عوامل ایجاد بی‌نظمی در بازار محصولات کشاورزی

وزیر پیشین جهاد کشاورزی و  مدیرعامل فعلی سازمان اقتصادی کوثر  با بیان مطلب فوق قرارگیری افراد نالایق و عوامل نفوذ را که خود به امور اقتصادی اشتغال داشته و با موقعیت مدیریتی دچار تضاد منافع هستند عامل مهم شکست بسیاری از پروژه‌های خوب دانست و  گفت: قوانین خوبی داریم، اما گاهی افرادی از این قوانین برای حفظ منافع خود سوءاستفاده می‌کنند. برای مثال تعدادی از پروژه‌های بسیار خوب به بهانه حفاظت از محیط‌زیست ابتر مانده‌اند. ما مخالف حفاظت از محیط‌زیست نیستیم و قائل به رعایت قوانین حفاظت از محیط‌زیست در تمام فعالیت‌های تولیدی هستیم، اما ایرادات غیرفنی نباید مانع تولید در کشور شوند. اگر مردم نتوانند در عرصه‌های مختلف تولید کنند پس کجا برای تولید مناسب خواهد بود.

محمدرضا اسکندری مساحت مشابه هلند و سه استان شمالی کشور را مثال زد و اظهار کرد: اگر بنا بر حمایت از تولید بود باید فقط در همین سه استان تولیدی به‌اندازه‌ هلند یا دانمارک داشتیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران ظرفیت عظیمی برای فرآوری محصولاتی همچون انگور دارد و تولید روغن هسته‌ انگور نمونه‌ای از ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات کشاورزی است. شاید چنین محصولی بازار محدودی داشته باشد، اما در مورد محصولاتی همچون تخم چشم‌زده که نهاده اصلی در تولید ماهی قزل‌آلا است، وجود رانت، تعارض منافع و حتی مافیا عاملی برای غلبه  رویکرد واردات‌محور بر تولید داخل است.

وی اظهار کرد: باید افرادی که در مسیر تولید ممانعت ایجاد می‌کنند به دستگاه قضا معرفی شوند.

 نیازمند برنامه‌های طولانی‌مدت برای رفع کمبودهای کشاورزی هستیم

اسکندری  با اشاره به وضعیت به‌هم‌ریخته بازار مرغ کشور گفت: مردم از نظر تامین مرغ اخیرا دچار مشکل شدند، اما این مشکل ریشه‌ عمیق‌تری دارد. ما سالانه ۲۶۰-۲۵۰ هزار قطعه مرغ اجداد وارد می‌کنیم، اما چند ماه قبل نامه‌ای از طرف مسوولان صادر شد که تامین مرغ مادر با مشکل مواجه شد و نتیجه آن کمبود مرغ در بازار شب عید بود. گذشته از اینکه سازمان اقتصادی کوثر برای رفع این مشکل پا به عرصه گذاشت اما رفع نیاز به واردات در طولانی‌مدت باید مدنظر قرار می‌گرفت. پیگیری دبیرخانه‌ شورای امنیت ملی برای احیای مرغ لاین آرین و قرارگیری ۵۰درصد سهم بازار برای این لاین ایرانی نیز در همین راستا بوده است، اما مقاومت‌هایی از طرف دولتی‌ها برای آن ایجاد شده و فضاسازی‌هایی نیز در بین تولیدکنندگان انجام گرفت، به‌طوری‌که برخی مدیران وزارت جهاد کشاورزی تولیدکنندگان را از خرید جوجه آرین منع می‌کردند.

 با احیای آرین یک‌میلیون تن در واردات نهاده‌های طیور صرفه‌جویی می‌شود

وی با اشاره به مزیت‌های احیای لاین مرغ ایرانی آرین و انتقاد از گذاشتن سقف جوجه‌ریزی برای واحدهای مرغداری از طرف وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: وقتی اجازه نمی‌دهند سالانه بیش از چهار دوره جوجه‌ریزی در واحدهای تولید اتفاق بیفتد چطور می‌توانند به فکر افزایش تولید داخل باشند. تولیدکننده در این شرایط مجبور می‌شود برای تامین نیازهای خود طول دوره رشد مرغ‌ها را افزایش دهد که در این صورت مرغ‌ها با افزایش حجم چربی زیرپوست افزایش وزن پیدا می‌کنند و خریدار هم دچار ضرر می‌شود.

 صرفه‌جویی یک میلیون تنی با جوجه‌ریزی آرین

به گفته وی درصورتی‌که تولیدکننده از آرین استفاده کرده و ۶ دوره جوجه‌ریزی در سال داشته باشد می‌توان یک‌میلیون تن صرفه‌جویی در خوراک طیور داشت اما چون نهاده‌های طیور وارداتی و انحصاری است. این موضوع با جدیت دنبال نمی‌شود زیرا منافع عده‌ای به خطر می‌افتد.

وی در ادامه گفت: بنده  در دوران وزارت خود ۹۳ برنامه‌ راهبردی را برای تحول کشاورزی کشور تدوین کرده بودم که این مولفه‌ها  می‌توانست مورداستفاده قرار گیرد اما هیچ‌یک از مدیران بعدی این کار را انجام نداده‌اند.

اسکندری در نهایت گفت: در  حال حاضر در سازمان اقتصادی کوثر کمیته‌ مقابله با تحریم تشکیل و برنامه‌های عملیاتی برای رفع واردات ۱۴میلیارد دلاری کشاورزی ارائه شده است.