به ویژه برای کشوری مانند ایران که با داشتن موقعیت مناسب تجاری و وفور مواد اولیه شرایط منحصر به فردی را برای تولید و تکمیل زنجیره ارزش دارد.

متاسفانه به‌رغم قدمت ایران در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، اما به دلایل مختلف از این مهم غافل بوده و تنها به خام‌فروشی اکتفا کرده‌ایم.

اکنون ایران در صنعت پتروشیمی نیز با داشتن شرکت‌های تولیدکننده بزرگ در جایگاه مناسبی قرار دارد به طوری که در تولید و صادرات برخی از محصولات در کنار برترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان دنیا ایستاده است، اما همچنان صنایع تکمیلی حلقه گمشده پتروشیمی است و مواد و محصولات این صنعت بدون ایجاد ارزش افزوده به فروش می‌رسد.

در این میان گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان از جمله هلدینگ‌های این صنعت است که صنایع تکمیلی را به عنوان ماموریت اصلی خود قرار داده است.

این گروه که بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد از سال ۹۵ تمرکز خود را بر گسترش صنایع پایین‌دستی قرار داده و در نظر دارد در این حوزه پیشرو باشد.

این هلدینگ دو ماموریت استراتژیک شامل اجرای طرح‌های توسعه‌ای و حضور فعال در بازار سرمایه را در برنامه خود دارد و با هدف ارزش‌آفرینی سعی در داشتن یک چرخه کامل در صنعت دارد. حجم سرمایه‌گذاری پایین، اشتغال بالا، سودآوری بیشتر و حضور بخش‌خصوصی در صنعت از شاخص‌های مهم ورود این شرکت به صنایع تکمیلی است.

در همین راستا «پترول» در یک‌ماه گذشته قرارداد EPC سنقل را امضا کرد. این شرکت اکنون ۹ طرح  توسعه و ۵ طرح در دست مطالعه دارد و به تازگی اجرای طرح صنایع شیمیایی پتروآرمد لردگان را در کنار اوره و آمونیاک لردگان با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن کریستال ملامین به ارزش ۳۰ میلیون دلار آغاز کرد.

این طرح که خوراک آن اوره مذاب است و از پتروشیمی لردگان تامین می‌شود با ۴۱میلیون دلار سرمایه‌گذاری اجرا می‌شود. تجهیزات این طرح وارد شده و در ۲۷ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

پترول برای صنایع پایین‌دستی این طرح نیز برنامه‌هایی دارد و قرار است برای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش‌افزوده صنایع پایین‌دستی کریستال ملامین را نیز ایجاد کند.