اعلام آمادگی کرده و مرز ایران و ترکیه از طریق چشم ثریا دومین مرز ریلی کشورمان با ترکیه خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین در آذرماه سال گذشته شاهد افتتاح خط ریلی خواف- هرات از مرز شمتیغ بودیم که از این مسیر افغانستان را به شبکه ریلی کشورمان متصل کردیم و این خط ریلی امکان حمل‌ونقل کالا بین دو کشور را فراهم کرده است. اگر این راه‌آهن به مزارشریف متصل شود؛ می‌توان این مسیر را به سمت ازبکستان، تاجیکستان و چین هدایت و یک کریدور جدید ایجاد کرد. بنابراین ایران از این سمت و از طریق ترکیه و اروپا می‌تواند نقش ترانزیتی و حمل‌ونقل ریلی را به وجود بیاورد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن درباره اهمیت حمل‌ونقل کالا از مسیر ریلی ارمنستان به روسیه اظهار کرد: در شمال کشور در سه‌شاخه اتصال ریلی شمالی- جنوبی برقرار شده است. شاخه شرقی از دریای خزر در مرز اینچه‌برون و در مرز سرخس اتصال ریلی ایجاد شده و از این طریق در حال مبادله کالا بین ترکمنستان به کشورهای حوزه cis و در ادامه به کشور چین هستیم.

وی گفت: خوشبختانه به‌‌رغم وجود پاندمی کرونا موفق شدیم با نصب تونل‌های ضدعفونی، مرزهای ریلی را در تمام این مدت برقرار و فعال نگه‌ داریم و با این اقدامات مراودات ریلی در سال گذشته به‌‌رغم محدودیت‌های کرونایی و مسدودیت ۷ ماهه مرز سرخس و اینچه‌برون ترانزیت از این مسیر ۲۹درصد افزایش داشت و همچنین صادرات ریلی حدود ۵درصد بالا رفت.

رسولی افزود: همچنین در شاخه میانی از دریای خزر، بندر امیرآباد به شبکه ریلی متصل است و همچنین به‌زودی بندر کاسپین هم به شبکه ریلی متصل می‌شود، بنابراین امکان اتصال آن به راه‌آهن رشت ایجاد خواهد شد.

این مقام مسوول ادامه داد: در شاخه غربی در حال حاضر پایانه ریلی آستارا را داریم و از این طریق مراودات ریلی با جمهوری آذربایجان در حال انجام است، اما در این مسیر با حلقه مفقوده راه‌آهن آستارا به رشت به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر مواجه هستیم که مانع از حمل یکسره کالا از طریق شبکه ریلی می‌شود و این تدارک را دیده‌ایم که فعلا از این مسیر به‌صورت ترکیبی بهره‌برداری شود تا راه‌آهن آستارا- رشت به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه در شاخه غربی مرز دیگری وجود دارد، اما مدت‌هاست که به دلیل اختلافات بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان این مسیر تحت عنوان جلفا مسدود شده‌ است، اظهار کرد: ایران ظرفیت بسیار خوبی در آن پایانه دارد و گستردگی خطوط ریلی امکانات خوبی را فراهم آورده و این فرصت را به ما می‌دهد که از آن مرز بتوانیم با کشور همسایه مراودات داشته باشیم و از طریق نخجوان در دوشاخه؛ یکی به سمت ارمنستان و یکی دیگر به سمت باکو مسیر ریلی داشته باشیم البته در درگیری‌های بین دو کشور بخشی از این مسیر تخریب‌شده و نیاز به بازسازی دارد. رسولی گفت:‌ اخیرا به همراه وزیر راه و شهرسازی  سفری به ارمنستان داشتیم که در این  سفر در حوزه حمل‌ونقل تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسید که یکی از اسناد مشخصا بین مدیران راه‌آهن ایران و رئیس راه‌آهن ارمنستان منعقد شد که بنا بر آن هر دو طرف برای توسعه همکارهای ریلی و ازسرگیری مبادلات ریلی در این مسیر از طریق جلفا- نخجوان- ایروان به سمت گرجستان و روسیه داشتیم، ابراز تمایل کردند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به ظرفیت استفاده از بار موجود از مقاصد و مبادی هند و روسیه و همچنین چین گفت: حجم مبادله کالا بین دو کشور روسیه و هند بسیار بزرگ و زیاد است و تقریبا ۱۰۰درصد این کالا از طریق دریا و بافاصله زمانی بالا و با مسافت طولانی حمل می‌شود ازاین‌رو، با توجه به مسیرهای ریلی موجود در شرق، غرب و در کریدور شمالی و جنوبی کشورمان و پتانسیلی که در کشورمان وجود دارد ازجمله راه‌آهن بندرعباس تا جلفا، رشت، امیرآباد و اینچه‌برون و سرخس می‌توانیم بخشی از بار این مسیر را از اروپا به هند و بالعکس و هند به روسیه و بالعکس را به سمت شبکه ریلی کشورمان جذب کنیم و از راه‌آهن ایران عبور دهیم. وی افزود: تمام این مذاکرات، تفاهم‌نامه و اسناد همکاری در رابطه با افزایش همکاری‌های ریلی بین ایران و ارمنستان است، البته سفری هم به آذربایجان و به دنبال آن بازدیدی هم از نخجوان داشتیم و جلسات متعدد و موثری با مسوولان برای ارتقای همکاری‌های ریلی دو کشور برگزار شد.