برنامه «جیرینگ» برای استفاده از کاربران بالقوه همراه اول

فناوری پرداخت روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و این را مدیون شرکت‌های زیرساخت پرداخت هستیم، اما از دیرباز راحت‌ترین روش دریافت شارژ و پرداخت قبض را پرداخت اول کیش یا همان جیرینگ ارائه داد؛ روشی که توسط یک موبایل ساده و غیرهوشمند هم قابل‌استفاده است. با روش USSD تنها با گرفتن چند کد می‌توان انواع خدمات نظیر خرید شارژ یا پرداخت قبوض یا خیریه را انجام داد. با اینکه به دلیل الزامات بانک مرکزی بسیاری از امکانات این روش کم شده است، اما هنوز هم به‌عنوان سریع‌ترین و راحت‌ترین روش پرداخت شناخته می‌شود.

پرداخت اول کیش را می‌توان شرکت پیشرو در حوزه پرداخت آنلاین نامید. این شرکت که از زیرمجموعه‌های شرکت همراه اول به شمار می‌آید، سامانه USSD شرکت‌های PSP را عرضه و پشتیبانی می‌کند. همین مساله باعث شده تا ارتباط خوبی با بانک‌ها، PSPها و کانال‌های فروش خدمات اپراتوری برقرار کند. به همین دلیل اقدامات این شرکت می‌تواند به‌صورت مستقیم روی این شرکت‌ها موثر باشد.

اما از دورانی که USSD تنها روش پرداخت غیرفیزیکی به شمار می‌آمد گذشته است. از آن زمان تاکنون  روش‌های متفاوتی به وجود آمده است؛ پرداخت‌هایی که صرفا از طریق موبایل قابل‌اجرا باشد و در کنار سادگی امنیت هم داشته باشد. جیرینگ را می‌توان از اولین شرکت‌های ارائه‌دهنده کیف پول موبایلی برشمرد. کیف پول از روش‌های امن پرداخت است که بدون نیاز به کارت و تنها با در دست داشتن موبایل قادر به پرداخت خواهید بود.

در آینده‌ای نزدیک و در صورت اقبال عمومی، کیف پول الکترونیک به‌عنوان روش اصلی پرداخت‌های خرد به شمار خواهد رفت و عمده فعالیت‌های پرداخت از این روش قابل انجام خواهد بود. کیف پول الکترونیکی در کنار عدم استفاده از پول فیزیکی که از لحاظ بهداشت و محیط‌زیست حائز اهمیت است، از امنیت بالایی برخوردار است، به این دلیل که برای یک پرداخت کوچک نیاز نیست حتما به ‌حساب بانکی وصل شوید. این روش آینده پرداخت خرد به شمار می‌آید؛ بنابراین شرکت‌های زیادی به آن وارد شدند. شرکت‌های PSP و ارائه‌دهنده‌های سرویس پرداخت با هدف ارائه سرویس مناسب و سهم بازار در کیف پول الکترونیک وارد شده‌اند.

با فعالیت بازیگران مختلف در این حوزه، کیف پول‌های متفاوتی به وجود آمدند که به‌صورت جزیره‌ای قابل‌استفاده خواهند بود و درصورتی‌که کیف پول خاصی در یک سیستم پرداخت قابل‌استفاده نباشد، مخاطب از آن روش نمی‌تواند استفاده کند. این مشکل را هم پذیرندگی می‌تواند رفع کند. در صورت تحقق پذیرندگی، مخاطب هر کیف پول که باشید با هر روشی می‌توانید پرداخت الکترونیکی خود را از طریق کیف پول انجام دهید، اما این امر نیاز به هماهنگی همه ارائه‌دهندگان کیف پول الکترونیک دارد که به نظر می‌رسد جیرینگ با ارتباطاتی که بین این شرکت‌ها دارد نقش مهمی را به‌عنوان‌ هاب ایفا کند.

در حال حاضر نیز جیرینگ فعالیت ویژه‌ای را برای فرهنگ استفاده از سیستم کیف پول الکترونیکی شروع کرده است و با استفاده از مشترکان همراه اول مخاطبان بالقوه‌ای در این حوزه دارد. این سیستم قبل‌تر فقط برای پرداخت قبوض و خرید شارژ و برخی فعالیت‌های محدود دیگر قابل‌استفاده بود، اما برنامه‌های جدید جیرینگ گسترش فعالیت‌های پرداخت از جمله کیف پول الکترونیک است، به همین دلیل به‌تازگی پرداخت از طریق QR بارکد توسط موبایل در فروشگاه‌های افق کوروش و تاکسی‌های شهر کیش را فعال کرده است.

