۱- تامین نقدینگی امروز یکی از مشکلات مهم واحدهای تولیدی است. امروز بخش زیادی از تولیدکنندگان نمی‌توانند این نیاز را از محل فروش محصول در بازار یا از طریق سیستم بانکی در زمان مقرر و با نرخ مورد نظر تامین کنند. همین امر موجب شده تا امکان فعالیت برای آنها دشوار شود و حجم تولید کاهش یابد که در نهایت تولیدکننده راهی به جز تعطیلی واحد خود ندارد.

2- بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی را باید یکی از چالش‌های اصلی رونق تولید در کشور برشمرد. در حال حاضر با تشدید مشکلات، تولیدکننده امکان بازپرداخت بدهی‌های بانکی را ندارد و هر روز این بدهی‌ها به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. البته افزایش بدهی‌ها خود مانعی شده تا تسهیلات جدیدی در اختیار تولیدکننده قرار نگیرد. از طرفی تولیدکنندگانی که به هر دلیلی توان بازپرداخت وام بانکی ندارند، مجبور به کاهش تولید و بیکار کردن کارگران می‌شوند و سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی فراهم نمی‌شود.

3- اشکالات در مالیات ارزش افزوده را باید دیگر مشکل امروز بخش تولید دانست. چرخه معیوب اخذ مالیات ارزش افزوده عاملی شده تا پرداخت مالیات برای تولیدکننده‌ای که هر روز با کاهش تولید و رکود فروش در بازار روبه‌رو است به‌صرفه نباشد.

4- قوانین و مقررات ضد و نقیض در کشور مانعی برای رونق تولید شده و در این رابطه باید ضمن اصلاح قوانین با محوریت حمایت از تولید، زمان و هزینه صدور مجوزها نیز به حداقل برسد. تحقق این موضوع به عزم و اراده جدی دولت و مجلس برای وضع قوانین مثبت و اجرای آنها نیاز دارد.

5 ــ افزایش شدید قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی یکی از موانع جدی رونق تولید در کشور است. صنایع تولیدی ایران سال‌هاست با مشکل بزرگی به نام «تحریم» روبه‌رو هستند. یکی از بزرگ‌ترین موانع تولید در دوره کنونی تحریم‌های اقتصادی است. واردات برخی کالاهای موردنیاز تولید به دلیل تحریم با مشکلاتی مواجه شده که یا وارد نمی‌شود یا با قیمت گران یا دیر به دست تولیدکننده می‌رسد که این مسائل باعث جلوگیری از تولید و تعطیلی واحدها و بیکاری می‌شود.

6- نبود امکان مبادلات ارزی و مالی تولیدکنندگان با شرکای خارجی یکی دیگر از مشکلات تولید است. چون این مساله بر صادرات و حتی تامین مواد اولیه تولیدکنندگان اثر منفی گذاشته و موجب کاهش صادرات شده است.

7- جهش و نوسان نرخ ارز تاثیرات مخرب و منفی بر تولید و اقتصاد کشور داشته است. چون امروز تولیدکننده نمی‌داند آیا کالایی را که امروز می‌فروشد فردا هم می‌تواند تولید کند یا خیر.

8- صنایع امروزه در شهرک‌های صنعتی و هر جای دیگری که فعالیت می‌کنند، با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو هستند. شهرک‌های صنعتی را در حالی ایجاد کرده و واحدهای تولیدی را در این شهرک‌های صنعتی گرد هم آورده‌اند که حتی زیرساخت‌ها را برای آنها تامین نکرده‌اند. حتی به‌رغم اینکه هزینه‌های تامین زیرساخت‌ها را از تولیدکنندگان و صنعتگران گرفته‌اند سال‌هاست هنوز زیرساخت‌ها را آماده نکرده‌اند و تقریبا در بیشر شهرک‌های صنعتی مشکل تامین زیرساخت نظیر آب، برق، تصفیه فاضلاب و… وجود دارد.

9- در حال حاضر ظرفیت تولید بسیاری از واحدهای تولیدی کاهش یافته و همین مساله هزینه‌های سربار تولیدکننده را بسیار افزایش داده است. اگر با کاهش رکود در بازار ظرفیت واحدهای تولیدی افزایش پیدا کند، هزینه‌های سربار تولید کاهش می‌یابد و فضای رقابت برای تولیدکننده داخلی فراهم می‌شود.