سهم قابل‌توجه صنایع ممتازان کرمان در صنعت کشور

مدیرعامل شرکت صنایع ممتازان کرمان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در پاسخ به این پرسش که این شرکت در چه زمینه‌هایی فعالیت دارد؟ گفت: شرکت صنایع ممتازان کرمان در سال ۱۳۶۶ در ابتدا برای طراحی و ساخت ماشین‌آلات فرآوری پسته برای برطرف کردن نیازهای کشور، به‌ویژه استان کرمان، در انجام فرآیندهای موردنیاز به‌صورت اتوماتیک و برای رقابت با بازارهای جهانی، هدف‌گذاری و تاسیس شد.

حسین شهسواری اظهار کرد: نتیجه این تلاش، ثبت اختراع دستگاه‌های فرآوری پسته بود که در داخل و خارج از کشور ثبت شد و ساخت آنها به تولید انبوه رسیده است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۸۱ با افزایش وسعت کارگاهی به ۶۰ هزار مترمربع و ۱۰ هزار مترمربع فضای کاری سرپوشیده و پتانسیل موجود در شرکت و تلاش‌های تخصصی همکاران پرتلاش شرکت، با ورود به زمینه صنعت استان و کشور، رویه شرکت به سمت فعالیت در بخش صنعت، پیش رفت و با ایجاد معاونت‌های طراحی و مهندسی، پروژه‌ها، تضمین و کنترل کیفیت و برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و نیز تامین ماشین‌آلات و تجهیزات مناسب، توانسته است علاوه بر بخش کشاورزی، سهم بزرگی در پروژه‌های صنعتی استان و کشور ایفا کند.

 فعالیت در صنعت فولاد و نیروگاهی

مدیرعامل شرکت صنایع ممتازان کرمان در پاسخ به این پرسش که این شرکت، تاکنون در چه پروژه‌هایی همکاری داشته است و در کدام بخش‌ها موفق‌تر بوده است؟ گفت: این شرکت در سال ۱۳۸۱ با تشویق مسوولان استانی و حمایت بخش‌خصوصی، اقدام به احداث کارخانه سیمان ممتازان کرد که در این راستا عهده‌دار بخش‌های اعظم ساخت، نصب و راه‌اندازی سرد و گرم آن مجموعه ازجمله، ساخت و نصب استکر ریکلایمر، ساخت تجهیزات سنگ‌شکن، سالن اختلاط، کوره، دپارتمان پخت، فیلترهای کیسه‌ای و سیستم‌های انتقال مواد بوده است.

شهسواری اظهار کرد: پس‌ازاین تجربه موفق و رضایت‌بخش، به تقاضاهای کارخانه‌های سیمان کشور، ازجمله، کارخانه‌های سیمان کرمان، دهلران، زاوه تربت، سفید شرق و مازندران پاسخ مثبت داده شد و شرکت صنایع ممتازان کرمان در زمینه ساخت، نصب و راه‌اندازی دپارتمان پخت و آسیاب، ساخت تجهیزات سنگ‌شکن، طراحی، تأمین و ساخت پن کانوایر، ساخت و نصب استراکچر فلزی پری هیتر و برج خنک‌کن، طراحی، تامین، ساخت فیلترهای کیسه‌ای خط تولید و ساخت بخشی از تجهیزات سیستم انتقال مواد، با آنها همکاری داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به عدم‌افزایش پروژه‌های سیمانی و وجود پتانسیل‌های معدنی استان کرمان، رویکرد شرکت صنایع ممتازان به سمت فعالیت‌های صنعتی و معدنی، تغییر پیدا کرد و با شرکت کانی مس در زمینه طراحی، ساخت و نصب داکت‌های پروژه ذوب خاتون‌آباد، اجرای پایپ رک و مخازن تیکنر با ته‌ریز خمیری مس سرچشمه، ساخت تجهیزات مکانیکی نوار نقاله‌های پروژه چادرملو، ساخت تجهیزات پروژه احداث کارخانه آهک و دولومیت ممرادکو و ساخت و نصب تجهیزات سیستم انتقال مواد و استکر ریکلایمر شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر همکاری داشته است.

مدیرعامل شرکت صنایع ممتازان، افزود: شرکت صنایع ممتازان در راستای خودکفایی محصولات، تولید برخی از تجهیزات را برای اولین بار در کشور بومی‌سازی کرد؛ از این جمله، می‌توان به بومی‌سازی ماشین استارتینگ شیت و اتاق بار کامیون معدن ۱۳۶ تنی بلاز برای مس سرچشمه اشاره کرد.

شهسواری بیان کرد: این شرکت در زمینه زغال‌سنگ، نیز ساخت سیستم انتقال مواد و ساخت بخشی از تیکنر زغال‌سنگ پابدانا را طراحی و اجرا کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: پس از سیاست‌گذاری‌های کشور، در خصوص تبدیل استان کرمان به قطب فولاد کشور، شرکت صنایع ممتازان، نیز، مسیر فعالیت‌های خود را به‌سوی همکاری‌های لازم در زمینه اجرای پروژه‌های فولادی سوق داد و در پروژه‌های فولادی در زمینه ساخت سالن اصلی تولید، ساخت مخزن ذخیره آب، اجرای عملیات ساختمانی و سیویل و اجرای EPC، سیستم انتقال مواد کارخانه تولید آهن به روش کوره تونلی راور، ساخت، نصب و راه‌اندازی (EPC)، سیستم انتقال مواد و سیستم تصفیه دود (FTP) فولاد کرمان و بردسیر، ساخت و نصب مخازن ۲۹ گانه فولاد بوتیا، ساخت غبارگیر و سیستم انتقال مواد فولاد بافت، ساخت سیستم انتقال مواد فولاد کاوه جنوب کیش، ساخت دودکش‌های طرح‌های زمزم ۱ و ۲ فولاد خوزستان، ساخت تجهیزات سیستم انتقال مواد فولاد اردکان، نصب و راه‌اندازی بخشی از تجهیزات ناحیه آگلومراسیون فولاد زرند همکاری داشته است.