مدیرعامل شرکت پرداخت اول کیش در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: شرکت جیرینگ پارسال ۰‌۱ساله شد و امسال دهه دوم فعالیت خود را شروع کرده است. ۱۰  سال پیش جیرینگ به‌عنوان کیف پول موبایلی پا به عرصه پرداخت گذاشت و در کنار همراه اول بزرگ‌ترین اپراتور خاورمیانه و کشور فعالیت‌هایی در حوزه پرداخت داشته است. در طول این سال‌ها در کنار کسب‌وکار کیف پول، یک نیاز دیگر از همراه اول را هم برآورده کرد که تغییر کانال فروش خدمات اپراتوری از فیزیکی به آنلاین بود.

حسام حبیب‌اله ادامه داد: در سال‌های ۸۹ و ۹۰ بیشتر شارژها به‌صورت فیزیکی فروخته می‌شد. از سال ۹۲ با اجرای USSD یا همان کدهای دستوری ستاره مربع موفق شد این کانال فروش را به کانال‌های فروش خدمات اپراتور اضافه کند و از هدررفت منابع و لجستیک خیلی سنگین جلوگیری کند و به‌جایی رسید که تقریبا ۹۰درصد خرید خدمات اپراتوری از طریق USSD انجام شد. تا حدود سه، چهار سال پیش که اپلیکیشن‌های پرداخت کم‌کم پا گرفتند و رو به توسعه رفتند این روش غالب پرداخت بود. همچنان بیش از ۵۰درصد از خدمات اپراتوری بر بستر USSD انجام‌پذیر است.

وی گفت: جیرینگ در پیاده‌سازی این کانال فروش به‌خوبی عمل کرد و عمده بانک‌ها و شرکت‌های PSP، هم در خرید خدمات اپراتوری و هم در ارائه سر‌کد USSD با جیرینگ طرف قرارداد شدند. از سال ۹۹ در کنار کسب‌وکارهای قبلی مثل خدمات اپراتوری یا کیف پول، حوزه خدمات فین‌تک هم به خدمات جیرینگ اضافه شد. جیرینگ به‌عنوان حوزه تخصصی فین‌تک همراه اول و تنها مرکز فعال فین‌تک با این ظرفیت شناخته می‌شود و برنامه‌های ویژه‌ای برای این حوزه دارد، بنابراین چیزی که در آینده از جیرینگ خواهید دید متفاوت از برنامه‌های دهه اول فعالیت جیرینگ خواهد بود.

حبیب‌اله توضیح داد: جیرینگ در واقع باید به‌عنوان یک شرکت پی‌منت(Payment) شناخته شود و در کنار فروش خدمات اپراتور، فعالیت پرداخت الکترونیک داشته باشد، به همین دلیل امسال مجوز پرداخت یاری را از بانک مرکزی گرفتیم و به‌عنوان اولین شرکت در منظومه همراه اول که مجوز پرداخت‌یاری گرفته فعالیت می‌کند. به‌هرحال اکوسیستم پرداخت و اکوسیستم اپراتوری دو حوزه بزرگ کشور هستند و باید با هم تعامل کنند. جیرینگ در نقطه تعامل این دو اکوسیستم است و به دلیل درک متقابل بانک مرکزی و اپراتور از هم به تعاملی سازنده رسیده است. همه  به این درک رسیده‌اند که در جیرینگ فضای تعامل وجود دارد و به تعامل برد- برد حاضر به فعالیت با شرکت‌های PSP است و بنای رقابت غیرحرفه‌ای و مخرب را با هیچ شرکتی ندارد.

مدیرعامل شرکت جیرینگ درباره تعامل بین جیرینگ و شرکت‌های PSP گفت: فضای مثبتی بین جیرینگ و شرکت‌های پرداخت الکترونیک شکل ‌گرفته است. از آخر سال ۹۸ که فعالیت خود را در جیرینگ شروع کردم، اولین اقدام شرکت با عمده شرکت‌های PSP کشور که طرف قرارداد بودیم و شرکت‌هایی که کانال فروش همراه اول بودند جلساتی برگزار کرده و موضوعاتی را که فی‌مابین مطرح بود حل‌وفصل کردیم و الان با عمده این شرکت‌ها طرف قرارداد هستیم. یا سرکد از ما دارند یا فروش خدمات اپراتور دارند و روابط بسیار دوستانه و خوب است.