این فعال صنعتی افزود: شرکت صنایع ممتازان کرمان در صنعت نیروگاهی کشور نیز فعالیت دارد و در ساخت تجهیزات فیلتراسیون هوای ورودی توربین‌های گاز با مشارکت شرکت توگا برای شرکت مپنا و اجرای EPC برخی از مخازن ذخیره متانول و اتانول نیروگاه گازی عسلویه همکاری داشته است.

 نگاهی به افتخارات شرکت صنایع ممتازان کرمان

مدیرعامل شرکت صنایع ممتازان کرمان در پاسخ به این پرسش که این شرکت تاکنون توانسته است چه افتخاراتی را به دست آورد، گفت: از موفقیت‌های کسب شده شرکت صنایع ممتازان کرمان، می‌توان به رضایتمندی کارفرمایان و اخذ رتبه‌هایی از قبیل رتبه ابتکار از هشتمین جشنواره خوارزمی در سال ۱۳۶۹، واحد تولیدی نمونه در سال ۱۳۷۷، صنعتگر نمونه کشوری در سال ۱۳۷۸ و رتبه کارآفرین برتر ملی در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد.

شهسواری اظهار کرد: از دیگر موفقیت‌های شرکت صنایع ممتازان کرمان، می‌توان به مواردی همچون قراردادهای همکاری و توافق‌نامه‌ها و انجام فعالیت‌هایی تحت لیسانس صاحبان فناوری‌های اروپایی ازجمله شرکت Mikropul در زمینه طراحی و اجرای سیستم‌های غبارگیر، توافق‌نامه با شرکت KHD و Newfer در زمینه همکاری‌های اجرایی با فناوری آنها، همکاری با شرکت‌های Hazemag و Schade برای ساخت، نصب و راه‌اندازی تجهیزات سنگ‌شکن و سیستم‌های انباشت و برداشت اشاره کرد.

 در مسیر رفع نیازهای جامعه هستیم

مدیرعامل شرکت صنایع ممتازان کرمان در پاسخ به این پرسش که این شرکت چه برنامه‌هایی برای پیشرفت خود در دستور کار دارد، گفت: این شرکت برای رفع نیازهای جامعه و همچنین کسب رضایتمندی هر چه بیشتر ذی‌نفعان داخل و خارج از کشور، الگوی سیستم مدیریت یکپارچه را براساس استانداردهای ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵، ISO ۴۵۰۰۱:۲۰۱۸ و ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵ طراحی کرده است.

شهسواری اظهار کرد: به‌منظور تحقق آرمان‌های این شرکت، تمامی معاونان، مدیران، مشاوران و کارکنان مجموعه با تلاش و کوشش مستمر، هر یک در حوزه کاری خود نقش الگو را ایفا کرده و همگان را به توسعه و نهادینه‌سازی فرهنگ بهبود مستمر و رضایتمندی هدایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: دستیابی به این اهداف در شرکت صنایع ممتازان کرمان از طریق آموزش، ارتقای سطح دانش فنی، توسعه سرمایه‌های انسانی، به‌کارگیری تجهیزات به‌روز و استفاده از فناوری‌های مناسب و نوین و همچنین مشارکت موثر و همگانی سازمان صورت می‌گیرد.

 نرخ بالای بهره بانکی، رشد تولید را مختل کرده است

مدیرعامل شرکت صنایع ممتازان کرمان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه شرکت صنایع ممتازان کرمان در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی کشور فعالیت دارد؛ برای فعالیت در این بخش با چه مشکلات و موانعی روبه‌رو هستید، گفت: بالا بودن نرخ بهره‌های بانکی برای واحدهای تولیدی و همچنین افزایش نرخ چند برابری ارز، یکی از مشکلاتی است که توسعه و رشد شرکت‌های صنعتی و تولیدی را مختل کرده است و متاسفانه، تاکنون، بانک‌ها براساس صورت‌های مالی سال گذشته، میزان نیاز سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را تعیین و مصوب می‌کنند.

شهسواری اظهار کرد: به نظر می‌رسد راه‌حل این مشکل، ایجاد بانک تخصصی بنگاه‌های کوچک و متوسط، برای تامین مالی ارزان، بهبود شرایط اخذ وثیقه و جایگزین کردن سیستم اهلیت‌محوری به‌جای وثیقه‌محوری، ایجاد صندوق‌های ریسک‌پذیر حمایت واقعی از این شرکت‌ها، ایجاد ساختار اجرایی مناسب برای وصل کردن این شرکت‌ها به هلدینگ‌ها و صنایع بزرگ و همچنین تخصیص یارانه‌های دولتی به شرکت‌های با مقیاس متوسط است.

مدیرعامل شرکت صنایع ممتازان در پایان گفت: موضوع دیگری که می‌توان به آن توجه داشت؛ موضوع تحریم و محدودیت‌های ناشی از آن است و صنعتگران با خودباوری قادر خواهند بود از دل تحریم، فرصت‌هایی را برای تولید و توسعه کشور به وجود آورند و با استفاده از این فرصت‌ها می‌توان، بومی‌سازی را بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بازسازی و تقویت کرد و از ظرفیت‌های موجود در کشور، برای توسعه پایدار بهره گرفت.