وی ادامه داد: در فضای جدید پی‌منت فعالیت‌ها کاملا عوض‌ شده است. جیرینگ درحال‌توسعه دادن کیف پول خود است و از هفته گذشته در فروشگاه افق‌کوروش امکان پرداخت از طریق کیف پول جیرینگ مهیا شد. روش پرداخت نیز به‌صورت کد QR بارکد در دستگاه‌های پذیرنده است که مخصوصا در بحث انتقال بیماری کرونا خیلی مهم است چون نیازی به ردوبدل شدن پول فیزیکی یا کارت نیست و تنها با خواندن کد توسط دوربین موبایل پرداخت انجام می‌شود. طبق برنامه‌ای که برای آینده جیرینگ متصور هستیم با توجه به کاربران بالقوه همراه اول در نظر داریم موارد استفاده کیف پول را گسترش دهیم. چند سگمنت موردنظر ما بود. سگمنت ریتیل را با افق‌کوروش به نتیجه رساندیم. سگمنت دوم ما پرداخت حمل‌ونقل است که با تاکسی شروع کردیم. در همین رابطه قراردادی با اتحادیه رانندگان تاکسی کیش بسته شد و تاکسیرانی تهران را نیز در برنامه‌های خود داریم. برنامه‌های ویژه‌ای هم در حوزه آنلاین داریم که در آینده رونمایی خواهیم کرد.

حسام حبیب‌اله در ادامه گفت: حوزه هم پذیرندگی کیف پول‌های الکترونیکی خیلی مهم است و نیاز به همراهی و همدلی همه بازیگران این حوزه دارد. مخاطب وقتی این را به‌ حساب کیف پول خود می‌ریزد که در فضاهای مختلف بتواند استفاده کند. این پذیرش‌ها از طرف همه شرکت‌های PSP در حال انجام است و پشت این پذیرش‌ها کار سنگین اجرایی خواهد بود. حدود ۶/ ۳۷ میلیون نفر از کاربران  ‌همراه اول رجیستر کیف پول جیرینگ هستند. این تعداد کاربر کیف پول که در زمان نبود اپلیکیشن از USSD خرید می‌کردند، جامعه بزرگی هستند که برنامه انتقال آنها را روی اپلیکیشن جیرینگ در دستور کار داریم.

مدیرعامل جیرینگ در رابطه با «جی‌پل» توضیح داد: برای اینکه بتوانیم سرویس سازمانی را در کیف پول ارائه دهیم، سازوکار جی‌پل را بازسازی کردیم. سازوکار جی‌پل جیرینگ امکان پذیرش کیف پول جیرینگ را در کسب‌وکارهای آنلاین مختلف فراهم می‌کند. برای پذیرش کیف پول ما در فضای فروش آنلاین شرکتی دیگر یا پذیرش کیف پول شرکتی دیگر در فضای جیرینگ نیاز به واسطی است که جی‌پل نقش این واسط را بازی می‌کند. کلا این سرویس را بازنویسی کردیم و این سرویس جدید دوباره رونمایی می‌شود.

وی در مورد فعالیت جدید جیرینگ در حوزه فین‌تک گفت: در سال گذشته برنامه راهبردی پنج‌ساله جیرینگ را تدوین کردیم و یک طرح افزایش سرمایه برای آن در نظر گرفته ‌شده که سرمایه این شرکت را ۱۰ برابر خواهد کرد. این افزایش برای توسعه کسب‌وکار در فین‌تک انجام می‌شود. چهار حوزه را انتخاب کردیم که به ترتیب فناوری در خدمت پرداخت (paytech)، فناوری در خدمت وام‌دهی (lendtech)، فناوری در خدمت بیمه (insuretech) و فناوری در خدمت مدیریت دارایی (wealthtech) خواهد بود. در این پنج سال بیش از ۱۳ کسب‌وکار جدید و برای هرکدام محصولی جدید برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا توسعه دهیم و در هرسال چند محصول جدید عرضه خواهد شد. برخی از اینها را به‌صورت داخلی توسعه می‌دهیم و برخی را تمایل داریم با پارتنرهایی مثل حرکت اول یا دانش‌بنیاد برکت توسعه دهیم. برنامه‌ داریم تا جشنواره‌ای در حوزه ریتیل یا خرده‌فروشی در تابستان برگزار کنیم. این جشنواره برای توسعه حوزه ریتیل است و از ایده‌های آن استقبال خواهیم کرد.  

p26- (4) copy